سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

گروه شهری: جلسه 14 اردیبهشت شورای شهر شاهد صدور نخستین شناسنامه فنی ساختمان در استان تهران بود

این رویداد در حالی در دویست و هفتاد و هشتمین جلسه شورا رخ داد که طی آن، بحث‌های داغی میان شهردار تهران و رئیس سازمان نظام مهندسی درباره دلایل تاخیر در صدور شناسنامه فنی ساختمان درگرفت.

به گزارش همشهری، شناسنامه فنی به‌عنوان هویت ساختمان مشخصات ساختمان را در اختیار بهره بردار قرارمی‌دهد و به منزله آینه تمام نمای رخدادهایی که هنگام ساخت برای ساختمان اتفاق ‌افتاده در اختیار بهره‌بردار قرار می‌گیرد.

بنابر این گزارش، در مراسمی که به مناسبت صدور نخستین شناسنامه فنی در شورای شهر برپا شده بود، چنین اعلام شد که معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران تنها زمانی اقدام به صدور پایان کار برای اولین ملک  در تهران کرد که از صدور شناسنامه فنی و ملکی آن اطمینان حاصل کرده بود. 

دیروز علاوه بر اعضای شورای شهر تهران، محمد باقر قالیباف شهردار تهران، سید‌محمد غرضی رئیس سازمان نظام مهندسی کشور و علی ترکاشوند رئیس نظام مهندسی تهران در این مراسم شرکت داشتند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران پیش از اجرای مراسم با اشاره به اینکه ایران یکی از 10 کشور بلاخیز دنیاست بر ضرورت مقاومت ساختمان‌ها، استفاده از مصالح استاندارد، بهره‌گیری از مجریان کار آزموده و ناظرین ورزیده تاکید کرد.

چمران تصریح کرد: گرچه زمان و چگونگی وقوع زلزله معلوم نیست اما عقل حکم می‌کند کار پیشگیری را در پیش گیریم. وی تاکید کرد: درست است که ساختن خانه‌های مقاوم با اصول مهندسی درست، زمان بیشتر و هزینه بالاتری نیاز دارد اما ضروری است. شناسنامه فنی باید ضمیمه سند مالکیت شود.

سیدمحمد غرضی، رئیس سازمان نظام مهندسی کشور نیز طی سخنانی با اعلام اینکه تکنولوژی مانع زندگی انسان‌ها نیست، اظهار داشت: این ذهنیت که رعایت مقررات ملی ساختمان کار ساخت و ساز را متوقف می‌کند و جامعه آن را نمی‌پذیرد اشتباه بزرگی است که ذهن مسئولان اداری را به‌خود مشغول کرده است.

وی تاکید کرد: مردم به‌شدت طالب توسعه هستند و وقتی بفهمند طول‌عمر ساختمانشان با رعایت مقررات ملی ساختمان به 300 سال می‌رسد از آن استقبال می‌کنند.به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی کشور، باید خرید و فروش متری مسکن منتفی شود و به‌جای آن، ساختمان‌ براساس میزان تکنولوژی که در آن به‌کار رفته بیارزد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار آن شد تا شرط خرید و فروش املاک، ضمیمه بودن شناسنامه فنی به سند مالکیت باشد.

تأکید بر کیفیت ساخت و سازها

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نیز طی سخنانی با اعلام اینکه مدت‌هاست پیگیر آیین‌نامه اجرایی ماده 33 نظام مهندسی است تاکید کرد که حاضر نیست به‌عنوان شهردار تهران توافقنامه‌ای را اجرایی کند که به‌جای کیفیت، جنبه شکلی کار را دنبال می‌کند.

قالیباف در این باره خواستار برخورد با تخلفات نظارتی از سوی برخی مهندسین ناظر شد که به‌جای انجام وظایف ذاتی خود بدون حضور سر ساختمان حتی از راه دور سلامت سازه را تأیید می‌کنند.

وی گفت: به هیچ‌کدام از مسائلی که باید در نظارت و کنترل در نقشه‌ها و زمان ساخت و تا پایان کار رعایت شود توجهی نمی‌شود؛ برای مثال در برخی مواقع افراد مواردی را امضا می‌کنند که حتی ساختمان مذکور را ندیده‌ و در زمان ساخت ناظر آن نبوده‌اند.

شهردار تهران خواستار آن شد که از سوی شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی این تخلفات پیگیری شود و به‌صورت کارنامه‌ای مشخص به اطلاع مردم برسد.
شهردار تهران افزود: مهندسان متعهد مجموعه نظام مهندسی باتوجه به توان بالای خود باید در تنظیم و اجرای این آیین‌نامه مقررات ملی ساختمان ایفای نقش کنند.

وی در اجرای مقررات ملی ساخت‌وساز بر لزوم رعایت حال اقشار مستضعف جامعه و سرانه درآمدی افراد تاکید کرد و گفت: ما در بافت‌های فرسوده با افرادی سرو کار داریم که حتی با وجود بخشش همه بدهی‌های قبلی و صدور پروانه ساختمانی رایگان و انواع تسهیلات و تشویق‌ها،  باز هم کاری برای نوسازی ملک فرسوده‌شان نمی‌توانند بکنند و چشمشان به دست ماست.

شهردار تهران ادامه داد: ما نمی‌توانیم به این اقشار برای ساخت‌وساز فشار بیاوریم وگر نه می‌روند و آرزوی زلزله‌ای مخرب می‌کنند تا حداقل از دست ما راحت شوند. به‌عقیده قالیباف ساخت‌وساز تنها یک بحث فنی و مهندسی نیست بلکه قبل از آن بحثی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.

به گفته قالیباف مدیریت شهری اعم از شورای شهر و شهرداری تهران با وجود تمام مشکلات و پیچیدگی‌هایی که در نوسازی بافت فرسوده با آن مواجه هستند اما مهم‌ترین دغدغه‌شان بحث اصلاح درست بافت فرسوده است.

لزوم همکاری مسئولان

رئیس شورای شهر تهران در خاتمه سخنان قالیباف با اعلام اینکه شهرداری تهران به‌تنهایی نمی‌تواند به اجرای شناسنامه فنی اقدام کند، بر ضرورت همکاری سازنده و تعامل نزدیک وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی با مدیریت شهری تاکید کرد.

از سوی دیگر خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران نیز ضمن انتقاد از استفاده بی‌رویه مصالح غیراستاندارد در امر ساخت‌وساز، خواستار تأیید صلاحیت نیروهای اجرایی اعم از جوشکار، بنا و کارگران شد.به گفته دانشجو شناسنامه فنی تنها در این صورت به‌صورت واقعی محقق می‌شود.

ساماندهی قنوات شهر تهران

شورای شهر تهران در جلسه دیروز لایحه‌ای را تصویب کرد که براساس آن شهرداری تهران ملزم به ساماندهی قنات‌ها، ثبت و احیای آنها شد.حمزه شکیب، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران در این باره گفت: براساس این لایحه شهرداری تهران موظف به شناسایی، ثبت و احیای قنات‌های شهر خواهد شد؛ چرا که آب این قنات‌ها می‌تواند برای مصارف آبیاری کشاورزی، صنعتی و فضای سبز شهر تهران استفاده شود.

وی اضافه کرد: بسیاری از قنات‌های شهر تهران از مسیر اصلی منحرف و وارد ساختمان‌های مردم شدند. وی در این باره به تخریب ساختمان‌های واقع در مناطق 9 و 10 اشاره کرد که به‌دلیل نفوذ آب قنات‌های انحرافی رخ داده است.

شکیب ادامه داد: همچنین در برخی از پروژه‌های بزرگ عمرانی و شهری نیز با قنات‌ها مواجه می‌شویم که یا آنها را کور و یا از مسیر اصلی منحرف می‌سازیم. به اعتقاد شکیب این اقدام زمینه تخریب محیط را فراهم می‌کند.

لایروبی و مرمت مستمر قنات‌ها در محدوده قانونی شهر و قطع فاضلاب و روان‌آب‌ها به داخل قنوات و تشکیل کمیته هماهنگی ساماندهی قنوات شهر تهران ا ز دیگر وظایفی است که بر عهده شهرداری تهران گذاشته شد.

حاشیه‌های جلسه شورای شهر

در جلسه شورای شهر هنگامی که معصومی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران قصد ترک جلسه را داشت، چمران مانع رفتن وی شد و گفت: «حداقل باید یک معاون شهردار در جلسه باشد، بنابراین ما شما را به گروگان می‌گیریم تا آقای تقوی بازگردد.» دقایقی بعد معاون حقوقی و پارلمانی شهرداری به صحن جلسه بازگشت و چمران به معصومی گفت:«شما دیگر گروگان نیستید و می‌توانید جلسه را ترک کنید.»

موضوع صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌ها در تهران، به موضوعی برای نمایان شدن اختلاف کاری بین شهرداری و سازمان نظام مهندسی تبدیل شد. ابتدا غرضی، رئیس سازمان نظام مهندسی با اعلام اینکه صدور این شناسنامه در کشور آغاز شده و فقط در تهران اجرایی نمی‌شود، گفت: «مردم به این کار رغبت دارند.»

پس از وی، شهردار پشت تربیون قرار گرفت و با انتقاد از نظام حقوقی سازمان مهندسی شیوه فعالیت در این سازمان را به باد انتقاد گرفت.قالیباف گفت: «ظاهر حرف‌های شما قشنگ است ولی نه برای آدم‌هایی که در بافت‌های فرسوده سکونت می‌کنند و آرزو دارند که زلزله بیاید تا آنها از مشکلات راحت شوند.»

شهردار با تاکید بر اینکه قصد پاسخگویی به صحبت‌های غرضی را  ندارد، گفت: «شما با این طرز کارتان مردم را علاف کرده‌اید.» این صحبت قالیباف برای غرضی سخت آمد و عنوان کرد: «علاف یعنی چه؟ من جلسه ر ا ترک می‌کنم.»

شهردار نیز گفت: «شما باید تحمل نقد و نظر مخالف را داشته باشید. شما می‌توانید بروید، اینجا خانه من است، شنیدن حرف حق تلخ است.»  شهردار تهران در پاسخ به اظهارات رئیس سازمان نظام مهندسی که به‌منظور اعطای نخستین شناسنامه ملکی به شورای شهر آمده بود، گفت: «پای کار بودن با مردم،  با سرکار گذاشتن مردم فرق دارد.

درباره ساختمانی که در سعادت‌آباد فرو ریخت،  شما در شورای انتظامی با آنکه خودتان وظیفه رسیدگی به چنین تخلف‌هایی را دارید چه کارنامه‌ای به دست مردم دادید که معلوم شود از جامعه مهندسان، آنهایی که خلاف کردند از کار بیکارکرده‌اید ؟ آن ساختمانی که در سعادت آباد فرو ریخت مهندس ناظر شما تأیید کرده بود.»

کد خبر 106676

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز