چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: چند روز بعد از انتشار گزارش‌هایی در باره تایید آلودگی 8 نوع برنج وارداتی به سرب و واکنش وزارت بهداشت مبنی بر عدم‌تایید این گزارش‌ها، یک مقام مسئول در کمیسیون بهداشت مجلس و رئیس سازمان استاندارد تهران بر صحت گزارش‌های قبلی پافشاری کردند.

به گفته نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس طبق قوانین فعلی، مرجع تشخیص برنج‌های آلوده مؤسسه استاندارد است و رئیس سازمان استاندارد تهران نیز در تازه‌ترین واکنش در این خصوص ضمن خبر دادن از دریافت نتایج جدید‌ترین آزمایش‌ها روی برنج‌های وارداتی توسط آزمایشگاه‌های آلمانی اعلام کرد که نتایج این آزمون‌ها به کمیسیون بهداشت مجلس و وزیر صنایع و معادن ارائه شده و درصورت صلاحدید مسئولان به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

مهدی پورهاشم در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سؤال که آیا نتایج آزمون‌های انجام شده در اختیار کمیسیون صنایع مجلس نیز قرار گرفته است؟ گفت: خیر ولی این نتایج به کمیسیون بهداشت مجلس ارائه شده و از طریق مؤسسه استاندارد نیز به وزیر صنایع گزارش شده است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا نتایج حاصله به اطلاع عموم مردم نیز خواهد رسید یا خیر؟ تصریح کرد: این گزارش‌ها به مسئولان ذیربط ارائه شده و درصورت صلاحدید آنها به اطلاع مردم نیز خواهد رسید.

پورهاشم در پاسخ به این پرسش که آیا در مورد اندازه‌گیری فلزات سنگین موجود در برنج‌های مصرفی مانند سرب و آرسنیک نیز آزمون جدیدی انجام شده یا خیر؟ گفت: در این خصوص آزمون جدیدی صورت نگرفته و در عین حال نتایج قبلی که در این مورد اعلام شد، یکسری نتایج علمی بوده است. وی افزود: اگر حد نتایج صورت‌گرفته در مورد میزان مجاز فلزات سنگین بالا یا پایین رود تغییری در اصل نتایج صورت نخواهد گرفت.

در همین حال نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس اعلام کرد: طبق قوانین فعلی، مرجع تشخیص برنج‌های آلوده مؤسسه استاندارد است، نه وزارت بهداشت و طبق گزارش کمیته بررسی کننده، 8 نوع برنج وارداتی بیش از حد مجاز سرب داشته‌اند.

حسینعلی شهریاری در گفت‌و‌گو با فارس، درباره برنج‌های آلوده گفت: با اینکه کمیته کاری بررسی آلودگی برنج‌ها را بعد از چند ماه کار کارشناسی و آزمایش نمونه‌ها اعلام کرد که 8 نوع برنج وارداتی بیش از حد مجاز آلوده به سرب هستند، اما وزارت بهداشت این گزارش را تأیید نکرد.

وی افزود: از نظر کمیسیون بهداشت و درمان نظر کمیته بررسی‌کننده که در آن نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان، مؤسسه استاندارد، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت حاضر بودند، معتبر است به‌خصوص اینکه استاندارد فلزات سنگین سرب و کادمیوم از قبل تعریف شده است.

شهریاری گفت: با وجود این، قرار است کمیته کارشناسی تعیین شده هفته آینده نظر نهایی خود را برای تنویر افکارعمومی اعلام کند. در گزارش هفته آینده جزئیات لازم در مورد ریز استانداردها، اسامی برنج‌ها و نوع آلودگی اعلام خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان اضافه کرد: براساس قانون فعلی، تشخیص آلودگی برنج‌ها از اختیارات مؤسسه استاندارد است مگر اینکه در آینده قانون تغییر کند. در زمان حاضر نیز نظر کمیته کاری و مؤسسه استاندارد برای کمیسیون بهداشت معتبر است و نظر وزارت بهداشت فقط برای خود این دستگاه مقبولیت دارد به‌خصوص اینکه آزمایش روی برنج‌های وارداتی در آزمایشگاه‌های معتبر و با حضور نمایندگان تمامی دستگاه‌های مربوط انجام شده است.

موضوع برنج‌های آلوده حتی منجر به واکنش یک نماینده شورای شهر تهران نیز شد و بعد از تذکر وی مقامات شهرداری تهران نیز اعلام کردند که به‌زودی این برنج‌ها از فروشگاه‌های میادین میوه‌وتره‌بار جمع‌آوری خواهد شد.

اکنون این سؤال به‌طور جدی مطرح است که علت مقاومت وزارت بهداشت در برابر انتشار یا تایید گزارش اداره استاندارد تهران و گزارش ارائه شده به کمیسیون بهداشت مجلس چیست؟ همچنین آیا واکنش‌های قبلی به انتشار گزارش اولیه اداره استاندارد تهران باعث شده تا این اداره اکنون حتی بعد از دریافت نتایج آزمایشگاه‌های آلمانی حاضر به انتشار این گزارش‌ها نباشد؟

چه مصلحت و صلاحدیدی بالاتر از سلامت مردم وجود دارد که باعث شده است اعلام رسمی و علنی این مسئله با تاخیر مواجه شود؟ آیا واردکنندگان و عمده فروشان بازار نیز از اسامی برنج‌های آلوده خبر ندارند یا اینکه آگاهی نسبت به این گزارش، رانت اطلاعاتی برای فروش یا انتقال این برنج‌ها در بسته بندی‌های جدید و جمع‌آوری آنها از بازار ایجاد نمی‌کند؟

شاید بهتر باشد دادستان کل کشور به‌عنوان مدعی‌العموم وارد میدان شود و نسبت به حفظ سلامت مردم اقامه دعوا کند.

کد خبر 107779

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز