گروه بین‌الملل: هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌سی این کشور هشدار داد

اگر زمانی حمله‌ای شبیه حمله نافرجام میدان تایمز نیویورک با سرنخی از پاکستان مرتبط بشود،  اسلام‌آباد با پیامدهای سخت اما نامشخصی رو‌به‌رو خواهد شد.

کلینتون در این مصاحبه گفت: پاکستان نسبت به گذشته بیشتر در زمینه مقابله با افراطی‌ها همکاری می‌کند اما این همکاری باید بهبود یابد. وزیر خارجه آمریکا درباره دستگیری یک جوان پاکستانی‌تبار سخن می‌گفت که مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند تلاش برای بمب‌گذاری در میدان تایمز نیویورک در هفته گذشته را پذیرفته‌است.

کلینتون افزود: در گذشته شاهد نوعی بازی دوگانه از سوی پاکستان بوده‌ایم، به این معنی که در ظاهر برای همکاری در مقابله با شبه‌نظامیان اعلام آمادگی می‌کرد اما در عمل هیچ نشانه‌ای از این همکاری نبود. او عنوان کرد در آینده پاکستان باید مراقب باشد که مبادا با حمله‌ای شبیه آنچه قرار بود در نیویورک روی دهد مرتبط باشد.

این سخنان هشدارآمیز کلینتون خطاب به پاکستان در حالی منتشر می‌شود که دیروز سایت خبری آسیا‌تایمز به نقل از منابع خبری خود در پاکستان نوشت، دولت باراک اوباما به سیا اختیار گسترش حملات هواپیماهای بدون سرنشین در مناطق قبیله‌ای پاکستان را داده‌است که این می‌تواند یک اعلام جنگ آشکار از سوی آمریکا در داخل خاک پاکستان باشد.

به نوشته آسیا‌تایمز، این اختیار روز چهارشنبه به سیا داده‌شد تا حملات هوایی علیه شبه‌نظامیان طالبان و القاعده را افزایش دهد. این حملات حتی درصورت مشخص نبودن هویت اهداف مورد حمله باید انجام شود.

این حملات با واکنش و حساسیت بسیار زیاد دولت و مردم پاکستان رو‌به‌رو شده‌است. به نوشته آسیا‌تایمز، از نیمه سال 2008 که حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مناطق مرزی و قبیله‌ای‌نشین پاکستان افزایش یافته‌است، بیشتر غیرنظامیان یا جنگجویان کم‌اهمیت و رده‌پایین در این حملات کشته‌شده‌اند.

با توجه به در پیش بودن حمله به مواضع طالبان در قندهار و هشدار فرماندهان نظامی آمریکا درباره پیچیده‌بودن این عملیات، واشنگتن نمی‌خواهد جبهه تازه‌ای را در چند ماه آینده در پاکستان بگشاید.

به همین دلیل فعلا با افزودن بر تعداد و دامنه حملات هواپیماهای بدون سرنشین به مناطق مرزی پاکستان این جنگ را به‌صورتی محدودتر آغاز کرده‌است. 2 اتفاق این تصمیم واشنگتن را تسریع کرده‌است.

اول اینکه معلوم شده حکیم‌الله محسود فرمانده طالبان پاکستان که تا‌کنون 6 بار خبر مرگش توسط حملات هوایی آمریکا، تایید و تکذیب شده‌‌بود، هنوز زنده‌است. او در یک نوار صوتی آمریکا را تهدید به حمله کرده‌است. اتفاق دوم اقدام نافرجام فیصل شهزاد،  جوان
30ساله پاکستانی برای انفجار در میدان تایمز نیویورک است.

به هر حال اکنون این بهانه مناسبی است برای عملی شدن برنامه‌ای که اوباما از ابتدای ورود به کاخ سفید به‌صورت رسمی آن را اعلام کرده‌بود. اوباما در مبارزات انتخاباتی خود گفته‌بود که حملات به پاکستان باید بیشتر شود و از این طریق طالبان در افغانستان کنترل می‌شود.

مقامات پاکستانی می‌گویند که در رابطه با پرونده انفجار نافرجام میدان تایمز عده‌ای را در داخل پاکستان دستگیر کرده‌اند. اگرچه مقامات اطلاعاتی آمریکا معتقدند که فیصل شهزاد جوان 30 ساله پاکستانی به تنهایی اقدام به کارگذاری مواد منفجره درون خودروی پارک‌شده میدان تایمز نیویورک کرده‌است، ‌ با این حال مقامات پاکستانی به‌دنبال سرنخ‌هایی از این ماجرا در داخل پاکستان هستند.

ساعاتی پیش از‌سخنان کلینتون، رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا گفت که واشنگتن آماده است تا کمک‌های نظامی‌اش را به اسلام‌آباد افزایش دهد. وی اظهار داشت: ما آمادگی داریم تا آنجا که پاکستان توانش را داشته‌باشد کمک نظامی و آموزش جنگی در اختیار این کشور قرار دهیم.

در همین حال دیروز یوسف‌رضا گیلانی نخست‌وزیر پاکستان بار دیگر خواستار آن شد که جامعه جهانی این کشور را به‌عنوان یک قدرت هسته‌ای به رسمیت بشناسد. گیلانی تاکید کرد که پاکستان همه نگرانی‌های جامعه جهانی در ارتباط با امنیت هسته‌ای خود را برطرف کرده و دنیا را راضی کرده‌است.

اکنون دنیا باید فراتر از  این نگرانی‌های امنیتی و ایمنی، پاکستان را به‌عنوان یک قدرت هسته‌ای به رسمیت بشناسد. او همچنین گفت که پاکستان آماده است در چارچوب پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، چرخه سوخت هسته‌ای را در اختیار جهان بگذارد.

کد خبر 106927

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز