شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۰
۰ نفر

گروه سلامت- آرش نهاوندی: جراحان در شهر لستر انگلیس موفق به انجام یک عمل جراحی قلب با استفاده از دست یک ربات از طریق کنترل از راه دور شدند.

به گزارش بی‌بی سی، جراحانی که در حال اصلاح عملکرد یک بای پاس در قلب بیماری بودند، از راه دور با استفاده ازیک دست رباتیک این عمل را انجام دادند.در این عمل یک لوله باریک از درون عروق برای سوزاندن بافت تخریب شده گذرانده شد. دکتر آندره نگ، که این عمل جراحی را در بیمارستان کلنفیلد انجام داد، گفت: دست رباتیک می‌تواند در چنین جراحی پیچیده‌ای دقیق‌تر از دست انسان عمل کند.

در این عمل جراحی اغلب فرد جراح با استفاده از یک پیش بند سربی که وی را در برابر اشعه ایکس محافظت می‌کند، چنین عملی را انجام می‌دهد. اما در جراحی اخیر دست رباتیک به تخت جراحی بسته شد و جریان عمل از یک اتاق جداگانه هدایت شد که جراح در آن قرار داشت و با استفاده از یک نمایشگر که تصاویر ایکس ری شده عمل را پخش می‌کرد، نظارت کامل خود را بر نحوه عمل جراحی انجام می‌داد.

در جریان این عمل مرد 70 ساله‌ای که از انقباض سریع عروق و ضربان ضعیف قلب که منجر به نرسیدن خون به بافت‌‌های حیاتی بدن می‌شد رنج می‌برد با استفاده از دست رباتیک مورد جراحی قرار گرفت و پس از عمل گزارش شد که روند عمل موفقیت آمیز بوده و وی به‌طور کامل معالجه شده است.

دکتر نگ افزود: این روند رباتیک جدید یک گام مهم روبه جلو تلقی می‌شود زیرا عمل جراحی مستقیم ممکن است ساعت‌ها به طول انجامد اما استفاده از ربات می‌تواند زمان عمل را نیز کاهش دهد. دکتر در این روش می‌تواند با استفاده از اشعه ایکس نظارت کاملی بر روند عمل جراحی داشته باشد.

با استفاده از دست رباتیک حرکات بسیار دقیق و ظریف امکان پذیر می‌شود و می‌توان دقیقا بافت آسیب دیده را ترمیم کرد و یا درصورت نیاز از میان برداشت.جراحی رباتیک شامل استفاده از ابزاری است که با بهره‌گیری از بازوهای رباتیک حرکت دست جراح را بسیار دقیق به درون بدن بیمار منتقل می‌کند و تصاویر هنگام عمل را به‌صورت واضح و شفاف در اختیار جراح قرار می‌دهد.

چیزی که پزشک را قادر به کنترل جراحی می‌کند یک اتصال اینترنتی قوی است که برای برقراری ارتباط بین پزشک و وسایل جراحی، مانیتورها و همچنین ارتباط با پزشکان با تجربه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از آنجا که در این روش هم پزشک با جان بیمار سر و کار دارد نمی‌توان با اینترنتی که قطع و وصل می‌شود، اقدام پزشکی را انجام داد. جراحی از راه دور تنها در زمان دور بودن جراح و بیمار کاربرد ندارد. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جراحان لرزش بی‌اختیار دستشان است.

کد خبر 106355

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز