یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

فریبا خانی: این جا نمایشگاه شکوه ایران است... سفری از دوران پارینه سنگی به دوره‌های مختلف.

این‌جا نمایشگاه «شکوه ایران» است... نمایشگاهی که ما را با خود به سرزمین آریایی‌ها و دوره‌های هخامنشی و ساسانی می‌برد و ما در هنر مردمان قدیم و هوش و ذکاوت آنها غرق می‌شویم.

اشیای این نمایشگاه به مدت 10سال در نمایشگاه‌ها‌ی خارجی به نمایش درآمده اند و حالا این آثار در موزه ملی منتظر ما هستند.
این‌جا آدم سرگیجه می‌‌گیرد و مبهوت می‌شود. این‌جا چیزی هست مثل غرور که در رگ‌هایت جریان پیدا می‌کند. این‌جا نمایشگاه شکوه ایران است و این اشیا به ما گزارش می‌دهند از زمان‌های پیشین، از هنر و هوش انسان‌هایی که زیبا زندگی کرده‌اند و هنر را می‌شناخته‌اند و ...

گوشوارها و گردن بندهای زرین و آویزها و نقوش انسانی، ریتون‌ها ، گل‌میخ‌ها ، تندیس‌های گلی و جام‌های دوستی...
این نمایشگاه خیلی مورد توجه توریست‌های خارجی واقع شده است.با راهنمای این نمایشگاه همراه می‌‌شویم.از جایی که او در باره سفال‌های این نمایشگاه حرف می‌زند... سفال‌هایی که از هزاره های پیش از میلاد به جا مانده است.

او می‌گوید انسان‌ها در زمان‌های قدیم از سفال به عنوان ظرف استفاده می‌کردند و سفال‌ها ساده بودند. کمتر از نقوش استفاده می‌کردند، ولی به مرور زمان نقش‌ها و شکل‌ها به سفال‌ها اضافه شد.
در این نمایشگاه لوح‌هایی هست  از زمان عیلامی‌ها، لوح‌های کوچک گلی. راهنما می‌گوید:« حدس زده می‌شود که این لوح‌ها متعلق به مشق بچه‌های
عیلامی‌باشد و روی  این لوح‌ها  جمله‌های کوتاهی نوشته شده است: آسمان زیباست! خدا زیباست!»

از او می ‌پرسم چرا بر روی ظروف به دست آمده در فلات ایران این همه نقش بز می بینیم. او می‌گوید:« بز حیوان مفیدی برای انسان است و در فلات ایران این حیوان زودتر اهلی می‌شده است و انسان‌ها از این موجود که نماد باروری نیز هست و بسیار مفید،  برای  تزیین استفاده می‌کرده‌اند.»

در این نمایشگاه مهرهای زیبایی از دوره عیلامی دیده می‌شود با نقش نماد کشاورزی... در این نمایشگاه سفال‌های خاکستری  وجود دارد که در حرارت  ویژه ساخته شده اند؛ همچنین مهرهای استوانه‌ای زیبا با  نقوش جالب از دوره هخامنشی و ساسانی .
راهنمای نمایشگاه می‌گوید: «آتش‌سوزی تخت جمشید یک نکته داشت و آن این‌که لوح‌های گلی که قرار نبود به دست ما برسند و معمولاً روی آن را گل می‌گرفتند و دوباره رویشان چیزهایی حک می‌شد، امروز به لطف آتش‌سوزی پخته شده‌اند و به دست ما رسیده اند. در این لوح‌های با ارزش ساخت تخت‌جمشید نوع قرارداد با کارگران و نحوه ساخت آنها دیده می‌شود.»

از شگفتی‌های این نمایشگاه لوح سیمینی است که از دوره هخامنشی به دست ما رسیده است. در این لوح سیمین پادشاهان هخامنشی از روی قصد این لوح را برای آیندگان و در زیر ستون‌های تخت جمشید  گذاشته‌اند تا ما آنها را بخوانیم. در این لوح اطلاعات مختلفی به جا مانده است.

سرانجام گل میخ‌هایی تزیینی که از معبد چغازنبیل کشف شده است؛ اینها متعلق به قبل از میلاد مسیح است.
این نمایشگاه تا 10 اردیبهشت  ماه ادامه دارد. موزه ملی در میدان امام خمینی، مجموعه تاریخی باغ ملی واقع است.

کد خبر 106442

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز