دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیکاری حدود 30 هزار فارغ‌التحصیل رشته مامایی، لزوم تعرفه‌گذاری خدمات مامایی و مساله قرارداد سازمان‌های بیمه‌گر با ماماها ار جمله مشکلاتی بود که در مراسم روز جهانی ماما به آن اشاره شد

به گزارش ایسنا در این مراسم که روز دوشنبه 13 اردیبهشت برگرار شد، مدرسی، نماینده گروه مامایی در شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به بیکاری حدود 30 هزار فارغ‌التحصیل رشته مامایی در کشور گفت: مظلوم واقع شدن گروه مامایی را بارها از زبان مسوولان شنیده‌ایم و اکنون باید در این زمینه راه حل اندیشید؛ چرا که عدم توجه به جامعه مامایی یعنی عدم توجه به دو سوم جمعیت کشور (مادران و کودکان).

مدرسی با بیان این که همواره جامعه مامایی از نداشتن جایگاه مشخص در وزارت ضربه خورده است، مدیریت مستقل مامایی و استقلال دانشکده‌های مامایی را خواستار شد و گفت: با توجه به تعداد بالای بیکاران این رشته، لازم است که ردیف استخدام بالایی خاص گروه‌های مامایی در نظر گرفته شود؛ چرا که همواره هنگام استخدام، گروه‌های موازی مامایی در اولویت قرار می‌گیرند.

دکتر امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت نیز با اشاره به فعالیت بیش از 4 هزار ماما در برنامه پزشک خانواده گفت: با اقدامات انجام شده توسط ماماها، آمار مرگ و میر مادران باردار که در دوران نه چندان دور 140 در 100 هزار بود، امروزه به حدود 24 در 100 هزار رسیده است و عمده‌ترین دلیل کاهش این آمار مربوط به فعالیت تیم سلامت بویژه ماماهای فعال در این طرح است.

وزیر بهداشت نیز در این مراسم گفت: به مناسبت روز ماما، اقداماتی در وزارت بهداشت در نظر گرفته شده تا مامای همراه برای زنان باردار داشته باشیم. به این ترتیب ماماها همراه زنان باردار در مرحله اولیه زایمان و حتی در منزل همراه زن باردار خواهند بود و در فازهای بعدی زایمان، حمایت‌های روانی و عاطفی را به زنان باردار ارائه خواهند داد. به ماماهای همراه بر اساس ساعت کار، ویزیت مامایی تعلق می‌گیرد.

دکتر دستجردی با اشاره به قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت گفت: این قانون شامل حال تمام گروه‌های بالینی از جمله پرستاران و ماماهای بخش دولتی و خصوصی می‌شود. بنابراین ماماها نیز مشمول قانون سختی کار و کاهش ساعت کار می‌شوند.

وزیر بهداشت کاهش زایمان به روش سزارین را از اهداف وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: امروزه میزان سزارین در کشور به 44 درصد می‌رسد که این میزان در شهرها بیشتر و در روستاها پایین‌تر است. باید تلاش شود میزان سزارین در کشور به حدود 20 تا 22 درصد برسد. وزارت بهداشت در زمینه ترویج زایمان به روش طبیعی و فرهنگ سازی این امر تلاش دارد.

وی با اشاره به فعالیت حدود 4 هزار و 600 ماما در طرح پزشک خانواده گفت: باید به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت 2 ماما داشته باشیم که با توسعه پزشک خانواده به شهرها ماماهای بیشتری به کار گرفته می‌شوند.

دکتر دستجردی آمار مرگ و میر نوزادان در کشور را 5/12 در هزار عنوان کرد و گفت: امروزه در کشور 50 هزار و 340 ماما تربیت شده که از این میزان تنها 20 هزار نفر در سمت ماما شاغل هستند.

مراسم روز جهانی ماما با شعار "امروز جهان بیش از هر زمان دیگری به ماما نیازمند" است،  با حضور وزیر بهداشت، رییس کل سازمان نظام پزشکی و جمعی از مسوولان بهداشت و درمان کشور برگزار شد

کد خبر 106562

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز