همشهری آنلاین : نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس گفت: سالانه یک میلیون داوطلب در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در کشور ثبت نام می کنند که از این تعداد 800 هزار متقاضی به دلیل کمبود امکانات پشت کنکور باقی می مانند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید احمد لطفی آشتیانی عصر جمعه در بازدید از حوزه های برگزاری آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اراک افزود: ظرفیت موجود دانشگاه های کشور در این مقاطع تنها پاسخگوی 20 درصد از تقاضاهای شرکت کنندگان است که دانشگاه آزاد به عنوان یکی از دانشگاه های توسعه یافته در کشور می کوشد با ایجاد واحدهای علوم و تحقیقات و تامین رشته های مورد نیاز در این مقاطع به نیازهای فزاینده موجود دانشگاهیان پاسخ دهد که در این راستا همکاری مسئولان با این دانشگاه ضروری است.

لطفی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد واحد اراک به عنوان یکی از دانشگاه های برتر موفق به جذب دانشجو در واحد علوم و تحقیقات خود شده است، بیان داشت: هم اینک در این واحد 200 دانشجو در رشته های تخصصی و ارزشمند علمی درحال تحصیل هستند که انتظار می رود تا پایان سال جاری این تعداد به هزار نفر افزایش یابد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر ضرورت ارتباط دانشگاه و صنعت در استان مرکزی و اراک گفت: در دانشگاه آزاد اراک نیازهای بخش صنعت از طریق رشته های تخصصی موجود در آن تامین شده است اما ارتباط دانشگاه و صنعت کاربردی نشده است که باید با برنامه ریزی و ایجاد تعامل میان این دو بخش به گونه ای عمل شود که رشته های تحصیلی در این دانشگاه بتواند به صورت کاربردی در صنعت نقش آفرینی کند.

نماینده اراک با اشاره به اینکه در سالهای گذشته زنان 60 درصد از پذیرفته شدگان دانشگاهی را به خود اختصاص داده اند بیان داشت: در سال جاری تعداد 17 هزار نفر متقاضی ورود به دانشگاه آزاد واحد اراک هستند که از این تعداد 11 هزار نفر مرد و مابقی زن هستند که این موضوع نشان دهنده آن است که در دانشگاه ازاد واحد اراک رشته های مورد نیاز در استان مرکزی مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است.

لطفی به وضعیت نخبگان دانشگاهی در دانشگاه آزاد واحد اراک اشاره و خاطرنشان کرد: هم اینک در این دانشگاه و در باشگاه پژوهشگران جوان بیش از هزار جوان نخبه شناسایی شده اند که تلاش می شود با استفاده از دیدگاه های آنان زمینه برای کاربردی شدن دیدگاه ها و ایده های آنان در استان مرکزی فراهم شود.

رئیس جامعه نخبگان استان مرکزی یادآور شد:هم اینک در این جامعه بیش از 250 جوان نخبه دانشگاهی عضویت دارند که باید بسترهای لازم برای افزایش حضور آنان و بهره برداری از ایده های این افراد فراهم شود که دانشگاه می تواند این بستر سازی را به خوبی به انجام برساند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس گفت: با راه اندازی واحد علوم و تحقیقات در دانشگاه ازاد اسلامی واحد اراک 17 رشته جدید در این دانشگاه راه اندازی شد که برخی از این رشته ها در استان مرکزی وجود نداشت.

لطفی افزود: برخی از این رشته ها مانند مکانیک و مهندسی میکروبیولوژی به عنوان رشته هایی درجه یک در این واحد راه اندازی شده است که هم اینک 200 دانشجو در این رشته ها در این واحد تحصیل می کنند.

وی اضافه کرد: ایجاد 9 رشته کارشناسی و 11 رشته کارشناسی ارشد در این دانشگاه نشان دهنده توان بالای کاری در این مجموعه است و تلاش می شود با مساعدت های ریاست دانشگاه آزاد اسلامی کشور تعداد رشته های مقطع کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه ازاد اسلامی واحد اراک افزایش بیشتری یابد.

لطفی با اشاره به اینکه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در نوع خود بی نظیر است بیان داشت: این واحد در زمینی به وسعت 80 هکتار در قلب شهر اراک واقع است که تامین زمین آن در مدت 1.5 سال و با حمایت مقامات ارشد استان و نمایندگان مجلس و همکاری دستگاه های ذی ربط استانی به انجام رسیده است.

نماینده اراک با تاکید بر ضرورت افزایش توان علمی دراین واحد گفت: هم اینک به منظور جذب عضو هیئت علمی در واحد علوم و تحقیقات 30 نفر از اساتید برجسته اعلام آمادگی کرده اند که بر اساسی برنامه ریزی های صورت گرفته بخشی از این افراد جذب خواهند شد.

لطفی پیش بینی کرد: در فاز اول این واحد تا پایان سال هزار دانشجو پذیرش شوند که در آینده به این تعداد افزوده خواهد شد.

لطفی رشد و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک را مناسب دانست و گفت: مسئولان دانشگتاه آزاد اسلامی در توسعه کمی و کیفی این دانشگاه اقدامات ارزنده ای را صورت داده اند که در این راستا باید با بهره گیری از امکانات موجود در آن زمینه را برای توسعه بیش از پیش استان مرکزی و اراک فراهم کرد.

وی از حمایت مسئولان استان و نمایندگان مردم در مجلس از توسعه فعالیت های دانشگاهی در استان مرکزی خبر داد و اظهار داشت: از هرگونه فعالیتی برای توسعه و عمران استان مرکزی خصوصا در بخش های دانشگاهی که بتواند نیازهای استان را تامین کند در هر منطقه ای از استان حمایت می کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک نیز گفت: آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد همزمان با سراسر کشور در شهرک دانشگاهی امیرکبیربرگزار شده است که دانشجویان در آن دانشجویان در قالب 37 رشته تحصیلی در 34 حوزه امتحانی با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

عباس ملک حسینی افزود: در این مرحله از آزمون 17 هزار داوطلب شامل پنج هزار و 902 داوطلب زن و 10 هزار و 688 داوطلب مرد به مدت سه روز در شش نوبت صبح و عصر رقابت علمی خود را به انجام خواهند رساند که این تعداد شرکت کننده نسبت به سال قبل از آن 15 درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: در سال جاری با تلاش صورت گرفته 20 رشته جدید تحصیلی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته های ریاضی کاربردی، مدیریت اجرایی، مهندسی کشاورزی با گرایش مبارزه با علف های هرز، مدیریت بازرگانی، بازاریابی و مدیریت بازرگانی، مالی و دولتی، مهندسی نساجی، مدیریت صنایع نساجی در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه ایجاد شده است.

ملک حسینی افزود: در مقطع کارشناسی پیوسته نیز 11 رشته از جمله مهندسی شیمی، مهندسی صنایع پالایش، پتروشیمی و گاز، مهندسی شیمی با گرایش فراینده های صنایع نفت، مهندسی شیمی با گرایش فراروی و انتقال گاز، مدیریت امور بانکی، علوم اجتماعی با گرایش برنامه ریزی علوم اجتماعی، تعاون و رفاه، علوم اقتصادی با گرایش اقتصاد پول و بانکداری، مهندسی فضای سبز راه اندازی شدن است.

به گفته وی، درمقطع کارشناسی ناپیوسته نیز دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک نسبت به راه اندازی رشته های علوم آزمایشگاهی با گرایش علمی و کاربردی و کتابداری و اطلاع رسانی اقدام شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک بیان داشت: نتایج نهایی واسامی پذیرفته شدگان این دانشگاه در شهریورماه جاری از طریق پایگاه اطلاع رسانی دانشگاهآزاد اسلامی به اطلاع شرکت کنندگان خواهد رسید.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک 20 هزار دانشجو در 170 رشته در مقاطع تحصیلی دکترا، کارشناسی ارشد، کارشناسی، و کاردانی و شش دانشکده مصوب و دو مجتمع آموزشی دارد.

کد خبر 107399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز