همشهری‌آنلاین: کمیته علمی پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت بررسی مقالات بخش فراخوان همایش ضمن ارج نهادن به تلاش وافر همه کسانی که با مشارکت در این رخداد علمی، به رونق دانش و حرفه روابط عمومی الکترونیک کمک کرده اند تأکید کرد:

هنوز تا رسیدن به معیارهای مطلوب تولید مقاله علمی در زمینه روابط عمومی الکترونیک فاصله داریم.

به گزارش دبیرخانه دائمی همایش روابط عمومی الکترونیک، این بیانیه با امضای دکتر شهیندخت خوارمی رییس کمیته علمی همایش صادر شده است. دکتر سعید رضا عاملی، دکتر علی اصغر محکی، دکتر یونس شکرخواه، دکتر داود زارعیان و دکتر حمید ضیایی‌پرور اعضای این کمیته را تشکیل می‌دادند.

متن کامل این بیانیه عبارتست از:

پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک در حالی برگزار می‌شود که طی بیش از 5 سال گذشته، شناخت در باره ماهیت، فلسفه و فناوری‌های روابط عمومی الکترونیک در میان دستگاه‌های اجرایی و جامعه علمی ارتباطات کشور افزایش یافته و اکنون بسیاری از نهادهای روابط عمومی در سراسر کشور مشتاقانه خواهان پیاده سازی این فناوری‌ها و رویکرد سازمانی به سمت این پدیده یا فناوری هستند.

دبیرخانه همایش به عنوان مشوق و حامی بحث‌های مرتبط با EPR  همواره تلاش کرده با برگزاری دوره‌های آموزشی در قالب کارگاه های عملی، همایش‌های سالیانه، انتشار کتاب‌ها و نشریات مرتبط و فرهنگسازی در حیطه روابط عمومی الکترونیک به تولید ادبیات و دانش در این عرصه نو کمک نماید. خدا را سپاسگزاریم که اکنون به همت دبیرخانه همایش و همکاری اساتید، نخبگان، فرهیختگان و پژوهشگران روابط عمومی و علوم ارتباطات و مشارکت صاحب نظران و پژوهشگران این حوزه شاهد تولید مقالاتی بیشتر و انجام تحقیقاتی فراگیرتر در  زمینه کاربردهای روابط عمومی الکترونیک در جامعه هستیم.

فراخوان پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک در دی ماه سال 1388 با محوریت روابط عمومی الکترونیک، روابط عمومی کاربردی منتشر شد، 12 محور تعیین شده فراخوان به این ترتیب بود:

1ـ کاربرد شبکه‌های اجتماعی در روابط عمومی
2ـ ساختار نوین سازمانی در روابط عمومی الکترونیک
3ـ الزامات فنی و زیر ساخت‌ها در روابط عمومی الکترونیک
4ـ روابط عمومی الکترونیک در خدمت برنامه استراتژیک سازمان
5ـ نقش رهبری سازمان در تحول روابط عمومی از سنتی به الکترونیک
6ـ روابط عمومی الکترونیک و مدیریت نوآوری
7ـ استانداردها در روابط عمومی الکترونیک
8ـ معماری سامانه جامع روابط عمومی الکترونیک
9ـ  روش‌های نوین افکارسنجی و روابط عمومی الکترونیک
10ـ ارایه مدل عملی پرتال سازمانی (بانگاهی به استانداردها و ضوابط تدوین پرتال‌های دولتی)
11ـ رویکرد اخلاقی به روابط عمومی الکترونیک
12ـ مدیریت افکار عمومی و روابط عمومی الکترونیک 

در بخش مطالعات موردی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها نیز این موارد به عنوان فراخوان اعلام شد:

روابط عمومی الکترونیک و نقش آن در بانکداری الکترونیک
شهروند الکترونیک ـ سلامت الکترونیک ـ آموزش الکترونیک ـ دولت الکترونیک
معرفی تجربه‌های موفق سازمانی در سطوح ملی، منطق‌های و جهانی

پس از پایان مهلت تمدید شده در 25 فروردین ماه 89 تعداد 32 مقاله کامل به دبیرخانه رسید. همه مقالات توسط اعضای کمیته علمی و هر مقاله توسط چند نفر مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت و در نهایت 4 مقاله برگزیده به شرح زیر برای ارایه در همایش انتخاب شد علاوه بر اینها طبق روال هر ساله، چند مقاله نیز به صاحب نظران ارتباطات سفارش داده شد.

1ـ آینده روابط عمومی در عصر رسانههای اجتماعی - جواد افتاده
2ـ نانو مدیا و روابط عمومی مجازی - دکتر نسیم مجیدی قهرودی و کبری گلستانی
3ـ استانداردها و الزامات در روابط عمومی الکترونیک (مطالعه موردی بانکداری الکترونیک)- فاطمه بشارت نیا
4ـ استفاده از فناوریRFID  در روابط عمومی- سعید نوری آزاد

کمیته علمی همایش با بررسی محتوای مقالات دریافت شده موارد زیر را اعلام می‌دارد:

1ـ هنوز تا رسیدن به معیارهای مطلوب تولید مقاله علمی در زمینه روابط عمومی الکترونیک فاصله داریم. یکی از دلایل این موضوع به عدم آموزشهای آکادمیک در جامعه روابط عمومی کشور ارتباط دارد.

2ـ مشکل دیگر اکثر مقالات تک بعدی بودن موضوعات و اشتباه گرفتن اتوماسییون اداری و دیجیتالی شدن با روابط عمومی الکترونیک است.

3ـ اکثر مقالات از ضعف تدوین، لینک نشدن بخشهای مختلف مقاله و به هم پیوسته نبودن رنج می‌برند. به نظر می‌رسد دلیل اصلی این موضوع فقدان انسجام در یافته‌های نویسندگان و تلاش کافی نکردن برای ایجاد منطق نوشتاری در سراسر مقاله است.

4ـ مانند سال های گذشته ضعف روش منبع نویسی و ارجاعات در اکثر مقالات به چشم می‌خورد. روش غالب در منابع علمی برای ارجاعات روش APA است که شیوه نامه آن در اکثر ژورنال‌های علمی و پژوهشی وجود دارد.

5ـ در تدوین مقالات و انتخاب موضوعات به جنبه‌های انسانی و اجتماعی EPR کمتر توجه شده است.

6ـ برخی از مقالات ترجمه محور است، اخذ منابع علمی دنیا نه تنها نکوهیده نیست بلکه در صورت استفاده دقیق و به جا ستوده نیز هست اما ترجمه کلمه به کلمه حرف‌های دیگران ضرورتا به معنای ارایه و تولید مقاله علمی نیست. چه بسا تجربیات و دیدگاههای یک کارگزار روابط عمومی در ایران با تدوین درست و رعایت متدولوژی علمی بتواند به مقال‌های ارزشمند و قابل استناد تبدیل شود. شاید بتوان با همکاری مشترک دستاندرکاران پرتجربه روابط عمومی و فرهیختگان دانشگاهی، مقالاتی پربارتر از آنچه تا کنون ارایه شده تولید کرد. مقالاتی که ضمن رعایت متد علمی برخاسته از عمق مسایل و مشکلاتی باشد که جامعه روابط عمومی کشور با آن دست به گریبان است.

7ـ باید توجه داشت روابط عمومی الکترونیک پیش و بیش از آنکه تکنولوژی باشد فلسفه است و تغییر پاردایم حاکم بر روابط عمومی موجود مستلزم تغییر فلسفه، بینش و رویکرد عمومی به دانش روابط عمومی است. تکنولوژی‌ها در نهایت در خدمت این نوع تغییر نگرش خواهد بود. کمیته علمی همایش تلاش وافر همه کسانی که با مشارکت در این رخداد علمی، به رونق دانش و حرفه روابط عمومی الکترونیک کمک کرده‌اند ارج نهاده و آرزوی تندرستی و موفقیت روزافزون برای همه شما دارد.

شهیندخت خوارزمی - رییس کمیته علمی

کد خبر 107687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز