پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

آزاده مختاری: روزگاری نه چندان دور، هر وقت گزارشی درباره جعل عنوان نوشته می‌شد، همه سراغ مامورنماها می‌رفتند، اما این روزها پزشکان قلابی از پلیس‌های دورغین پیشی گرفته‌اند و دامنه جرایمشان را گسترده‌تر کرده‌اند.

«ماموران انتظامی کلانتری 13 اردبیل دو دندانپزشک قلابی را به دام انداخت.»

این خبر را رئیس روابط عمومی پلیس آگاهی استان اردبیل اعلام کرد.مردم خبر فعالیت این دو پزشک قلابی را به پلیس داده بودند و ماموران کلانتری 13 اردبیل هم با حضور به‌موقع خود موفق شدند 2 متهم را بازداشت کنند.در تحقیقات صورت گرفته از پزشکان قلابی، متهمان به فعالیت غیرمجاز و غیرقانونی خود اعتراف کردند.

با بازداشت 2 متهم ده‌ها نفر به مرکز پلیس مراجعه و ضمن شکایت از این 2 پزشک قلابی اعلام کردند که متهمان با استفاده از لوازم غیربهداشتی موجب بیماری لثه و تخریب دندان‌های آنها شده‌اند. این دو متهم دستگیرشده در مسیر بازجویی‌ها اعتراف کردند که بدون داشتن مدرک پزشکی، تنها از ساده‌لوحی مراجعان خود استفاده کرده‌اند.

پزشکان قلابی، جاعلانی خطرناک

دکترهای قلابی با اهداف و انگیزه‌های متفاوتی جعل عنوان می‌کنند که دانستن برخی از این انگیزه‌ها می‌تواند از تکرار چنین جرایمی پیشگیری کند دخالت در امور پزشکی یک عنوان اتهامی مستقل است که مجازات سنگینی را به‌دنبال دارد. این جرم به متهمانی نسبت داده می‌شود که نه تنها با جعل عنوان خود را پزشک می‌نامند، بلکه طبابت می‌کنند یا در کارهای مربوط به آن دخالت می‌کنند.

سوءاستفاده از احساسات دختران نیز از جمله هدف‌هایی است که پزشکان قلابی دنبال می‌کنند. درباره خواستگاران قلابی که با جعل عنوان پزشک، دختران را فریب می‌دهند، تاکنون اخبار زیادی منتشر شده است.

جعل عنوان پزشک فقط جرمی مردانه نیست. در پرونده‌هایی شاهد بوده‌ایم که از همین روش برای انجام اعمال تبهکارانه استفاده می‌کنند. معروف‌ترین زنی که دست به چنین اقدامی زده، زنی به نام «ایران» است که سراغ مردان و زنان سالخورده می‌رفت و به بهانه پایین بودن فشار آنها یا مسائلی از این دست، به جای دارو به آنها مواد بیهوش‌کننده می‌خوراند و از طعمه‌هایش سرقت می‌‌کرد.

قانون چه می‌گوید؟

جرایم پزشکی، هرچند آمار بسیار کمی دارد، اما به خاطر حساسیت موضوع همواره مورد توجه افکار عمومی قرار دارد و قانونگذار نیز تدابیر ویژه‌ای درباره آن اندیشیده است.احمد ابراهیمی - حقوقدان- درباره نحوه رسیدگی به این نوع جرایم می‌گوید: «تخلفات و جرایم پزشکی طبق قانون از 3 ناحیه قابل پیگیری است، سازمان تعزیرات حکومتی، دادسرای ویژه جرایم پزشکی و نظام صنفی مراجعی هستند که به این نوع تخلفات رسیدگی می‌کنند و به لحاظ قانونی 2 مجازات حبس و دیه برای پزشکان متخلف در نظر گرفته شده است.

 اگر نحوه درمان پزشکی موجب فوت بیمار شود، متخلف به 6 ماه تا 2 سال حبس محکوم می‌شود که البته میزان این حبس با توجه به سوابق آن پزشک و میزان قصور و تخلف بین حداقل تا حداکثر مجازات در نوسان است، اما اگر بیمار فوت نشود پزشک موظف است با توجه به میزان صدمه وارده به بیمار به وی دیه بپردازد.

 البته مجازات‌های دیگری از جمله محرومیت از طبابت نیز در قانون پیش‌بینی شده است اما به هر حال باید توجه داشت فقط درصد اندکی از پزشکان هستند که مرتکب تخلف می‌شوند و قانونگذار این مواد را در واقع برای پیشگیری و همچنین تضییع نشدن حقوق متضرران در نظر گرفته است.»

علاوه بر موارد ذکر شده از سوی این حقوقدان، آیین‌نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای شاغلان حرفه‌های پزشکی و وابسته در سازمان نظام پزشکی نیز بر عملکرد پزشکان نظارت می‌کند. این قانون در 16 آبان ماه سال 83 به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید و براساس آن صدمه‌دیدگان و خانواده متوفیان می‌توانند از این طریق حقوق خود را پیگیری کنند.

این درحالی است که شاهین اکبری- حقوقدان- معتقد است: اگر شخصی با اطلاع از عواقب کاری که انجام می‌دهد، دست به این اقدام یا اقدامات مشابه بزند قطعا عمل مجرمانه انجام داده و عمل او قتل و همدستانش متهم به معاونت در قتل می‌شوند.چرا که در این نوع موارد 3 عنصر مادی، معنوی و قانونی جرم وجود دارد و موضوع قطعا قابل پیگرد است.

یک‌بار هم که شده توجه کنیم!

این همه مسئولان و مقامات هشدار داده‌اند و می‌دهند که فریب ظاهر و حرف‌های افراد غریبه‌ را نخورید، اما باز هم عده‌ای راه خودشان را می‌روند و باعث می‌شوند کار و کاسبی تبهکاران و جاعلان سکه شود. باز هم گوشه‌ای از این هشدارها را نقل می‌کنیم، شاید آن عده غافل را اندکی هوشیارتر کند: اول اینکه هر غریبه‌ای که با شما طرح دوستی ریخت و پیشنهاد معامله نان و آب‌دار داد یا خواست همین‌طور بی‌دلیل لطف بزرگی به شما بکند، گولش را نخورید، شاید کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه باشد.

دوم آنکه هر پزشکی شماره نظام پزشکی دارد که خیلی راحت می‌شود استعلام گرفت. سومین هشدار هم به دختران جوان است که از هول خواستگار با کلاس، عواطف خودشان را بازیچه نکنند. ضمن اینکه باید هر اتفاقی را به والدینشان اطلاع دهند و درباره ادعاهای خواستگارشان هم تحقیق کنند.

همشهری استانها

کد خبر 107765

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز