سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: با گذشت چند هفته از وعده مسئولان انتظامی مبنی بر دستگیری سارقان هنوز سرنوشت 12مجسمه به سرقت رفته شهر تهران در ابهام است

اگرچه پیش‌تر مسئولان شهرداری با ارائه مستندات مختلف از جمله فیلم‌های ضبط شده از به سرقت رفتن چند مجسمه، امیدوار بودند که این پرونده به سرانجام برسد اما هنوز از سوی دستگاه‌های مسئول خبری ارائه نشده‌است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از پیگیری این پرونده در این کمیسیون خبر داد و گفت: از همان روزهای اول که خبر به سرقت رفتن مجسمه‌ها مطرح شد، کمیسیون فرهنگی با دعوت از وزیر محترم کشور این موضوع را با جدیت پیگیری کرد.

مصطفی کواکبیان با اعلام این مطلب اظهار داشت: با توجه به اینکه این پرونده به نوعی می‌تواند تضعیف‌کننده اقتدار نظام جمهوری اسلامی باشد، مجلس شورای اسلامی و کمیسیون فرهنگی پیگیر این موضوع خواهد بود.

به گفته نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی، هفته آینده گزارشی از نتایج فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح می‌شود و وزیر محترم کشور نیز اقدامات انجام شده برای شناسایی عامل یا عاملان این سرقت‌ها را تشریح خواهد کرد.

کواکبیان همچنین افزود: احساس می‌کنم که این کار یک کار تشکیلاتی بوده و از نوع دزدی‌های خرد و معمول نبوده‌است بلکه سارقین حرفه‌ای با نقشه‌های از پیش تعیین شده دست به سرقت مجسمه‌ها زده‌اند. این عضو کمیسیون فرهنگی در ادامه تصریح کرد: بحث‌هایی پیرامون مباحث شرعی در به سرقت رفتن مجسمه‌ها وجود دارد؛

این در حالی است که بسیاری از فقها فتوا داده‌اند که به لحاظ شرعی استفاده از مجسمه در مناظر شهری با کاربری زیباسازی اشکال ندارد.  کواکبیان در پایان افزود: این مجسمه‌ها نمادهای فرهنگی ماست. بنابراین باید حساسیت خاصی نسبت به آنها داشته باشیم و هر چه سریع‌تر عاملان این سرقت‌ها معرفی و در دستگاه قضایی نیز به‌صورت عادلانه محاکمه شوند.

مروری بر اتفاق

شهرداری تهران طی 2 سال اخیر به‌منظور زیباسازی شهر و استفاده از نمادهای فرهنگی اقدام به نصب تقریبا 70‌تندیس در سطح شهر کرد. از ابتدای سال‌جاری و از روزهای تعطیل نوروزی، سرقت مجسمه‌های تهران آغاز شد و تاکنون براساس شواهد و اطلاعاتی که منابع مختلف داده‌اند، در حدود 12 مجسمه به سرقت رفته است.

در طول هفته‌های اخیر بسیاری از مسئولان از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای شهر تهران، مدیران شهری، مقام‌های انتظامی و مسئولان استانداری تهران اظهارنظر‌های مختلفی پیرامون این واقعه داشتند و همگی بر دستگیری سریع سارقان تندیس‌های تهران تاکید کردند.

از آن‌جمله خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران اعلام کرده‌بود که سرقت مجسمه‌ها فقط با انگیزه مالی صورت نگرفته است.  به گفته وی ارزش ریالی مواد به کار رفته و جنس این مجسمه‌ها انگیزه‌ای ایجاد نمی‌کند که با تحمل سختی و طی کردن روندی بتوانند تعدادی از آنها را به سرقت ببرند. دانشجو با بیان اینکه این مجسمه‌ها ارزش هنری دارند،  گفت: مجسمه‌های به سرقت رفته نمادی از خاطرات چند دهه گذشته شهر تهران هستند.

وی با تاکید بر سازمان یافته بودن اینگونه سرقت‌ها، خواستار همکاری پلیس و قوه قضاییه در این باره شد.آخرین اظهارنظر مسئولان انتظامی نیز حاکی از شناسایی مظنونان این سرقت‌ها بود.

به گفته سرهنگ عباسعلی محمدیان، در رابطه با پرونده سرقت مجسمه‌ها، مظنون‌هایی شناسایی شده‌اند و امیداست که این پرونده به‌زودی به نتیجه برسد.اما با سکوت رسانه‌ها، پس از گذشت چند هفته همچنان خبری از این پرونده منتشر نشده‌است.

کد خبر 107675

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز