فریبا خانی: به زمان امتحانات نزدیک می‌شویم... دلشوره و دلشوره...

 اما تغذیه درست در زمان امتحان می‌تواند استرس و دلشوره را کنترل کند. بعضی مواد غذایی استرس‌زا هستند و دانش‌آموزان در زمان امتحانات بهتر است کمتر از این مواد استفاده کنند.

فاطمه علی محمدی، کارشناس تغذیه و کارشناس سلامت شهرداری منطقه یک به خبرنگار دوچرخه می‌گوید:«با نزدیک شدن فصل امتحانات نوع تغذیه بسیار اهمیت پیدا می‌کند.  تغذیه می‌تواند در کاهش اضطراب و همچنین سرگیجه و حالت تهوع تأثیر داشته باشد. مواد کافئین‌دارسسظظششششش مثل قهوه، شکلات، چای پررنگ و نوشابه‌های گازدار جزو خوردنی‌های استرس‌زا هستند. بهتر است برای کاهش استرس در زمان امتحان، از خوردن  این مواد پرهیز و به جای این مواد از نوشیدنی‌های تازه مثل آب‌پرتقال  استفاده شود.»
او می‌گوید:«اضطراب عامل مهمی در بی‌اشتهایی است. دانش‌آموزان حتماً باید غذاهای مناسب بخورند، وگرنه دچار مشکل خواهند شد.»

این کارشناس تغذیه ادامه می‌دهد: «در زمان امتحان در وعده‌های غذایی گوشت و تخم‌مرغ و حبوبات بسیار مهم هستند. میوه‌ها، غلات، لبنیات و میزان کمی چربی می‌توانند جایگزین مواد شیرین شوند.»

این کارشناس به اهمیت صبحانه اشاره می‌کند و می‌گوید:«صبحانه در زمان امتحان بسیار مفید است...  دانش‌آموزان نباید به خاطر اضطراب  امتحان از خوردن صبحانه فرار کنند.»
علی‌محمدی ادامه می‌دهد:«نوع صبحانه می‌تواند کمی تغییر کند تا  اشتهای آنها را برانگیزد. مثلاً خوردن عدسی، تخم‌مرغ یا گردو  در صبحانه در زمان  امتحان مفید است.»
این کارشناس در مورد خوردن تنقلات  می‌گوید : «بسیاری از دانش‌آموزان هنگام خواندن درس تنقلات می‌خورند که این کار بسیار خطرناک است، چون این مواد پرچرب هستند و باعث کاهش احساس گرسنگی  در فرد می‌شوند و دانش‌آموزان خوردن وعده‌های اصلی را از دست می‌دهند. این مواد در بدن مشکلات گوارشی و یبوست هم ایجاد خواهد کرد.»
او می‌گوید:«بهتر است به جای تنقلات از میوه‌های تازه استفاده شود؛‌ ویتامین موجود در این میوه‌ها بسیار مفید است.»

 او به مصرف لسیتین اشاره می‌کند و می‌گوید:«لسیتین در انواع مغزهای روغنی مثل گردو، کشمش، انجیر و بادام و جوانه گندم،‌  محصولات سویا و مواد سبوس‌دار وجود دارد.»
 این کارشناس بر مسئله خواب نیز تأکید می‌کند و می‌گوید:«خواب در زمان امتحان بسیار مهم است. خواب باعث افزایش تمرکز و یادگیری و آرامش و همچنین کاهش استرس می‌شود. دانش‌آموزان در بین روز حتماً  یک استراحت کوتاه داشته باشند.»
علی محمدی می‌گوید:«بحث میان‌وعده‌های مغذی و مقوی بسیار مهم است. برای میان‌‌وعده‌ها می‌توان از نان و پنیر و گردو و عسل یا کیک ساده  با شیر  و میوه استفاده کرد.»

 این کارشناس به وعده شام اشاره می‌کند:«شام بهتر است که سبک باشد و از خوردن شام سنگین و پرچرب پرهیز شود.»
او ادامه می‌دهد:«در زمان امتحان بهتر است دانش‌آموزان از رژیم‌های خاص غذایی بپرهیزند.»
 او به باورهای غلط خانواده‌ها  اشاره می‌کند و می‌گوید:«بسیاری از خانواده‌ها فکر می‌کنند فرزندانشان در زمان امتحان باید شکلات یا شیرینی بیشتر استفاده کنند که این باور غلط است و این مواد سبب اسهال یا یبوست می‌شود.»
 علی محمدی در پایان تاکید می‌کند:«مصرف زیاد آب تا حد زیادی باعث کاهش استرس می‌شود. پس دانش‌آموزان تا می‌توانند آب بنوشند.»

کد خبر 107163

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار