گروه ادب و هنر: کورش زارعی در مقام کارگردان تئاتر این اواخر بیشترین تمرکز خود را بر نمایش‌های آیینی- مذهبی گذاشته‌ است.

کورش زارعی

او با اجرای نمایش «راکب» فضای دیگری را در عرصه تئاتر تجربه کرده‌ است؛ فضایی که براساس نمایشنامه ‌آنتیگونه اثر سوفوکل نوشته شده‌ است. او درباره این اثر به هشت‌سال پیش اشاره دارد که پس از اجرای نمایش‌«شب مویه‌ها» براساس نمایشنامه‌ای از نغمه ثمینی دیگر در مجموعه تئاتر شهر کار نکرده‌است: «در این مدت بنا به دلایلی شرایط مهیا نبود که من اثری را در این مجموعه تئاتری روی صحنه ببرم، حال پس از گذشت هشت سال موفق شدم نمایش راکب را در مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه ببرم، جمشید خانیان این اثر را با نگاهی به آنتیگونه نوشته و من آن را براساس جغرافیا و فرهنگ جنوب ایران(هرمزگان) کار کردم.»

«آینه‌ای توی سقف»، «کانال کمیل»، «پرنیان هفت رنگ» و «زنان مهتابی، مرد آفتابی» نمایش‌هایی است که این کارگردان پیش از این کار کرده ، با این حال او بیشتر در عرصه تئاتر مذهبی شناخته شده‌است: «بر پیشانی من مهر نمایش‌های مذهبی خورده که جزو افتخارات من است. اما این‌بار نمایش من مذهبی نیست بلکه آیینی است که براساس آیین‌ها و مناسک مردم جنوب و استان هرمزگان نوشته شده است. راکب نمایشی پست‌مدرن است که هم مدرنیته و هم سنت در آن دیده می‌شود. سعی کردم که با پایبندی به سنت‌ها و آیین‌های مردم جنوب نگاه مدرنی به نمایش آنتیگونه سوفوکل در ساختار و اجرا داشته باشیم.»

تفاوت در اجرا، نمایشنامه و مضمون نسبت به کارهای قبلی این کارگردان نکته‌ای است که کورش زارعی بر آن تأکید دارد. او علت این تفاوت را اینگونه شرح می‌دهد: «سال1377 نمایشنامه آیینه‌ای توی سقف را کارگردانی کردم و نمایش برای شرکت در جشنواره بین‌المللی جاده ابریشم انتخاب شد. در سال1379 نمایش «فیروزه که می‌خواند» را کارگردانی کردم که نمایش متفاوتی بود و در همین سبک و سیاق نمایش «راکب» بود اما در هشت سال گذشته شرایطی به‌وجود نیامد که من بتوانم براساس مولفه‌های کارگردانی‌ام که تجربه‌ کرده‌ام کار کنم. من در جشنواره‌های تئاتر فجر جوایز متعددی کسب کردم و نمایش‌های من جوایز متعددی در شاخه‌های مختلف کسب کرد. به هرحال این توقف به دلایل شاکله‌هایی بود که در تئاتر ما اتفاق افتاد و من نتوانستم ‌این ژانر را ادامه بدهم و به سمت ژانر تئاتر آیینی- مذهبی که مورد علاقه من هم هست روی آوردم و نمایش‌هایی همچون «بانوی بی‌نشان»، «مسافران کوفه» و «شام غریب» را روی صحنه بردم. اما پس از مدتی دوست داشتم رجعتی به گذشته و دومین ژانر مورد علاقه خودم داشته باشم و خوشبختانه این مجال به من دست داد و نمایش «راکب» را کار کردم.»نکته‌ای که زارعی در گفت‌وگو به آن اشاره دارد، شرایطی است که باعث شده او از کار در مجموعه تئاتر شهر کناره‌گیری کند اما به‌نظر می‌رسد که پس از هشت‌سال این شرایط برای او مهیا شده‌است.

او در این‌باره گفت: «الحمدلله دوستان این شرایط را فراهم کردند که من این نمایش را تولید و بدون دغدغه اجرا کنم اما ما از نظر مالی در مضیقه هستیم. البته دوستان در مراکز هنرهای نمایشی به من قول داده‌اند که در قرارداد ما تجدید نظر کنند و امیدوارم که این حرف عملی بشود. همچنین قرار است80درصد گیشه از 30شب اجرا به نمایشی تعلق بگیرد که خودش تنها 30نفر عوامل دارد. ما از این نظر شرایط مساعدی نداریم و امیدوارم که قول مسئولان عملی بشود.» نمایش راکب تا اواخر اردیبهشت هر شب ساعت 19 در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

کد خبر 211381

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز