جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۷
۰ نفر

علی کهن‌نسب: هر بازیکن و هوادار فوتبالی می‌داند تا زمانی که سوت پایان بازی نواخته نشود، هر چیزی ممکن است. در فوتبال ثانیه‌ها و دقایق سرنوشت سازند

در سفر به تاریخ دوست دارید از کجا شروع کنیم؟ بهتر است به انگلستان، مهد فوتبال دنیا برویم. 43 سال قبل انگلیس میزبان جام‌جهانی 1966 بود. مردان الف رمزی تا دقیقه 89 با نتیجه 2 بر یک از آلمان غربی پیش بودند و خودشان را برای کسب پیروزی بزرگ آماده می‌کردند، ولی «ولفگانگ وبر»، مهاجم تیم ملی آلمان در ثانیه‌های پایانی گل تساوی را به ثمر رساند و «جف هورست» در وقت اضافه با به ثمر رساندن 2 گل دیگر علاوه بر هت‌تریک در این مسابقه، جام‌ طلایی را در لندن نگه داشت.

دیوید پلات، مهاجم سابق باشگاه وستهام یونایتد و تیم ملی انگلیس با گلی که در دقیقه 119 در جام‌جهانی 1990 در برابر تیم ملی بلژیک به ثمر رساند، نام خود را در انگلیس ماندگار کرد و تیم ملی انگلیس بار دیگر در وقت‌های اضافی به یک پیروزی شیرین دست یافت.
تنها یک دقیقه قبل از پایان زمان بازی و در حالی که همه خود را برای تماشای ضربات پنالتی آماده می‌کردند، پل گاسکوئین پشت ضربه ایستگاهی ایستاد ولی در همین لحظه با دیوید پلات تعویض شد، و پلات با یک ضربه استادانه یک گل تاریخی برای انگلیسی‌ها به ثمر رساند.

در همین جام‌جهانی 1990، در حالی که مسابقه دو تیم کره جنوبی و اروگوئه نزدیک بود در دقیقه 90 با نتیجه بدون گل به پایان برسد، در ثانیه‌های پایانی دانیل فونسکا دروازه تیم ملی کره را باز کرد و در مسابقه آلمان غربی و کلمبیا نیز رینکون در دقیقه 90 گل تساوی را وارد دروازه آلمان‌ها کرد تا در جام‌جهانی 1990 این جمله معروف که فوتبال 90 دقیقه است، تحقق پیدا کند.
جالب این که در همین جام در مسابقه کلمبیا و آلمان غربی در دقیقه 89 لیت بارسکی گل آلمان را به ثمر رساند و تماشاگران و طرفداران آلمان غرق در شادی بودند که گل تساوی کلمبیایی‌ها به ثمر رسید.

در دنیای فوتبال اتفاقاتی از این قبیل زیاد بوده‌اند و برخی از آنها حتی حکم صعود و سقوط و حذف یا قهرمانی یک تیم را امضا کرده‌اند. چنین تجربه‌ای برای فرانسوی‌ها در نوامبر 1993 روی داد. فرانسوی‌ها برای صعود به جام‌جهانی 1994 تنها به یک امتیاز از دو مسابقه خود در برابر رژیم صهیونیستی و بلغارستان نیاز داشتند. فرانسوی‌ها در برابر رژیم صهیونیستی با گل دقیقه 93 شکست خوردند و چشم به مسابقه با بلغارستان دوختند، ولی امیل کوستادینف با گل خود در لحظات پایانی بازی حکم حذف فرانسه و صعود تیم ملی بلغارستان به جام‌جهانی 1994 امریکا را امضا کرد.

7 گل در لحظه های پایانی

در رقابت‌های جام‌جهانی اروپا در سال 2008 هفت گل در وقت‌های اضافه و پایانی بازی به ثمر رسید و این، موضوع تحقیق خوبی برای «اندی روکسبورگ» اسکاتلندی بود.
روکسبورگ در تحقیقات خود دریافت که برخی از مربیان در لحظات پایانی بازی نیمکت خود را به نشانه پایان بازی ترک می‌کنند و همین باعث می‌شود تا بازیکنان نیز با همین تفکر بازی را تمام شده بدانند، در حالی که این حرکت و تفکر اشتباه است.

شادی زودهنگام دردقیقه93

در جام ملت‌های اروپا در سال 2000 و در دیدار نهایی میان ایتالیا و فرانسه زمانی که ایتالیایی‌ها یک بر صفر پیش بودند، تابلوی ورزشگاه دقیقه 93 بازی را نشان می‌داد و هواداران لاجوردی‌پوشان به شدت پایکوبی می‌کردند، ولی سیلوین ویلتورد با گلی که به ثمر رساند کاخ آرزوی ایتالیایی‌ها را فرو ریخت چرا که بازی به وقت اضافی کشیده شد و دیوید ترزگه گل پیروزی را برای فرانسوی‌ها به ثمر رساند.
چهار سال بعد در جام ملت‌های اروپا در سال 2004 در مسابقه انگلیس و فرانسه، زین‌الدین زیدان، ستاره سرشناس فرانسوی‌ها در دقیقه 91 یک ضربه ایستگاهی را وارد دروازه انگلیسی‌ها کرد و دو دقیقه بعد نیز فرانسوی‌ها با یک پنالتی حکم پیروزی خود را باز هم در لحظات پایانی بازی دریافت کردند.

تغییر نتیجه در دقیقه93

در امریکای جنوبی و در دیدار فینال رقابت‌های کوپا‌آمه‌ریکای سال 2004 پس از این که دلگادو گل دوم آرژانتینی‌ها را در دقیقه 87 به ثمر رساند تماشاگران، آرژانتین را قهرمان جام می‌دانستند ولی در آخرین ثانیه وقت اضافه و در دقیقه 93 آدریانو بازی را مساوی کرد و کار به ضربات پنالتی کشیده شد و برزیلی‌ها در ضربات پنالتی به برتری دست یافتند و برای هفتمین بار قهرمان کوپاآمه‌ریکا شدند.

جام باشگاه‌های اروپا به عنوان معتبرترین لیگ باشگاهی اروپا نیز اتفاقات مشابهی را تجربه کرده است. در فینال لیگ قهرمانان که بین دو تیم منچستر یونایتد انگلیس و بایرن مونیخ آلمان برگزار ‌شد، بایرنی‌ها با گل دقیقه 6 باسلر تا دقیقه 90 بازی تیم برتر میدان بودند و 90 هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه برتری بایرنی‌ها و قهرمانی این تیم آلمانی را پذیرفته بودند؛ ولی تدی شرینگهام ، بازیکن تعویضی منچستری‌ها در دقیقه 91 گل تساوی را به ثمر رساند و دو دقیقه بعد و در ثانیه آخر بازی اوله‌گونار سولسکیائر گل برتری شیاطین سرخ را به ثمر رساند.

آقای مربی، به پنالتی نمی‌رسیم!

در سال 1995 در رقابت‌های جام در جام باشگاه‌های اروپا و در مسابقه آرسنال انگلیس و رئال زاراگوزای اسپانیا اتفاق مشابهی افتاد و ثانیه‌ها نتیجه بازی را رقم زدند. در حالی که مربی آرسنال اسامی بازیکنانی را که باید ضربه پنالتی را بزنند یادداشت می‌کرد، نعیم هافبک رئال زارگوزا با درخشش خود، در لحظه پایانی بازی دومین گل رئال را به ثمر رساند تا جام به اسپانیا برود. او در مورد این گل می‌گوید:« تلاش زیادی کردم . از دوران کودکی گل‌های این‌چنین زیاد به ثمر رسانده بودم. در آن لحظه دیدم که دروازه‌بان به خیال پایان بازی خط دروازه‌ را رها کرده است.»

شاید به همین دلیل است که اکنون همه این قاعده را پذیرفته‌اند که مسابقه و نتیجه آن تا زمانی که داور سوت پایان مسابقه را نکشیده، ادامه دارد و به ویژه در ورزشی مثل فوتبال یک ثانیه یا یک ضربه می‌تواند سرنوشت یک مسابقه را تغییر دهد.

کد خبر 106439

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز