گروه شهری: سال گذشته بیشترین کاهش سرانه مصرف برق در بخش خانگی و بیشترین رشد مصرف در بخش عمومی بوده است

سعید مهذب ترابی، مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران‌بزرگ در شورای شهر تهران حاضر شد تا گزارش 6ماهه خود را در مورد چگونگی جلب مشارکت شهروندان تهرانی،  اصناف،  نهادهای دولتی و عمومی در صرفه جویی مصرف برق به شورای شهر ارائه کند.

وی گفت: در بخش خانگی به‌رغم اینکه 100 هزار مشترک در سال گذشته اضافه شده اما رشد مصرف برق در این بخش کمتر از یک درصد بود. ترابی با تاکید بر بی‌سابقه بودن این امر ادامه داد: در 30 سال گذشته رشد مصرف برق در بخش خانگی به‌طور متوسط 6درصد بود اما رشد یک درصدی با توجه به افزایش تعداد مشترکین برق نشان‌دهنده مشارکت هوشمندانه خانواده‌های تهرانی است.

از سوی دیگر، به گفته ترابی این کاهش مصرف در بخش صنعتی نیز اتفاق افتاده که می‌تواند ناشی از رکود در بخش صنعت یا مدیریت مصرف باشد.

از دیگر نکات مهم مطرح شده از سوی مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران، هشدار به مشترکین پر مصرف برق خانگی بود. وی گفت: در حال حاضر به 88 درصد مشترکین خانگی به‌دلیل مصرف درست برق تمام یارانه تعلق می‌گیرد اما در این میان 2درصد از مشترکین خانگی وجود دارند که بیش از 800 کیلو وات مصرف دارند و به این دسته افراد هیچ‌گونه یارانه‌ای تعلق نخواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت برق از رشد پرداخت قبوض به شیوه غیرحضوری به‌عنوان یک خبر خوش یاد کرد و افزود: پرداخت قبوض به‌صورت غیرحضوری از 2درصد در سال 86 به 35 درصد در سال 88 افزایش یافته است. وی خواستار آن شد تا با مدیریت و حمایت از این رویکرد ظرف دو سه سال آینده این رقم به 90 درصد برسد.

علاوه بر این  رئیس شورای شهر تهران از مشکلات پرداخت‌های غیرحضوری قبوض سخن گفت و اظهار داشت: در این زمینه مشکلی وجود دارد و آن تلفن است؛ چرا که گاهی خود من از پرداخت تلفنی و غیرحضوری قبوض به‌دلیل مشکل در سیستم و یا اینکه گاهی اعلام می‌شود، شماره در شبکه موجود نیست و یا اشتباه است، پشیمان می‌شوم، بنابراین، این امر باید توسط مخابرات اصلاح شود. 

یکی از اتفاقات نادر روی داده در شیوه مصرف برق تهران به گفته ترابی این است که منحنی پیک مصرف از شب به روز منتقل شده است. وی در توضیح این مطلب گفت: استفاده قارچ‌گونه از کولرهای گازی غیراستاندارد به‌ویژه در مناطق تجاری- اداری مرکزی شهر بازدهی نیروگاه‌های ما را کاهش داده و وضعیت خطرناکی را به‌وجود آورده است؛

به‌طوری که مصرف برق در پیک روز 6 درصد از مصرف برق در پیک شب بیشتر شده است. در پاسخ به این اظهارات،  خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران گفت: این مشکل تنها درصورت تحقق مدیریت واحد شهری قابل کنترل خواهد بود.

پس از پایان گزارش مدیرعامل شرکت برق،  رسول خادم گفت: جای تأسف دارد که مدیریت اجرایی در سطح کشور در اجرای مصوبات مجلس اخلاق‌گرا نیست. به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اینکه فقط از مردم توقع همکاری داشته باشیم اما خودمان در مصرف منابع عمومی غیراخلاقی عمل کنیم، درست نیست.

وی خواستار پیگیری این گزارش و اعلام عمومی نام نهادهای عمومی و دولتی پرمصرف شد تا در برابر مردم پاسخگو باشند. خادم به مصوبه شورای شهر درباره تشکیل ستاد هماهنگی مدیریت خدمات شهری در تهران اشاره کرد که با مسئولیت رئیس شورای شهر، مدیران عامل شرکت‌های خدماتی و شهرداری و نماینده شهردار تهران باید تشکیل می‌شد. 

رسول خادم  از رئیس شورای شهر خواست که نخستین جلسه این ستاد را هرچه زودتر تشکیل دهد تا به این وسیله بخشی از ناهماهنگی‌ها و مشکلات با طرح در این ستاد بررسی و برطرف شود.

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز با تاکید بر اینکه باید توجه بیشتری نسبت به استفاده از انرژی خورشیدی در تهران صورت گیرد، گفت: درصد قابل توجهی از روشنایی سالانه را می‌توان از این انرژی کسب کرد.

معصومه ابتکار همچنین توصیه کرد  نمونه‌هایی از ساختمان‌های منطبق با اصلاح الگوی مصرف از جهت تهویه، استفاده از انرژی سولار، مقررات ساختمانی و غیره به‌عنوان الگو در شهر تهران ساخته شود.

وی ادامه داد: در قانون دولت سبز که مصوب سال 84 است تکالیف دستگاه‌های عمومی و دولتی در مدیریت مصرف برق و انرژی و رعایت ممیزی مصارف مشخص شده است اما با وجود تکلیف قانونی شاهد رشد 5/5 تا 6درصدی مصرف برق در بخش عمومی هستیم که این امر باید پیگیری شود که این رشد مصرف با وجود کوچک‌سازی‌ دولت و نهادهای عمومی چگونه و در کجا اتفاق افتاده است؟

مهدی چمران نیز با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز در خارج از محدوده و بالاتر از یک‌هزار و 800 متر فاقد پروانه، اضافه کرد: به هیچ وجه به این ساختمان‌ها برق، آب و گاز تعلق نگیرد تا با استفاده از این روش مانع از برق دزدی و ساخت و سازهای غیرمجاز شویم.

رئیس شورای شهر تهران در مورد نصب پایه‌های تابلوهای تبلیغاتی نیز اظهار کرد: این افراد تنها به فکر کسب درآمد هستند، حال آنکه در مصوبه شورای شهر تهران ذکر شده است که آنها باید در تابلوهای خود از لامپ‌های LED استفاده کنند.

وی همچنین با اشاره به مصرف بالای برق در پلاک‌های اداری و تجاری، بیان کرد: یکی از دلایل مصرف زیاد برق در این واحدها پرت انرژی به‌دلیل استاندارد نبودن ساخت و ساز است؛ به‌طوری که 70 درصد از انرژی در ساختمان‌هایی که نمای آنها تمام شیشه است، هدر می‌رود.

بررسی لایحه ساماندهی دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی تهران

بنا براین گزارش، بررسی لایحه ساماندهی دکل‌ها، آنتن‌ها و تاسیسات مخابراتی و ارتباطی در شهر تهران به‌دلیل کامل‌نبودن مباحث کارشناسی کمیسیون‌های مربوطه به هفته آینده موکول شد.

چمران در این باره گفت: بسیاری از مکان‌هایی که از نظر نصب دکل‌های مخابراتی مورد انتقاد اعضای شورای شهر تهران بود در فهرست ارائه شده از سوی شرکت مخابرات به شورای شهر تهران قرار نداشت.

وی به‌عنوان نمونه اظهار داشت: در یک حیاط 30 متری آنتن‌ و دکل‌ مخابراتی نصب شده. حتی شاهد بودیم 3دکل و آنتن مخابراتی به فاصله 50 متری از یکدیگر نصب شده بودنداما موارد فوق در این فهرست وجود نداشت.

به گفته چمران درصورت تصویب لایحه ساماندهی دکل‌ها وآنتن‌های مخابراتی تهران، تمام آنتن‌های غیرقانونی نصب شده در شهر حذف می‌شود.ابتکار نیز طی سخنانی اظهار داشت: هنوز ابهامات زیادی درمورد جانمایی آنتن‌های مخابراتی وجود دارد.

وی با اشاره به لزوم رعایت استانداردهای مربوط به مکان‌یابی نصب آنتن‌ها در اماکن عمومی، گفت: باید مشخص شود شعاع مجاز نصب آنتن‌ها در مناطق مسکونی، بیمارستان‌ها و مدارس به‌چه میزان است تا مردم با حضور بلندمدت در این مکان‌ها دچار مشکلاتی از نظر سلامتی نشوند.

این درحالی است که به‌نظر ابتکار، متأسفانه آنچه در شهر مشاهده می‌شود، حاکی از فقدان رعایت استانداردهای مربوط به نصب آنتن‌هاست.

کد خبر 106111

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز