گروه سیاسی: فرمانده کل ارتش با بیان اینکه در نتیجه رزمایش دریایی ارتش، ناوهای جنگی بیگانه 300 تا 400 کیلومتر از منطقه رزمایش دوره شده‌اند گفت:

دیگر آن دوران به پایان رسیده است که آمریکا با یک ناو جنگی خود، حکومت کشوری را عوض کند.

پنجمین و مهم‌ترین مرحله رزمایش ولایت 89 روز گذشته با حضور عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی برگزار شد. در این مرحله از رزمایش 2 فروند موشک ساحل به دریا با نام نور با موفقیت شلیک شد. این موشک‌ها از نوع موشک‌های کروز میان‌برد محسوب می‌شوند که به‌دلیل قطر کم و ارتفاع پایین، رادارگریز هستند.

به گزارش ایسنا، موشک کروز میان‌برد نور، قابل استفاده علیه اهداف سطحی ثابت و متحرک و دارای رادار هدف‌یاب بوده و به سامانه‌های جنگ الکترونیک مجهز است که پس از پرتاب به‌طور خودکار هدف خود را رهگیری می‌کند.

آمریکایی‌ها تعارف کرده‌اند

امیر سرلشکر صالحی پس از شلیک موفقیت‌آمیز 2 فروند موشک ساحل به دریای «نور» در منطقه عمومی رزمایش و سواحل آب‌های دریای عمان در جمع خبرنگاران حضور یافت و ضمن مثبت ارزیابی کردن این دو شلیک خاطرنشان کرد: یکی از این موشک‌ها از دیگری پیشرفته‌تر بود؛ چرا که برای شلیک نیاز به سامانه واسطه نداشت.

وی خود اتکا بودن موشک در سیستم‌های پردازشی برای شلیک را مهم عنوان کرد و گفت‌: این رزمایش‌ها فرصت مناسبی برای آزمایش و نشان‌دادن دستاوردهای نظامی کشورمان است. صالحی درخصوص پیام این رزمایش برای کشورهای فرامنطقه‌ای با بیان این مطلب که این کشورها خودشان پیام رزمایش را درک خواهند کرد، افزود: این پیام را می‌توان از فاصله گرفتن ناوهای فرامنطقه‌ای از منطقه ما، بهتر دریافت کرد.

به گزارش فارس فرمانده کل ارتش افزود: فاصله‌ گرفتن‌های 300 تا 400 کیلومتری ناوها، خود دارای پیام است و نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران در حفاظت از منافع خود بسیار جدی است.

سرلشکر صالحی در خصوص اینکه  آمریکایی‌ها اعلام کردند رزمایش دریایی ارتش ایران قدرت آنها را در عرصه دریا به چالش می‌کشد، تصریح کرد: آمریکایی‌ها تعارف کرده‌اند چرا که ما در تمامی صحنه‌های بین‌المللی سیاسی، نظامی و علمی،‌ آنها را به چالش می‌کشیم و امروز شما تنها شاهد به چالش کشیدن آنها در دریا بودید.

آمریکا خواست تلافی کند

فرمانده کل ارتش ادامه داد: نیروی دریایی ارتش همزمان با این رزمایش در آب‌های شمال اقیانوس هند و خلیج عدن مشغول حفاظت از منافع جمهوری اسلامی ایران است. وی خاطرنشان کرد: شب گذشته( دوشنبه شب) یک فروند ناو تجاری غیرایرانی در سواحل دور ما دچار آتش‌سوزی شد که توسط بالگردهای ارتش نجات پیدا کرد و مجروحان آن به بندرعباس منتقل شدند.

سرلشکر صالحی همچنین از اخطار بموقع و قاطع پدافند هوایی ارتش به یک هواپیمای شناسایی آمریکا که قصد نزدیکی به منطقه را داشت خبر داد و گفت: ‌با این اقدام بموقع پدافند هوایی، این هواپیمای آمریکایی منطقه را ترک کرد.

چندی پیش هواپیمای ایرانی بر فراز ناو آمریکایی پرواز و اقدام به شناسایی و عکسبرداری کرده بود. فرمانده نیروی دریایی ارتش سه‌شنبه هفته گذشته در نشستی خبری که به‌منظور آغاز رزمایش ولایت 89 ترتیب داده بود پرواز هواپیمای اف‌27 ایران بر فراز ناو آمریکایی در جنوب دریای عمان را تایید کرده و گفته بود: هواپیمای اف27 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر فراز ناو آمریکایی حاضر شد و اقدام به گرفتن عکس و تصویربرداری کرد که مورد اعتراض هم واقع شد ولی ما پاسخ دادیم که ما حق شناسایی داریم و هر تحرکی که در نزدیکی آب‌های ما انجام شود از سوی ما رصد می‌شود و ما همیشه در حال گشتزنی هستیم و تحرکات را کنترل می‌کنیم.

رزمایش 8 روزه ولایت 89 که از روز چهارشنبه گذشته آغاز شده است در وسعتی به مساحت بیش از 250 هزار کیلومتر و از تنگه‌هرمز تا دریای عمان و آب‌های آزاد سواحل پاکستان و هندوستان برگزار می‌شود. در این رزمایش برای نخستین بار انواع موشک‌ها و تجهیزات ساخت داخل آزمایش شده است.

به‌کارگیری ناوشکن جماران و ‌آزمایش زیردریایی‌های جدید از دیگر ویژگی‌های این رزمایش بود. بنا به گفته امیر سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش مرحله آخر رزمایش به نمایش قدرت نیروها و رژه بزرگ دریایی یگان‌های مختلف اختصاص دارد.

کد خبر 107234

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز