چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۲
۰ نفر

گروه ورزش: به فاصله 3هفته مانده تا پایان لیگ برتر، تیم‌های بالای جدول نگران سهمیه لیگ قهرمانان آسیا هستند.

اگر قهرمان جام حذفی یکی از تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا در فصل آینده باشد، 3تیم اول لیگ برتر می‌توانند به حضور در لیگ قهرمانان امیدوار باشند؛ درست مثل این فصل فوتبال آسیا و فصل گذشته که ایران 4نماینده در لیگ قهرمانان داشت. در حالی که پیش از آن از ایران و کشورهایی چون کره‌جنوبی، ژاپن ، عربستان و... 2تیم می‌توانستند جواز حضور در این رقابت‌ها را به دست بیاورند.

اما با برنامه‌ریزی جدید AFC از 2سال پیش قرار شد برخی کشورها  4نماینده در لیگ قهرمانان داشته باشند. البته کنفدراسیون فوتبال آسیا برای بالا بردن کیفیت بازی‌ها برای باشگاه‌های حاضر در لیگ قهرمانان، شرایط جدیدی گذاشت؛  به این ترتیب که استادیوم‌های میزبان باید به استاندارد لازم دست یابند و بناشد مشکلات ورزشگاه‌های میزبان تا سال 2011 برطرف شود، در غیراینصورت احتمال کاهش سهمیه وجود دارد.

به همین دلیل قرار است نماینده‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا از 11 اردیبهشت تا 23 این ماه برای بازدید از امکانات فوتبال ایران به کشورمان  سفر کنند. جالب اینکه همه باشگاه‌ها باید برای بازدید نماینده‌های کنفدراسیون فوتبال آماده باشند.همین موضوع اما در هفته‌های اخیر حساسیت بسیاری را برانگیخته است؛ به‌خصوص برای تیم‌های بالای جدول که در بلاتکلیفی به سر می‌برند و برخی خبرها حکایت از کاهش سهمیه فوتبال ایران در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا دارد.

البته عزیز محمدی، رئیس سازمان لیگ معتقد است که سهمیه فوتبال ایران در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا هنوز مشخص نشده و فعلا نمی‌شود در مورد این مسئله اظهار نظر دقیقی کرد. او می‌گوید: «نماینده‌های کنفدراسیون آسیا ساختار باشگاه‌ها، تراز مالی، حسابرسی مالی، وضعیت مدیریت رسانه، مدیریت مالی و بازاریابی باشگاه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند. همچنین برنامه‌ باشگاه‌ها برای تیم‌های پایه از مواردی است که مورد بازرسی قرار می‌گیرد.»

او اشاره می‌کند که در بازرسی نماینده‌های AFC محل تمرین تیم‌ها و همچنین استادیوم محل برگزاری بازی‌هایشان مورد بازرسی قرار می‌گیرد و باید دارای امکانات مورد نظر آنها باشد. همچنین شرایط نور در استادیوم‌های ورزشی از دیگر مواردی است که مدنظر کنفدراسیون فوتبال آسیاست و براساس دستورالعمل این کنفدراسیون یک شرکت معتبر باید نور ورزشگاه را مورد تأیید قرار دهد و ترجمه این تأییدیه باید در اختیار AFC قرار گیرد.

محمدی می‌گوید: «هیأت‌های فوتبال استان‌هایی که در لیگ تیم دارند به باشگاه‌هایشان کمک کنند تا بتوانند امتیاز لازم را از AFC بگیرند.»

اما آیا ورزشگاه‌های ایران به‌دلیل استاندارد نبودن باعث کاهش سهمیه تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان خواهد شد؟ ظاهرا نماینده‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا در مرحله ارزیابی باشگاه‌ها قرار دارند و در شرایط فعلی تصمیمی قطعی در مورد کاهش سهمیه تیم‌ها ندارند. نماینده‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا بعد از نخستین بازدید، در مردادماه دوباره برای ارزیابی امکانات فوتبال به ایران سفر می‌کنند. آنها مهرماه نیز سفر دیگری به ایران خواهند داشت و در نهایت در آذرماه AFC نظر نهایی خود را درباره تعداد سهمیه‌های فوتبال ایران می‌دهد.

یک فرد آگاه در کنفدراسیون فوتبال آسیا در این رابطه می‌گوید: «فعلا تصمیمی گرفته نشده و قرار نیست تا چند ماه دیگر اتفاقی بیفتد. مراحل ارزیابی، چند ماهی طول می‌کشد. البته ممکن است سهمیه ایران را کاهش بدهند اما این احتمال هست که نمره امکانات فوتبال ایران بالاتر از برخی از کشورها قرار بگیرد. بعید است که بقیه کشورها هم در مدت 2سال توانسته باشند تمامی مشکلاتشان را برای حضور در لیگ قهرمانان برطرف کنند.»

 به هر حال، تا آذرماه باید منتظر ماند و دید که کنفدراسیون فوتبال آسیا چه تصمیمی در مورد تعداد سهمیه فوتبال ایران می‌گیرد.

کد خبر 106137

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز