گروه سیاسی: در جریان رزمایش پیامبر اعظم 5 که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس برگزار شد ناظرانی از کشور قطر حضور پیدا کرده بودند

در چهارمین مرحله رزمایش ولایت 89 که توسط نیروی دریایی ارتش در حال برگزاری است ناظرانی از کشورهای عراق، قطر و عمان در منطقه رزمایش حضور یافتند.
این ناظران در پی دعوت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه وارد ایران شده  و صبح دیروز به منطقه رزمایش رفتند.

این نخستین بار است که هیات نظامی کشور عراق در رزمایش‌های جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان ‏ناظر شرکت می‌کند.اسفندماه سال گذشته احمد وحیدی وزیر دفاع در سفری به قطر با مسئولان نظامی این کشور قرارداد همکاری نظامی امضا و از بخش‌هایی از مراکز فرماندهی و عملیاتی نیروهای دریایی، هوایی و نیز دانشکده نظامی این کشور دیدن کرد.

به گزارش ایسنا، در این مرحله از رزمایش ولایت 89 ارتش، تعدادی از سرداران سپاه و مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح ازجمله سردار سرلشکر باقری، سردار حجازی جانشین سابق فرماندهی کل سپاه و سردار جزایری معاون روابط عمومی ستاد تبلیغات نیروهای مسلح در منطقه رزمایش حضور یافتند.

شلیک اژدر

در ادامه رزمایش ولایت 89 که از شرق تنگه هرمز تا آب‌های شمال اقیانوس هند در حال برگزاری است، زیردریایی‌های سنگین نیروی دریایی ارتش وارد عمل شده و با شلیک اژدر به اهداف تعیین شده زیر سطح دریا، توانایی‌های خود را محک‌زدند. به گزارش فارس، این زیردریایی‌ها در مراحل گذشته رزمایش نیز توانستند با ورود به آب‌های تحت کنترل دشمن فرضی، خطوط مواصلاتی دشمن را بشکنند.

به‌کارگیری موشک‌های جدید

از سوی دیگر، در ادامه این رزمایش موشک‌های جدید هوا به سطح برای انهدام اهداف دریایی به کار گرفته شدند.امیر خلبان سید محمد علوی، معاون عملیات نیروی هوایی ارتش با اعلام این خبر افزود: در این مرحله، فانتوم‌های نیروی هوایی ارتش با حضور بر فراز آب‌ها اقدام به شلیک موشک به سمت اهداف سطحی کردند.

این موشک‌ها با تغییرات و به‌روزرسانی در اجزای مختلف آن، روی جنگنده‌های ارتش نصب شده و عملکرد آن نیز کاملا موفق بود.علوی تاکید کرد: تغییرات انجام شده در این موشک‌ها شامل مواردی چون برد، سوخت و نحوه هدایت آنهاست که با تلاش متخصصان جهادخودکفایی نیروی هوایی ارتش انجام شده است و قدرت جنگنده‌های ارتش را در مقابله با اهداف دریایی ارتقا می‌بخشد.در این رزمایش موشک فجر 5 نیز برای نخستین بار آزمایش شد.

تشکیل قرارگاه تاکتیکی فرعی در محدوده دریای عمان

در ادامه رزمایش ولایت 89 قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا نسبت به تشکیل قرارگاه‌های تاکتیکی فرعی در محدوده دریای عمان و سواحل مکران اقدام کرد.یگان‌های قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا با حضور در این رزمایش و با بهره‌گیری از انواع تجهیزات و سامانه‌های پدافندی شامل شبکه کنترل فرماندهی، ایستگاه‌های راداری، سامانه‌های موشکی برد بلند، متوسط و جنگ‌افزارهای توپخانه‌ای در ابعاد و ارتفاعات مختلف به نمایش قدرت پرداختند.

انهدام اهداف دشمن با موشک‌های سبک دوش پرتاب

انهدام اهداف دشمن با موشک‌های سبک دوش پرتاب و نیز انهدام یگان‌های دشمن فرضی با جنگنده‌های اف‌4 ازجمله عملیات‌های این رزمایش بود.جابه‌جایی گسترده نیروها، تجهیزات و انجام عملیات هلی‌برد توسط بالگردهای هوانیروز، تیم‌های عملیات ویژه‌، تکاوران دریایی و نیز عملیات نفوذ غواصان به ساحل از طریق زیرسطحی و تخریب تاسیسات دشمن فرضی با مین‌های چسبان از دیگر اقداماتی است که در این مرحله رزمایش اجرا شد.

کد خبر 107124

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز