شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر نیرو تاکید کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در زمینه مدیریت مصرف و به مدار آمدن واحدهای جدید نیروگاهی، تابستان 89 به هیچ وجه خاموشی نخواهیم داشت.

مجید نامجو در گفتگو با مهر گفت: وزارت نیرو باتوجه به برنامه ریزیهای انجام شده در زمینه به مدار آمدن واحدهای نیروگاهی جدید و نیز اعمال شیوه های مدیریت مصرف، اطمینان دارد که در تابستان 89 خاموشی در کشور صورت نخواهد گرفت.

وزیر نیرو افزود: قرار بر این بود که تا قبل از پیک مصرف 89، حدود 3500 مگاوات نیروگاه جدید به ظرفیت شبکه برق کشور اضافه شود. بر این اساس، طبق تعهدات انجام گرفته، تمامی واحدهای نیروگاهی اورهال شده تا پایان اردیبهشت ماه به مدار می آیند و از طرف دیگر، طرحهای توسعه ای و نیروگاههای جدید نیز تا قبل از پیک مصرف وارد مدار خواهند شد.

بر این اساس، ظرفیت نصب شده کشور از مرز 56 هزار مگاوات عبور می کند و بنابراین، با قدرت عملی این نیروگاهها می توان نیاز پیک مصرفی را برآورده کرد و قول داد که در کشور خاموشی برنامه ریزی شده اعمال نشود، البته در کنار این امر مدیریت مصرف نیز جایگاه ویژه ای خواهد داشت.


به گفته وزیر نیرو، برای داشتن ذخیره مطمئن در شبکه برق کشور باید برنامه ریزیهایی صورت گیرد. بر این اساس، در کنار اینکه ظرفیهای جدیدی را هر سال به مدار وارد می کنیم، باید با اجرای الگوی مصرف صحیح نیز، ذخیره مطمئنی را برای شبکه برق کشور کسب کنیم.
در کنار به مدار آمدن واحدهای جدید نیروگاهی تا قبل از تابستان 89، وزارت نیرو امیدوار است تا از 1000 مگاوات برق اتمی بوشهر نیز در ایام پیک مصرف تابستان 89 بهره برداری کند.


در عین حال یک مقام مسئول در سازمان انرژی اتمی نیز در گفتگو با مهر از افتتاح نیروگاه اتمی بوشهر در تابستان 89 توسط رئیس جمهور خبر می دهد.

البته به مدار نیامدن نیروگاه اتمی بوشهر در تابستان 89 به طور قطع خللی را در تامین برق مورد نیاز مردم وارد نخواهد آورد، چراکه برآوردهای وزارت نیرو حاکی از این است که پیک مصرف برق در تابستان امسال به 41 هزار مگاوات می رسد، ضمن اینکه با بارندگی های صورت گرفته در حوزه نیروگاههای برق آبی کشور، پیش بینی می شود که 5 تا 6 هزار مگاوات در تابستان 89 از این نیروگاهها برق تولید شود.

کد خبر 106906

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز