جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۲
۰ نفر

آتوسا رقمی: یک سال دیگر هم گذشت و باز جشنی دیگر برای بزرگداشت این هنر شگفت‌انگیز در راه است؛ جشن روز جهانی تئاتر که هر سال در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

در حقیقت روز جهانی تئاتر، 27 مارس (7فروردین) است و مردم همه‌جای دنیا در این روز مراسمی خاص برگزار می‌کنند، اما چون ایرانی‌ها در این زمان بیشتر مشغول انجام مراسم مربوط به عید نوروز هستند، روز جهانی تئاتر را در اردیبهشت جشن می‌گیرند. این‌طوری می‌توانند تمرکز بیشتری روی برنامه‌های این جشن داشته باشند. شاید فکر کنی مگر جشن گرفتن هم تمرکز می‌خواهد؟ خب، پرداختن به هر چیز مهمی تمرکز می‌خواهد؛ با تمرکز بیشتر، بهتر می‌توانیم ویژگی‌ها و ارزش چیزی را که داریم به‌خاطرش جشن می‌گیریم، بشناسیم و آن‌وقت است که این جشن برایمان با معناتر می‌شود.

شاید به همین خاطر هم هست که «جودیت اُلیویا دِنچ» در پیام روز جهانی تئاتر، بیشتر به ویژگی‌های این هنر پرداخته. آخر هر سال یکی از دست‌اندرکاران تئاتر یا افراد سرشناسی که با این هنر آشنایی دارند پیامی به مناسبت این روز می‌دهند و امسال این بازیگر مشهور انگلیسی که بزرگ‌ترین بازیگر دورۀ پس‌از جنگ جهانی شناخته شده، این کار را انجام داده است. او در پیامش به ویژگی سرگرم‌کننده بودن هنر تئاتر اشاره کرده:‌ «تئاتر نوعی تفریح و الهام است» و این که این هنر باعث می‌شود مردم جاهای مختلف دنیا با همدیگر ارتباط برقرار کنند و فرهنگ‌هایشان را به هم بشناسانند: «[تئاتر] می‌تواند میان فرهنگ‌ها و مردم مختلفی که در سراسر جهان زندگی می‌کنند، پل ارتباطی برقرار کند...» جودی دِنچ (او را این‌طور هم صدا می‌کنند) در ادامه پیامش به ویژگی‌های دیگر تئاتر هم اشاره می‌کند: «تئاتر حتی بیشتر از اینهاست، چرا که می‌تواند فرصت‌هایی برای آموزش و اطلاع‌رسانی هم فراهم کند.»

اصلاً خودتان متن پیام را بخوانید و ببینید که او چه‌طور از همه جنبه‌های تئاتر در پیامش یاد کرده:

«تئاتر در سراسر جهان فقط در قالب سنتی و در سالن‌های تئاتر به صحنه نمی‌آید. نمایش می‌تواند در روستای کوچکی در آفریقا، کنار کوهی در ارمنستان یا بر خاک جزیره کوچکی در اقیانوس آرام اجرا شود. تنها چیزی که [یک تئاتر] نیاز دارد فضا و تماشاچی است. تئاتر توانایی این را دارد که به لبانمان لبخند بیاورد یا ما را به گریه بیندازد، اما باید ما را به فکرکردن و منعکس‌کردن اندیشه‌هایمان هم ترغیب کند.

تئاتر از کار گروهی سرچشمه می‌گیرد. بازیگران روی صحنه دیده می‌شوند، اما کسان دیگری هم هستند که دست‌اندرکارند، اما دیده نمی‌شوند. آنان نیز درست به اندازه بازیگران اهمیت دارند و مهارت و توانایی‌های تخصصی‌شان شکل‌گرفتن یک نمایش را ممکن می‌کند. این افراد هم باید در هر پیروزی و موفقیتی که برای آن نمایش اتفاق می‌افتد، سهیم شوند.»
با خواندن این پیام متوجه می‌شویم که هنر تئاتر چه‌قدر راحت و در دسترس است و چه‌قدر می‌تواند در زندگی ما تأثیر داشته باشد و به رشد جنبه‌های مختلف وجودمان کمک کند.
جودی دنچ وقتی به این قسمت پیامش می‌رسد و‌ می‌داند مخاطبش با ویژگی‌های تئاتر و اهمیت آن آشنا شده، می‌گوید: «27 مارس به‌صورت رسمی، روز جهانی تئاتر اعلام شده، اما به دلیل‌های زیادی هر روز باید روز تئاتر به حساب بیاید؛ چون ما وظیفه داریم سنت سرگرم‌کردن، آموزش‌دادن و روشنگری ذهن مخاطبان را حفظ کنیم، مخاطبانی که بدون آنها هرگز زنده نخواهیم ماند.»

حالا با خواندن این پیام می‌دانی که اگر با هنر تئاتر ارتباط برقرار کنی و یکی از مخاطبان همیشگی آن باشی، می‌توانی به کمک آن به شخصیت و ابعاد دیگر زندگی‌ات شکل بدهی. پس از همین حالا با شرکت در جشن‌هایی که از امروز تا پانزدهم اردیبهشت به مناسبت روز جهانی تئاتر تدارک دیده شده، دست‌به‌کار شو. بیشتر این جشن‌ها مثل سال‌های گذشته در تالارها و دیگر فضاهای داخلی خانه هنرمندان برگزار می‌شود. فرصت را از دست نده و امتحان کن.

کد خبر 106420

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز