چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

گروه شهری: برگزاری انتخابات شوراها برای 22 ماه به هیچ وجه به مصلحت نیست

به گزارش سما شهردار تهران در جلسه فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد مجلس شورای اسلامی گفت: در برگزاری انتخابات شوراها و تجمیع آن باید همه جوانب به دقت بررسی شود اما به‌نظر من برگزاری انتخابات 22 ماهه حتما به مصلحت ما نیست.

قالیباف در این جلسه پس از شنیدن نظرات موافق و مخالف نمایندگان مجلس در باره تجمیع انتخابات و بحث تمدید انتخابات شوراهای دور سوم به‌مدت 2سال دیگر، گفت: در بحث تمدید دوره سوم شوراها باید دقت شود که ما با چه شرایطی می‌خواهیم این دوره را تمدید کنیم.

شهردار تهران با اشاره به ایرادات حقوقی تمدید دوره سوم شوراها برای 2سال دیگر اظهار داشت: حقوقدانان معتقدند این تمدید به پیشنهاد شورای‌عالی استان‌ها به مجلس ارائه شده و در کمیسیون شوراها به تصویب رسیده است درحالی‌که تمدید دوره شوراها جزء وظایف شورای‌عالی استان‌ها نیست.

قالیباف ادامه داد: از نظر شرع، حقوقدانان معتقدند چون مردم اعضای شورای شهر را برای 4سال انتخاب کردند نمایندگان مجلس نمی‌توانند به تمدید این دوره اقدام کنند.

به گفته وی موضوع تمدید انتخابات شورای شهر تا 2سال آینده گرچه خلاف قانون نیست اما خلاف شرع است و نهایتا در مورد آن مجمع تشخیص مصلحت نظام باید تصمیم بگیرد.وی تجمیع انتخابات در کشور را گرچه یک ضرورت خواند اما اظهار داشت: به مصلحت نیست انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری با هم برگزار شود چون جنسشان با هم متفاوت است اما اشکالی ندارد 3انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی و شورای شهر با هم برگزار شوند.

قالیباف با بیان اینکه کار شوراها جدا از کار سیاسی است، افزود: اگر شوراها درگیر کار سیاسی شوند از وظایف خودباز می‌مانند.از نظر قالیباف شورای شهر فی‌نفسه جنبه خدماتی و خدمتگزاری دارد و نباید آن را آلوده کار سیاسی کنیم بنا براین باید تلاش کنیم اصل تجمیع انتخابات با کار کارشناسی پیش برود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع قائم مقامی وزارت کشور برای شورای شهر اشاره کرد و گفت: بحث جمهوریت و نظر مردم در اداره امور کشور بسیار مهم است و اگر به هر دلیلی به قائم مقامی وزارت کشور برای شورای شهر برگردیم در واقع شورا را منحل کرده‌ایم و این عقبگرد بسیار خطرناک و غیرمنطقی است.

به گفته شهردار تهران برخی امور از اصول اصلی ما هستند که نباید در کار کارشناسی، این اصول را نادیده بگیریم در غیراین صورت کار ما قانون‌شکنی است.

هزینه مضاعف

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز طی سخنانی دلایل توجیهی ارائه طرح تمدید دوره سوم شوراهای شهر به‌مدت 2سال را توضیح داد و گفت: روح قانون تجمیع انتخابات این است که انتخابات را 2سال یکبار برگزار کنیم.

درصورت برگزاری انتخابات شوراهای دوره چهارم برای 22ماه در واقع ما هزینه‌ای کرده‌ایم و انتخاباتی برای نصف دوره برگزار کرده‌ایم و 2سال دیگر باید این انتخابات تکرار شود و به جای کاستن از تبعات به هزینه‌ها افزوده‌ایم و این مخالف روح قانون تجمیع انتخابات است.

وی درخصوص قانونی بودن یا نبودن افزایش دوره شوراها نیز گفت: مدت زمان دوره شوراها در قانون اساسی ذکر نشده و تعیین زمان آن به‌عهده مجلس شورای اسلامی است. مجلس می‌تواند برای این موضوع تصمیم‌گیری کند بنابراین مغایرتی با قانون نخواهیم داشت.

چمران ادامه داد: برخی از دوستان مطرح می‌کنند که ممکن است نمایندگان شهرهای مختلف با اعضای شوراهای حوزه انتخابیه خود مشکل داشته باشند و نخواهند که این اعضا دیگر سرکار باشند اما هیچ تضمینی نیست که این اختلافات در دور بعد کمتر شود و شاید هم تشدید شود.

رئیس شورای شهر تهران گفت: تضمینی در این مسائل نیست، ما فکر کردیم به نفع و صلاح نظام است که از این هزینه‌ها و التهابات کاسته شود و بر این دوره شوراها افزوده شود.

کد خبر 107320

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز