شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

آیدا ابوترابی: فیل از آن دسته حیواناتی است که اگر به باغ‌وحش بروید، کمتر پیش می‌آید فراموشش کنید!

 چرا؟ خوب برای این که بزرگ‌ترین حیوان روی زمین است!

فیل مثل بیشتر حیوانات که در خشکی زندگی می‌کنند چهار پا دارد؛ اما این دلیل نمی‌شود که چون چهارپاست، راه رفتنش شبیه بقیه چهارپاها مثل گوزن ، گورخر یا شیر باشد. دانشمندان د ر تحقیقاتی جدید دریافته‌اند که راه رفتن فیل‌ها با سایر حیوان‌ها متفاوت است. همین مسئله باعث شده که گروهی از کارشناسان به بررسی بیشتر این موضوع بپردازند؛ کاری که به ظاهر راحت اما در عمل بسیار مشکل بوده است.

آنها برای این کار از ترازوهای دقیق و محکمی استفاده کردند تا نیروی وارد شده به زمین را در حین راه رفتن فیل اندازه بگیرند و همچنین دوربین‌هایی را کار گذاشتند تا چگونگی راه رفتن فیل را ضبط و ثبت کنند و به کمک حسگرهایی که به بدن فیل نصب شده، تغییرات را گزارش دهند. دانشمندان دریافتند که فیل‌ها از پاهای جلویشان برای جلو رفتن استفاده می‌کنند؛ کاری که بیشتر چهارپایان انجام نمی‌دهند. از طرف دیگر آنها هنگام حرکت، پاهای جلویشان را به مقدار کمی خم می‌کنند، یعنی اصلاً نمی‌توانند به اندازه بقیه چهارپاها، پاهایشان را خم کنند و راه رفتن آنها بیشتر به انسان شبیه است.

اما این وسط برنامه‌های کامپیوتری هم به کمک دانشمندان آمده‌اند تا با بررسی دقیق، حرکت و تغییرهای ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و استخوان‌های فیل را بررسی کنند. به این ترتیب آنها امیدوارند با یک تیر دو نشان بزنند؛ یکی این که بفهمند چرا سرعت فیل‌ها هنگام حرکت کم است و دیگر این که به فیل‌هایی که از التهاب مفاصل رنج می‌برند کمک کنند.

کد خبر 106437

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز