شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۶:۳۳
۰ نفر

ترجمه سیدمحسن ساری : تصمیم اخیر آمریکا مبنی بر تجدید تحریم‌های اقتصادی علیه سوریه با توجه به تبلیغات و جوسازی‌های اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه سوریه و همپیمانانش غیرمنتظره نبود.

این تصمیم با مطرح شدن موضوع ارسال موشک‌های اسکاد به حزب الله از طریق سوریه و محکوم شدن این اقدام از سوی آمریکا همزمان شد. ولی نکته بسیار عجیب این است که آمریکا اعتراف کرد که دلیلی برای اثبات این اقدام در دست نیست.

تهاجم به سوریه درواقع نوعی باج‌خواهی و واداشتن این کشور به دادن امتیاز محسوب می‌شود. آمریکا از سوریه می‌خواهد که از کمک به سازمان‌های فلسطینی، لبنانی و عراقی دست بکشد و نهایت آن شود که سوریه از دشمنان غرب در منطقه که از نظر آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای عربی، دشمنان اصلی محسوب می‌شوند، دور شود.

نکته قابل توجه این است که بهانه آمریکا برای تجدید مجازات‌ها علیه سوریه حمایت از گروه‌های فلسطینی به‌طور اعم و حمایت از حماس به‌طور اخص است. این بهانه مدت 5 سال است که تکرار می‌شود و معنا و مفهوم آن این است که سوریه به اردوگاه چند کشور عرب منطقه بپیوندد و دیکته‌های آمریکا مبنی بر بازگشت به مذاکرات بیهوده صلح را قبول کند.

آمریکا به‌شدت عقیده دارد که ادامه مذاکرات صلح می‌تواند برای استمرار شهرک‌سازی‌‌های یهودیان در سرزمین‌های اشغالی و یهودی ساختن اماکن مقدس بهترین پوشش را ایجاد کند.

سوریه ازجمله اندک کشورهای عربی بود که با شرکت در نشست‌هایی که به‌اصطلاح کمیته پیگیری کشورهای عرب برای صلح نام گرفته و با درخواست آمریکا و موافقت تشکیلات خودگردان فلسطینی در مقر اتحادیه کشورهای عرب در قاهره برپا شد، مخالفت کرد، زیرا هدف از آن نشست، دادن چراغ سبز نسبت به برگزاری مذاکرات غیرمستقیم میان تشکیلات خودگردان و طرف اسرائیلی است.

دولت آمریکا در حال حاضر به‌شدت در پی یافتن بهانه برای کمک به رویکرد رژیم صهیونیستی جهت تهاجم به سوریه و لبنان و شعله‌ور ساختن جنگ منطقه‌ای جدیدی است تا بدین وسیله اسرائیل بتواند از تنگنا و انزوایی که بدان دچار شده است، رها شود. با توجه به موارد فوق، گفته‌های آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل که سوریه و بشار اسد را به سرنگون ساختن نظام و اینکه آن کشور را به عصر حجر بازمی‌گرداند، قابل تفسیر می‌شود.

سوریه در جنگ علیه تروریسم و ایجاد موانع جهت جلوگیری از ورود تروریست‌ها به عراق بیشترین همکاری با ایالات متحده آمریکا را از خود نشان داد و حتی دولت آمریکا اعتراف کرد که اقدامات سوریه موجب شد که عملیات القاعده به‌شدت کاهش یابد.

تحمیل مجازات‌های آمریکا به سوریه در چنین زمان بندی‌ای بی‌شک نتایج معکوسی در پی خواهد داشت، زیرا این اقدام موجب نخواهد شد که سوریه از حمایت گروه‌های مقاومت لبنانی و فلسطینی و از ائتلاف سنتی با ایران دست بکشد.

این اقدام آمریکا ممکن است که به حمایت بیشتر سوریه از گروه‌های فلسطینی و لبنانی منجر شود و روند مذاکرات صلح که آمریکا به‌شدت خواستار به نتیجه‌رسیدن آن است را ناکارآمد کند.

القدس العربی

کد خبر 107421

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز