همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح پذیرش دانشجو در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای، مراکز تربیت معلم و دانشگاه شهید رجایی را تصویب کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، پیش از این دو فوریت و سپس کلیات این طرح به تصویب رسیده بود اما درباره جزئیات آن اختلاف نظری میان دولت و برخی نمایندگان وجود داشت که تصویب جزئیات آن را به تأخیر انداخت.

بر اساس پیشنهاد علی عباسپور تهرانی فرد که با 161 رأی موافق، 25 رأی مخالف و 16 رأی ممتنع تصویب شد، وزارت آموزش و پرورش موظف است برای سال تحصیلی 90 - 1389 به پذیرش دانشجوی روزانه و شبانه از میان داوطلبان آزمون در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی ناپیوسته حداقل برابر با ظرفیت روزانه سال 88 - 1387 و حداکثر توان ظرفیتی موجود برای دوره های شبانه برای آموزشکده های فنی و حرفه ای، مراکز تربیت معلم و دانشگاه شهید رجایی اقدام کند.

بر این اساس اعتباراتی که برای پذیرش دانشجو در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی ناپیوسته در مراکز یاد شده به وزارت آموزش و پرورش اختصاص یافته است صرفاً برای دانشجویان و پذیرش دانشجو در این مراکز خواهد بود و در امر دیگری قابل هزینه کردن نیست.

وزارت آموزش و پرورش تعهدی در قبال تأمین خوابگاه برای دانشجویان ندارد و بر اساس ظرفیت موجود خود، خوابگاه به آنان اختصاص می دهد.

بر اساس یکی دیگر از تبصره های این طرح، پذیرش دانشجو در آموزشکده های فنی و حرفه‌ای، مراکز تربیت معلم و دانشگاه شهید رجایی در آموزش و پرورش با رعایت ماده 55 قانون برنامه چهارم توسعه ادامه می یابد و هر گونه تغییر پس از بازنگری در ساختار آموزش کشور (حداکثر شش ماه پس از تصویب این قانون) و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

همچنین تا تصویب ساختار آموزش کشور انتزاع آموزشکده های فنی و حرفه ای از وزارت آموزش و پرورش و همچنین انتراع دانشگاه جامع علمی - کاربردی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ممنوع است.

بر این اساس وزارت آموزش و پرورش ملزم به اخذ شهریه از دانشجویان پذیرفته شده شبانه در مراکز یاد شده بر اساس ضوابط وزارت علوم خواهد بود و این اعتبارات به خزانه کل کشور واریز می شود و صد در صد آن به عنوان درآمد اختصاصی به همان مراکزی که دانشجو پذیرفته اند داده می شود.

پیش از این وزیر کار و امور اجتماعی از نمایندگان خواسته بود به این طرح رأی ندهند تا نظام جامع فنی و حرفه ای تدوین و به مجلس ارائه شود.

وزارت آموزش و پرورش نیز معتقد است که پذیرش دانشجو در مراکز یاد شده باید از وظایف این وزارتخانه خارج و وزارت علوم متولی این امر شود.

کد خبر 106970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز