پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۶:۲۷
۰ نفر

علیرضا دهقانیان­: وقتی کلاهبرداری تصمیم می‌گیرد کلاهتان را بردارد چنان ماهرانه دام می‌گستراند و با وعده و وعیدهای وسوسه‌انگیز شما را به طمع می‌اندازد که گاهی در پرداخت پول به او با دیگران رقابت هم می‌کنید، در واقع «جلب اعتماد و ایجاد طمع» اصول اولیه کلاهبرداری است.

دو کاری که در بسیاری از موارد به وسیله آگهی‌های تبلیغاتی شروع می‌شود. طی سال‌های اخیر شاهد آن بودیم که کلاهبردارانی با پیش‌فروش یک ساختمان یا زمین به چند نفر یا فروش ملک دیگران با جعل سند مرتکب اعمال مجرمانه می‌شدند.

این جرم هنوز هم هر از گاهی در سطح منطقه رخ می‌دهد اما برخی از کلاهبرداران در منطقه ما مستقر شده‌اند و فرامنطقه‌ای عمل می‌کنند، به عنوان مثال مدتی پیش فردی با انتشار آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار و بروشورهای تبلیغاتی اعلام کرد که فروشنده قطعات کوچک و بزرگ زمین در شمال کشور است. پس از انتشار این آگهی وسوسه‌انگیز که قیمت زمین‌ها را ارزان و حتی به‌صورت اقساط اعلام کرده بود بسیاری از شهروندان به دفتر این شرکت در سعادت‌آباد مراجعه کردند.

 بعد از گفت‌وگوهای اولیه نیز برای بازدید به صورت گروهی به شهر مورد نظر مراجعه سپس عده زیادی هم در ازای پرداخت چند میلیون تومان پول و عقد قرارداد گمان کردند مالک زمین‌ها شده‌اند.

البته پس از مدتی دریافتند این فرد کلاهبردار بوده و اصولاً کوه و بیابان و جنگل خدا را فروخته و هیچ مالکیتی بر آنها نداشته است،به این ترتیب شکایات یکی پس از دیگری در دادسرای سعادت‌آباد مطرح و تحقیقات گسترده پلیسی برای دستگیری متهم آغاز شد تا اینکه پس از چند ماه مأموران پلیس آگاهی که آگهی‌های روزنامه‌ها را تحت مراقبت قرار داده بودند تا سرنخی از متهم بیابند مطلع شدند فرد متواری این بار در حاشیه تهران دفتری به‌راه انداخته و مجدداً از طریق نشر آگهی در روزنامه‌ها تحت عنوان فروش قسطی زمین در کلاردشت برای مردم دام پهن کرده است.

 با کشف موضوع متهم طی یک عملیات غافلگیرانه دستگیرو برای مجازات به دادسرای سعادت‌آباد منتقل شد.بازپرس طوفانی رئیس شعبه چهاردهم دادسرای سعادت‌آباد که مسئول رسیدگی به این پرونده شده است با اعلام اینکه هر روز بر تعداد شاکیان این پرونده افزوده می‌شود

 متذکر می‌شود: «کلاهبرداران معمولاً سعی می‌کنند قیمت مالی که می‌خواهند بفروشند کمتر از قیمت واقعی باشد تا فرد آن را فرصتی مناسب برای خود بداند و سریع خرید کند. لذا مردم پیش از انجام معامله باید از مالکیت واقعی و صلاحیت فرد اطمینان حاصل کنند و همه جواب را در نظر بگیرند.»

همشهری محله

کد خبر 104560

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز