گروه اجتماعی - مینا شهنی: نخستین مرحله اجرای آزمایشی قانون هدفمندکردن یارانه‌ها با دریافت شماره حساب سرپرستان خانوار در هفته‌جاری در 3 استان آغاز می‌شود

صادق محصولی، وزیر رفاه و تامین اجتماعی، با اعلام این خبر گفت: نخستین مرحله از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها دریافت شماره حساب سرپرستان خانوار است که این مرحله به صورت آزمایشی سه‌شنبه این هفته در 3 استان ایلام، خراسان شمالی و گیلان آغاز می‌شود.

بر اساس خبری که در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت رفاه و تامین اجتماعی منتشر شده سرپرستان خانوار در این سه  استان  از 28 اردیبهشت ماه به مدت یک هفته فرصت دارند تا با مراجعه به سامانه refahi.ir شماره حساب خود را در آن ثبت کنند.

به گفته وزیر رفاه و تامین اجتماعی ثبت شماره حساب الزامی است اما اگر  به هر دلیلی کسی نتوانست در زمان مقرر برای  ثبت شماره حساب اقدام کند در زمان اجرای نهایی و سراسری این طرح فرصت خواهد داشت تا این کار را انجام بدهد.برای‌ چگونگی ثبت شماره حساب در  پایگاه اینترنتی،  صدا و سیمای 3 استان یاد شده برنامه‌ای آموزشی را پخش خواهد کرد تا مردم اطلاعات کافی برای استفاده از پایگاه اینترنتی وزارت رفاه به دست آورند.

به گفته وزیر رفاه، 95درصد از کسانی که فرم اطلاعات اقتصادی را پر کرده‌اند حساب بانکی‌ دارند  و دیگر افراد نیز با مراجعه به بانک‌های سراسر کشور و افتتاح حساب بانکی می‌بایست برای انجام این کار اقدام کنند.

اگر آنچه وزیر رفاه گفته صحت‌سنجی شده‌باشد فقط 5 درصد از مردم کشور حساب ‌بانکی ندارند در این صورت سازمان‌های مسئول می‌توانستند تنها از همین 5 درصد باقیمانده بخواهند تا نسبت به ثبت شماره حساب اقدام کنند، چرا که پیش از این اعلام شده بود خود دولت اقدام به افتتاح حساب برای سرپرستان خانوار می‌کند.

سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها

گام‌های بعدی اجرای قانون  هدفمندکردن یارانه‌ها در حالی برداشته می‌شود که هنوز اساسنامه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به تصویب نرسیده است.

وزیر رفاه در توضیح سرنوشت اساسنامه این سازمان گفته است: «با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قانون اساسی، ایرادهایی به اساسنامه این سازمان وارد کرده بودند هم‌اکنون در حال رفع این ایرادها و مذاکره با این دو نهاد محترم هستیم و پس از رفع این ایرادات تکلیف سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به‌صورت تشکیلاتی مشخص خواهد شد.»‌

توضیحات مبهم

آخرین خبر منتشر شده درباره اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها نیز هیچ توضیحی درباره چگونگی اجرای این قانون  را در خود ندارد. وزیر رفاه به عنوان متولی نهادی که مسئولیت اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها را بر عهده دارد تنها به ذکر این نکته تاکید کرده‌است که به عنوان اجرای نخستین مرحله‌ این قانون ،

سرپرستان خانوار یک حساب بانکی را در یک پایگاه اطلاعاتی وارد کنند هر چند پیش از این به این نکته نیز اشاره کرده‌بود که یارانه نقدی  به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود اما هرگز در باره چگونگی محاسبه بخش نقدی اجرای این طرح توضیحی داده‌نشده است و همچنان خبرهایی که منتشر می‌شود مبهم‌گویی‌هایی است که در فضای خبری منتشر می‌شود.

هرچند تمامی مسئولان دولتی  به تکرار عبارت «اجرای قانون  هدفمندکردن یارانه‌ها، به‌نفع مردم است» بسنده‌کرده‌اند اما هیچ‌کدام نتوانسته‌اند توضیح روشنی ارائه دهند که مردم بدانند در صورتی که  قیمت مایحتاج روزانه سیر صعودی داشته باشد اجرای آن چگونه خواهد توانست این معادله را به نفع مردم تمام کند. ارائه توضیحات مبهم و ناکافی نتوانسته است مردم را قانع کند که می‌توانند در اجرای این قانون  ذینفع باشند.

کد خبر 107479

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز