سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور در پنجمین سفر به آمریکا، با دبیر کل سازمان ملل به گفت‌وگو نشست.

براساس متنی که پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری روی خروجی خود گذاشت، محمود احمدی‌نژاد در دیدار  با بان‌کی‌مون گفت: ایران همچنان آمادگی دارد تا نقش مثبت و سازنده خود را در ایجاد گشایش تازه‌ای در مذاکرات مربوط به تبادل سوخت هسته‌ای ایفا کند.

او که برای سخنرانی در کنفرانس بازنگری پیمان ان‌پی‌تی به نیویورک رفته است، با تاکید بر اینکه ملت ایران اهل منطق، گفت‌وگو و تعامل سازنده است، از آمادگی ایران برای تعامل و همکاری با اتحادیه اروپا درباره مسائل گوناگون خبر داد.

دبیر کل سازمان ملل نیز در این دیدار، بر حل‌و‌فصل مسائل از طریق گفت‌وگو و مذاکره تاکید و اظهار امیدواری کرد که مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 به نتیجه نهایی برسد.

بان‌کی‌مون همچنین سخنرانی احمدی‌نژاد در مراسم گشایش کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی را سازنده و راهگشا دانست و گفت: حضور شما در این اجلاس، از آن جهت حائز اهمیت است که نشان می‌دهد ایران به حل مسائل جهانی توجه ویژه‌ای دارد.

بازتاب سخنرانی پنجم

سخنرانی احمدی‌نژاد در روز نخست اجلاس بازنگری پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، علاوه بر این عبارت دبیر کل سازمان ملل، بازتاب‌ها و واکنش‌های دیگری را به‌ویژه در محافل خبری جهان به‌دنبال داشت.

بیشتر روزنامه‌های اروپایی اتهام‌های وی علیه آمریکا را منعکس کردند و به ترک سالن اجلاس از سوی هیات‌های اروپایی و آمریکا اشاره داشتند. هرچند در تفسیر‌های عنوان‌شده از سوی این روزنامه‌ها مواضع عنوان شده از سوی رئیس دولت ایران به چالش کشیده شده بود ولی بازتاب آن در بین خوانندگان روزنامه‌ها به‌گونه‌ای دیگر بود.

به گزارش همشهری، بیشتر خوانندگان این روزنامه‌ها در بخش نظرات خوانندگان روی پایگاه اینترنتی این روزنامه‌ها، با انتقاد شدید از واکنش تند از سوی هیات‌های اروپایی به‌ویژه آمریکا این پرسش را مطرح کرده بودند که چرا این هیات‌ها تاب شنیدن سخنانی را برخلاف منافع خود ندارند. این موضوع دیروز نیز در نشست هفتگی نماینده رسانه‌های داخلی و خارجی با سخنگوی وزارت خارجه مطرح شد.

رامین مهمان‌پرست درباره ترک جلسه از سوی برخی هیات‌های غربی گفت: توصیه ما این است که ظرفیت دمکراسی و تحمل شنیدن حرف دیگران را در خود ایجاد کنند و برای حرف‌های منطقی پاسخ منطقی ارائه دهند.  با فرار از صحنه مشکلی از امنیت جهان حل نمی‌شود و باید اقدام عملی در خلع سلاح صورت بگیرد.

پرسش مخاطبان آمریکایی و اروپایی

در پایگاه‌های اینترنتی مطبوعات اروپایی و آمریکایی و در بخش نظرات نوشته شده پای خبر سخنرانی رئیس‌جمهور ایران در نیویورک، بسیاری از خوانندگان نوشته‌اند که آیا آنچه در مورد توان هسته‌ای ایران عنوان می‌شود به‌گونه‌ای یکطرفه در مطبوعات بازتاب نمی‌یابد و چرا نباید سخن ایران  که می‌گوید برنامه هسته‌ای آن صلح‌آمیز است، پذیرفته شود؟

در مورد ان‌پی‌تی نیز بیشتر مخاطبان، موضوع رژیم تل‌آویو را مطرح کرده و پرسیده بودند که چرا مطبوعات غربی از کنار این مسئله بدون انتقاد از اسرائیل می‌گذرند.

فرصت‌های زیادی به اوباما دادیم

رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی، با اشاره به اینکه بدبینی نسبت به اوباما در ایران خیلی زیاد شده است، گفت: ما فرصت‌های زیادی به آقای اوباما دادیم؛ اما گروهی هستند که می‌خواهند آقای اوباما را به جای همکاری با ایران وارد مسیر صدور قطعنامه علیه ایران کنند.

براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، مجری شبکه پی‌بی‌اس در این برنامه تلویزیونی پرسید که ایران و آمریکا چطور می‌توانند با هم همکاری کنند؟ محمود احمدی‌نژاد پاسخ داد: اعتماد با گفت‌وگو ایجاد می‌شود.

او در ادامه گفت: کسانی درون دولت آمریکا حضور دارند که نمی‌خواهند روابطی بین 2 کشور ایجاد شود؛ برخی از اعضای شورای امنیت هم همین‌گونه هستند، اینها عده‌ای تندرو هستند که منافع خود را در درگیری می‌دانند.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: شاید آقای اوباما، آخرین فرصت تاریخی برای آمریکا باشد که بتواند روابط خود را با جهان اصلاح کند.  رئیس دولت دهم با اشاره به تهدید اتمی اخیر رئیس کاخ سفید علیه ایران، تاکید کرد:  اوباما و هیچ کشوری نمی‌تواند به ایران ضربه و آسیبی وارد کند.

کد خبر 106680

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز