دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

علی ابراهیمی: آشفته بازار لوازم خانگی، گلایه‌های خریداران را موجب شده است.

شاید شما هم هنگام خرید لوازم خانگی داشتن گارانتی و ارائه خدمات پس از فروش مناسب را به‌عنوان یکی از معیارهای خرید کالاهای وارداتی یا تولید داخل در نظر گرفته‌اید اما متأسفانه  با گذشت مدت زمانی و خرابی لوازم خانگی خریداری شده با اطمینان از وجود گارانتی برای کالای مد نظر، راهی تعمیر‌گا‌ه‌های مجاز یا غیرمجاز لوازم خانگی می‌شوید، در کمال ناباوری مشاهده می‌کنید که ملاکی برای تشخیص شرکت‌های مجاز ارائه‌کننده خدمات پس از فروش از سایر تعمیرکاران وجود نداشته و هیچ نظارتی بر نرخ تعمیرات یا کیفیت قطعات مورد استفاده صورت نمی‌گیرد،  این در حالی است که بیشتر عرضه‌کنندگان لوازم خانگی هنگام فروش کالاهای خود با تبلیغاتی گسترده از وجود ضمانت‌نامه و ارائه خدمات پس از فروش مناسب خبر می‌دهند.

داشتن گارانتی لازم و ارائه خدمات پس از فروش مناسب از الزامات عرضه همه کالاهای تولید داخل و وارداتی است. با این وجود در سال‌های اخیر شرکت‌های تولید‌کننده، خدمات مناسبی به مصرف‌کنندگان ارائه نکرده‌اند و این امر تضییع حقوق خریداران را به‌دنبال داشته است. با این وجود ضعف اطلاع‌رسانی و نبود مرجع مشخص رسیدگی به این نقیصه، موجب شده تا حتی در مورد کالاهای وارداتی با یک برند خاص نیز وضعیت ارائه خدمات پس از فروش بسیار متفاوت باشد.

از مرکز امور اصناف تا اتحادیه

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با پذیرش نابسامانی موجود در بازار ارائه خدمات پس‌از فروش لوازم خانگی با اعلام شکایت‌ بسیاری از مصرف‌کنندگان این محصولات به اتحادیه به‌دلیل عدم‌ارائه خدمات پس از فروش مطلوب به خبرنگار ما گفت: اکنون ارائه کارت گارانتی متفرقه به یکی از مشکلات خریداران لوازم خانگی تبدیل شده و با شکایت‌هایی که پیش از عید مصرف‌کنندگان به اتحادیه داشته‌اند متوجه شدیم که برخی عرضه‌کنندگان اینگونه خدمات اصلا پروانه کسب و تعمیرات هم ندارند.

محمد طحان‌پور با بیان اینکه به‌دلیل ماهیت لوازم خانگی واردات قاچاق اینگونه کالاها بسیار کم است، نابسامانی مذکور را ناشی از واردات کالاهای موازی توسط افراد قلمداد کرد و افزود: همچنین برخی وارد‌کنندگان پس از خروج کالا از گمرک با برخی تعمیرکاران برای ارائه خدمات پس از فروش و ارائه کارت گارانتی مذاکره کرده و در قبال پرداخت مبلغی این کالاها را وارد می‌کنند. از آنجا که بسیاری از کالاهای صاحب برند بادوام هستند، با سپری شدن دوره گارانتی و خرابی اینگونه وسایل، مشکلات مصرف‌کنندگان برای دریافت خدمات پس از فروش مناسب آغاز می‌شود.

وی ‌تصریح می‌کند: این مشکلات موجب شد تا پیش از عید امسال تشکیل شرکت آی.جی.آی در مرکز امور اصناف مورد توجه قرار گیرد. این شرکت ابتدا ضمانت‌های لازم برای ارائه خدمات پس از فروش مناسب را از وارد‌کنندگان اخذ کرده و سپس نسبت به صدور کارت ارائه اینگونه خدمات اقدام خواهد کرد. اما قرارداد تأسیس این شرکت تازه امضا شده و ابتدای سال‌جاری نخستین جلسه خود را تشکیل داده است.

خبری از مراکز مجاز نیست

طحان پور در مورد اینکه اطلاع رسانی مناسبی در زمینه مراکز مجاز ارائه خدمات پس از فروش صورت نگرفته و نظارتی بر نرخ ارائه اینگونه خدمات نیست، افزود: بسیاری از مصرف‌کنندگانی که نسبت به ارائه خدمات پس از فروش مناسب شکایت داشته‌اند به اتحادیه مراجعه کرده و اتحادیه نیز شرکت‌ها را ملزم به ارائه اینگونه خدمات کرده و درصورت عدم‌تمکین پرونده این شرکت‌ها به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران می‌افزاید: اتحادیه و مرکز امور اصناف،  فهرست مراکز مجاز ارائه خدمات پس از فروش را در اختیار دارند و قصد داریم تا شرکت‌هایی را که خدمات پس از فروش مناسب ارائه می‌کنند به‌عنوان شرکت‌های اصلی معرفی کنیم تا سایر وارد‌کنندگان زیر نظر این شرکت‌ها به ارائه خدمات بپردازند.

نبود نرخ مصوب

طحان‌پور با بیان اینکه ارائه خدمات پس از فروش لوازم خانگی در دوران گارانتی رایگان است چرا که عرضه‌کنندگان کالا به هنگام فروش محصولات خود این هزینه را از مصرف‌کنندگان دریافت کرده‌اند، افزود:  ارائه اینگونه خدمات در دوران پس از گارانتی نرخ مصوبی ندارد.
وی با اذعان به مشکلات مردم برای دریافت خدمات پس از فروش مناسب، می‌افزاید: اینگونه ارائه خدمات پس از فروش اجحاف به مصرف‌کنندگان داخلی است. این در حالی است که در قانون نظام صنفی ارائه مطلوب اینگونه خدمات از جمله الزامات عرضه‌کنندگان کالاهاست اما تا‌کنون شرکت‌ها هر کاری خواسته‌اند کرده‌اند.

کد خبر 107055

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز