شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۸
۰ نفر

گروه سلامت: کارشناسان معتقدند که خوشبختانه با امکاناتی که در کشور ما وجود دارد، از نظر آموزش مامایی ما نه‌تنها چیزی از کشورهای پیشرفته کم نداریم بلکه در برخی موارد بسیار جلوتر هستیم.

 به‌طوری که فارغ‌التحصیلان مامایی در کشور ما، از بهترین‌ها هستند و گواه این امر هم ماماهایی هستند که در کشورهای آمریکا و کانادا و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مشغول به کارند و عملکرد آنها باعث شده نگاه علمی دنیا به حرفه مامایی در ایران تغییر کند.

اما از نظر کاربرد هم آیا اوضاع همین‌قدر مطلوب است؟ دکتر خداکرمی در پاسخ به این سؤال به همشهری توضیح می‌دهد: با سیاست‌هایی که نظام سلامت ما بعضا به‌صورت انتقاد‌آمیز داشته و کوتاهی‌ در به‌کارگیری توانایی‌های ماماها، در کشور ما مشکلات زیادی به‌وجود آمده که نتیجه آن در بحث مراقبت‌های دوران بارداری و زایمان به‌صورت افزایش سزارین‌‌ها، افزایش مداخلات زایمانی و کاهش کیفیت خدمات دوران بارداری و زایمان رخ نموده است.

به گفته وی، علت این امر هم این است که در 3-2 دهه اخیر نگاه ما بیشتر به کاهش مرگ‌و‌میر مادر و نوزاد بود و بر نیازهای عاطفی مادران و نوزادان و عوارض مختلف، چشم بستیم. برای همین ما الان نیاز داریم که فارغ‌التحصیلان مامایی را با توجه به توانایی‌هایشان در قسمت‌های مختلف به کار بگیریم و اگر این اتفاق بیفتد تحول عظیم و رو به جلویی خواهیم داشت.

« ما امروز از نظر فارغ‌التحصیلان مامایی مشکلی نداریم چون حدود 40‌هزار مامای لیسانس و بالاتر در کشور داریم که با توجه به حدود یک میلیون و 200‌هزارتولد در سال، نزدیک استانداردهای دنیا هستیم. اما مشکل ما این است که سیستم سلامت نتوانسته به موازات نیاز زنان باردار مامای کافی جذب کند.» دکتر خداکرمی ضمن تأکید براین عبارات خاطرنشان می‌کند: نتیجه چنین مشکلی این است که آن چیزی که به مادر باردار به‌عنوان مراقبت‌های بارداری و زایمان ارائه می‌شود، در شأن زن ایرانی نیست.

دبیر انجمن مامایی ایران با تأکید بر اینکه مابه‌ازای هر زن باردار باید یک نفر ماما داشته باشیم، معتقد است: این در حالی است که مادر به هیچ عنوان در هنگام درد زایمان، در هنگام زایمان و تا 24‌ساعت بعد از زایمان نباید تنها باشد و این تنها به این دلیل است که بیشترین زمان آسیب‌پذیری مادر، همین زمان است. اما مشکل دیگری که دکتر خداکرمی به آن به‌عنوان یک معضل پایدار در کشور اشاره می‌کند این است که با قوانین سلیقه‌ای حاکم بر برخی مراکز، خودبه‌خود برخی بیمارستان‌ها خدماتی که ماما ارائه می‌دهد را به متخصصان زنان انتقال داده‌اند.

درصورتی که اگر بخواهیم سرانه سلامت را طوری خرج کنیم که همه از آن بهره‌مند شوند، می‌توانیم کاری کنیم که از یک‌میلیون و 200 هزار تولد، 800‌هزار تولد را ماما به‌تنهایی انجام دهد و این صرفه‌جویی بزرگی در کشور است. وی خاطرنشان می‌کند: این در حالی است که الان بیش از 90 درصد زایمان‌ها به روش سزارین انجام می‌شود و تحمیل این هزینه به خانوارهایی که حتی هزینه یک تغذیه صحیح را ندارند، منطقی نیست و این یعنی تهاجم به فرهنگ سلامتی ما.

کد خبر 106332

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز