سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی وزیر امور خارجه با رد کاهش سطح روابط تهران -لندن از سفیر به کاردار گفت: ترجیح می‌دهیم بازنگری در روابط ایران و انگلیس را در ابعاد دیگری چون ابعاد اقتصادی اجرایی کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا درخواست کاهش سطح روابط تهران لندن از سطح سفیر به کاردار خواست وزارت امور خارجه است و یا وزارت اطلاعات به تنهایی خواستار تغییر مناسبات سیاسی ایران و انگلیس است گفت: بحث کاهش روابط تهران و لندن براساس خواست اعضای کمیسیون امنیت ملی و نگرانی‌هایی که از عملکرد دولت انگلیس وجود داشت مطرح شد.

 برخی نمایندگان خواستار قطع روابط و بعضی دیگر درخواست کاهش سطح روابط را داشتند، ارگان‌های ذیربط نیز دیدگاه‌های خود را بیان کردند. البته وزارت امور خارجه خواستار تقلیل مناسبات سیاسی تهران و لندن نیست اما نمایندگان حق دارند در این زمینه اظهار نظر کنند و دولت نیز اجرای این مباحث را بر خود لازم‌الاجرا می‌دانند.

سخنگوی وزیر امور خارجه با رد کاهش سطح روابط تهران -لندن از سفیر به کاردار گفت: ترجیح می‌دهیم که ملاحظات خود برای بازنگری در روابط ایران و انگلیس را در ابعاد دیگری چون ابعاد اقتصادی اجرایی کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که ایا تغییر ماموریت صفری از لندن به پکن نشان‌دهنده خواست وزارت امورخارجه برای کاهش سطح روابط ایران و انگلیس از سطح سفیر به کارداری است نیز گفت: تغییر محل ماموریت صفری نشان‌دهنده اهمیت جمهوری اسلامی ایران نسبت به روابط با دولت چین است اما در همین رابطه ما معتقد به لزوم بازنگری در سطح روابطمان با انگلیس هستیم که البته این به معنای کاهش سطح روابط نیست.

مهمانپرست متذکر شد: ما در روابط خود با انگلیس ملاحظاتی داریم که آن را به اطلاع نمایندگان رسانده ایم. این ملاحظات در برخی ابعاد از جمله، ابعاد اقتصادی است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر سفیر ایران در انگلیس مشغول فعالیت است و پس از پایان ماموریت او سفیر جدیدی نیز معرفی خواهد شد.

برگزاری اجلاس مبارزه با تروریسم درتهران

به گزارش خبرنگار ایلنا رامین مهمانپرست در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به برگزاری اجلاس بین‌المللی مبارزه با تروریسم در تهران گفت: این اجلاس به مناسبت هشتم شهریور و روز شهادت شهیدان رجایی و باهنر در سطح جهانی برگزار می‌شود که البته ممکن است به دلیل مصادف شدن با ماه مبارک رمضان اندکی با تاخیر صورت گیرد.

وی افزود: اجلاس مبارزه با تروریسم تهران با حضور مسوولین عالی‌رتبه کشورهایی که ملاحظاتی در این زمینه دارند برگزار می‌شود و درصدد هستیم تا با بررسی ریشه‌های مبارزه با تروریسم بتوانیم راهکارهایی برای از بین بردن آن بیاندیشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در رابطه با اجلاس گروه G15 که قرار است طی روزهای آتی در تهران برگزار شود نیز اظهار داشت: این اجلاس در سطح مسوولان کشورهای مختلف اعم از وزیر و رئیس‌جمهور برگزار می‌شود.

سفر رئیس جمهور کره شمالی به ایران

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا هیات‌های اعزامی به اجلاس گروه G15 در سطح روسای جمهور کشورها هستند نیز گفت: قراری برای حضور مسوولی ویژه نسبت به شرکت در این اجلاس نبوده است، کشورهای مختلف می‌توانند در سطح روسای جمهور، وزرای امور خارجه و یا مسوولین دیگر در اجلاس G15 شرکت کنند و برنامه‌ریزی‌های ما نیز برای برگزاری مناسب این اجلاس در حال انجام است.

مهمانپرست همچنین با تایید خبر سفر رئیس‌جمهور کره شمالی به ایران اظهار داشت: پس از سفر معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه به کره شمالی بحث سفر رئیس‌جمهور این کشور در دستور کار دستگاه دیپلماسی کشور قرار گرفت و ما امیدواریم با برگزاری این سفر زمینه‌های مناسب برای افزایش همکاری‌های دوجانبه فراهم شود.

تظاهرات ضد ایرانی افغانیها

وی همچنین در رابطه با تظاهرات ضد ایرانی که اخیرا در کابل و در اعتراض به آنچه برخورد نامناسب ایران با پناهندگان افغان عنوان می‌شود برگزار شده است نیز گفت: مسوولان افغانی می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران چه در زمان اشغال این کشور و چه در حال حاضر بیشترین سطح ارائه خدمات را به مردم افغانستان ارائه کرده اند و نباید زحمات ملت ایران توسط برخی رسانه‌ها و با فضاسازی برخی افراد از بین رود.

دستیار ارشد وزیر امور خارجه تاکید کرد: از مقامات افغان می‌خواهیم که کنترل لازم را نسبت به ارائه این اتهامات بی‌اساس داشته باشند؛ آنچه در رابطه با برخی از اتباع افغان که اقدام به جابه‌جایی مواد مخدر کردند صورت گرفت نیز یک بحث کاملا قضایی است چرا که جمهوری اسلامی ایران عزم جدی نسبت به جلوگیری از اینگونه اقدامات دارد.

مبادله سوخت هسته ای

وی در رابطه با وضعیت مبادله سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران نیز گفت: ما از ابتدا به دنبال غنی‌سازی 20 درصد نبوده‌ایم و در این مقطع نیز برای رفع نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران درخواست خود را مطرح کردیم تا کشورهایی که از فناوری مورد نظر برخوردارند نیاز ما را تامین کنند.

مهمانپرست افزود: کار غنی‌سازی 20 درصد در ایران شروع شده است اما همانطور که بارها از سوی مسوولان جمهوری اسلامی ایران بیان شد ما همواره آماده مبادله سوخت مورد نیاز برای افزایش اعتماد دوجانبه هستیم.

وی تاکید کرد: شرایط ما براساس تامین مقدار مورد نیاز، همزمانی و یا لحاظ مقداری وقفه زمانی و در نهایت مکان مبادله سوخت است و در صورتی که این شرایط فراهم شود مبادله سوخت را امکان‌پذیر می‌دانیم.
دستیار ارشد وزیر امور خارجه در رابطه با سفر رئیس‌جمهور برزیل به ایران نیز گفت: این سفر از اهمیت فراوانی برای ما برخوردار است چراکه معتقدیم برزیل دارای مواضع منطقی در رابطه با برنامه‌های هسته‌ای ماست و این مواضع باید مورد توجه کشورهای غربی قرار گیرد.

وی در ادامه در رابطه با تلاش‌هایی که دستگاه سیاست خارجه کشور برای عملیاتی شدن پیشنهادات رئیس‌جمهور که در اجلاس ان‌پی‌تی بیان شد نیز گفت: پس از اجلاس خلع‌سلاح تهران که با حضور نمایندگان عالی‌رتبه کشورها برگزار شد به جمع‌بندی‌هایی دست پیدا کردیم که بخشی از موارد مورد نظر در اجلاس بازنگری ان‌پی‌تی مطرح شد البته ما معتقدیم مشکلاتی برای اجرایی شدن مباحث مذکور وجود دارد که با عزم تمامی کشورها قابل حل و فصل شدن است.

همراهی چین درتحریم علیه ایران صحت ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با اظهارات اخیر مقامات چینی نسیت به موافقت تلویحی با بحث تحریم‌های ایران نیز گفت: این موضوع را بیشتر یک جنگ روانی می‌دانیم که به منظور تاثیر منفی بر افکار عمومی بیان شده است . اینکه قطعنامه‌ای تصویب می‌شود یا نه و یا آیا اراده‌ای برای اجرای این تحریم‌ها وجود دارد یا خیر،همه و همه اخباری است که تنها برای تاثیر براذهان عمومی مطرح می‌شود.

غربیها ظرفیتشان را افزایش دهند

مهمانپرست در رابطه با اقدام کشورهای انگلیس و فرانسه و آلمان نسبت به ترک جلسه سخنرانی رئیس‌جمهور ایران گفت: ما شب گذشته شاهد سخنرانی رئیس‌جمهوری کشورمان در اجلاس ان پی تی بودیم و گمان می‌کنیم تمامی دیدگاه‌های کشورهای آزاده و مستقل در جمع بندی صحبت‌های ایشان ارائه شد؛ خواست کشورهای مستقل است تا سازوکار واحد ان پی تی در برگیرنده شرایط لازم برای بهره برداری از اهداف صلح‌آمیز باشد و به صورت الزام آور به موضوع عدم اشاعه و خلع سلاح بپردازد.

وی افزود: راهکار رئیس‌جمهور شفاف و صادقانه بود و مشخص است کشورهایی که متهم به کارگیری سلاح‌های هسته‌ای هستند از این سخنان خوششان نیاید و از آن ابراز نگرانی کنند.

سخنگوی وزارت خارجه به کشورهای غربی توصیه کرد تا ظرفیت‌های خود را افزایش دهند و برای صحبت‌های منطقی پاسخی ارائه دهند چرا که با فرار از صحنه نمی‌توانند مشکلی را حل کنند.

وی همچنین در رابطه با اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا که اشاره‌ای به حضور رئیس‌جمهور در واشنگتن و سخنرانی او داشت گفت: کلینتون در اظهارات اخیر خود به نکاتی اشاره کرد که از دیدگاه ما برای فرار از موضوع اصلی سخنرانی احمدی‌نژاد بود.

مهمانپرست تصریح کرد: مسلما کشورهایی که هزاران سلاح هسته‌ای را در ذخایر خود انباشته کرده اندبرای تغییر موضوع و ارائه اتهامات جعلی نسبت به کشورهای دیگر نکاتی را اظهار می‌دارند که با منطق واقعیت دنیا سنخیتی ندارد.

رابطه ایران وایتالیا

مهمانپرست در ادامه در پاسخ به این پرسش که موضع دولت جمهوری اسلامی ایران برای آزادی معصومی‌نژاد و دمیرچی‌لو اتباع ایرانی که در زندان‌های ایتالیا گرفتار شده بودند چیست؟ اظهار داشت: این اتباع ایرانی با اتهامات جعلی مواجه شده بودند که با تلاش دستگاه سیاسی خارجی کشور و شخص وزیر که تماس‌هایی را با همتای ایتالیایی خود برقرار کرد آزاد شدند.

وی تاکید کرد: علاوه بر این سفارت جمهوری اسلامی ایران در رم، کنسولگری کشورمان در میلان و دیگر مسوولین دستگاه دیپلماسی کشور نیز تلاش‌های فراوانی برای رد اتهامات واهی ارائه شده از سوی دولت ایتالیا در رابطه با این اتباع ایرانی انجام دادند که در نهایت منجر به آزادی موقت آنها شد و امیدوارم که با اقدامات دست قضایی کشور ایتالیا بی‌گناهی آنها نیز اعلام شود.

رابطه دوستانه ایران و کویت

دستیار ارشد وزیر امور خارجه همچنین در رابطه با اتهاماتی که اخیرا از سوی رسانه‌های کویتی بیان شده است و ایران را متهم به جاسوسی به این کشور کرده‌اند گفت: ما توصیه‌مان به رسانه‌های منطقه آن است که متعهدانه عمل کنند و نسبت به ارائه اخبار دقت کافی داشته باشند.

وی ادامه داد: توسعه روابط جمهوری اسلامی با کشورهای منطقه منافع همه کشورها را تامین می‌کند و این خواست رژیم صهیونیستی و کشورهای دیگر است که با تبلیغات و ارائه اتهامات بی‌اساس فضا را تنش زا کند.

مهمانپرست خاطرنشان کرد: باید با هوشمندی بیشتر وارد عمل شد و به کسانی که مخالف روابط خوب منطقه‌ای هستند اجازه نداد نسبت به درج این گونه اخبار تلاشی انجام دهند.

وی همچنین متذکر شد: بحث مربوط به ادعای کویت و اظهارات نسنجیده برخی از نمایندگان این کشور نشان‌دهنده آن است که تبلیغات سوء تاثیر خود را بررسانه‌ها و شخصیت‌ها داشته است اما مسوولان کویتی باید بدانند که این مباحث تنها به ضرر منطقه است.
دستیار ارشد وزیر امور خارجه تاکید کرد: البته مسوولان کشور کویتی این ادعا را رد کردند و تاکنون نیز موضع رسمی مقامات این کشور تایید‌کننده آن نبوده است اما اینکه برخی شخصیتها با گرایشات خاص اتهاماتی را متوجه ما می‌کند یا نشان‌دهنده بی‌دقتی آنها است و یا تاثیرپذیری این افراد از دشمنان مشترک ما.

تذکر به کاردار سفارت امارات درتهران

وی در رابطه با اظهارات اخیروزیر امور خارجه امارات که جمهوری اسلامی ایران را اشغالگر خطاب کرده بود نیز گفت: وزارت امورخارجه به صورت رسمی اعلام موضع کرد و تذکراتی نیز به کاردار سفارت امارات در تهران داده شده علاوه بر این در کشور امارات نیز مذاکرات با مسوولان این کشور صورت گرفت و مواضع رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران به آنها منتقل شد. بحثی که توسط رسانه‌ها و نمایندگان ملت ما به اماراتی‌ها منتقل شده است باید مورد توجه جدی مسوولین این کشور قرار گیرد.

مهمانپرست در رابطه با انتشار تعداد کلاهک‌های هسته‌ای کشور آمریکا که توسط وزارت دفاع این کشور منتشر شده است نیز اظهار داشت: آیا مسوولان آمریکایی اجازه می‌دهند که تیمی از کشورهای مستقل این آمار را بررسی کند و آیا سیستمی برای راستی آزمایی ادعای آنها وجود دارد.

وی تاکید کرد: آیا داشتن بیش از 5 هزار سلاح هسته‌ای توجیه‌پذیر است؛ اینکه آماری اعلام کرده‌اند اندکی از آمار کشورهای دیگر کمتر است توجیهی برای داشتن این سلاح‌ها نیست باید زمانی برای از میان برداشتن این سلاح‌ها اعلام شود.


اصالت نام خیلج فارس

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با اقداماتی که دستگاه دیپلماسی کشور برای پاسداشت روز ملی خلیج فارس و جلوگیری از تحریف نام این خلیج ایرانی صورت گرفته است نیز گفت: همه اسناد تاریخی گواه اصیل بودن نام خلیج فارس است و ما نیز به صورت حقوقی و سیاسی و تخلفاتی که در این زمینه صورت گیرد برخورد کنیم. برنامه‌ریزی برای ثبت نام خلیج فارس در تمامی مجامع و سازمان‌های بین‌المللی با استناد به اسناد تاریخی صورت گرفته است و اقدام کشورهایی که از نام جعلی خلیج فارس استفاده کنند را نکوهش می‌کنیم.

کد خبر 106648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز