سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۲
۰ نفر

گروه اجتماعی- مینا شهنی: وزیر رفاه به کارگران ساختمانی وعده داده است که مشکل بیمه‌ آنها در یک ماه آینده حل خواهد شد

کارگران ساختمانی که سال‌هاست در انتظار مساعدت دولت برای ایجاد امکان برخورداری از چتر حمایتی بیمه هستند با این وعده یک ماه دیگر را هم در انتظار سپری خواهند کرد.

صادق محصولی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سازمان بیمه خدمات‌درمانی به خبرنگاران گفته که امسال برای حل مشکل بیمه کارگران ساختمانی هم فکری شده است.

او گفته که آیین‌نامه بیمه این دسته از کارگران مراحل نهایی را در کمیسیون‌های دولت سپری می‌کند و به‌زودی به تصویب هیات دولت خواهد رسید و وعده داده که انجام این کارها بیشتر از یک ماه طول نکشد.

الوعده وفا

اگر وعده وزیر رفاه محقق شود، یک ماه دیگر کار آیین‌نامه به پایان می‌رسد و قاعدتا می‌بایست منتظر اجرای آن باشیم، هر چند وزیر رفاه به زمان اجرای آیین‌نامه هیچ اشاره‌ای نکرده و تنها به تصویب آیین‌نامه در هیات دولت اشاره کرد‌ه‌است.

با وجود این در مقام وزارت نمی‌توان از زیر بار مسئولیت زمان اجرای بیمه کارگران ساختمانی شانه خالی کرد و بعد از یک ماه در پاسخ به این پرسش که بیمه چه زمانی اجرا خواهد شدتنها به توضیحی درباره روند قانونی آیین‌نامه بسنده کرد.

بیمه کارگران ساختمانی چند سالی است که به یکی از خبرهای دست‌ اول تبدیل شده؛ خبری که هر از گاهی منتشر می‌شود و تا فصل  بعد دوره سکوت را سپری می‌کند. در کنار این کش و قوس زمانی، هنوز هم معلوم نشده که این بیمه به نفع کارگران ساختمانی خواهد بود یا نه؟

هنوز هیچ توضیح مفصلی حتی درباره همین آیین‌نامه نیز از سوی هیچ‌یک از وزیران رفاه فعلی و پیشین عنوان نشده است و همین نکته سبب شده تا این شبهه به‌وجود بیاید که آیا اساسا این نوع بیمه دردی از کارگران ساختمانی دوا خواهد کرد یا خیر؟

شرایطی برای کارگران 

سال گذشته صمدالله فیروزی، سرپرست معاونت سیاستگذاری و برنامه‌ریزی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، در توضیح چگونگی این نوع بیمه گفته بود که تمامی کسانی که در دسته کارگران ساختمانی تعریف شده‌اند می‌بایست سهم حق بیمه‌شان را که 7‌درصد حداقل حقوق تعیین شده است هر ماه به حساب سازمان بیمه‌گر واریز کنند و درصورت انجام این کار در مدت زمان تعیین شده مثلا 30‌سال پس از آن می‌توانند از بیمه بازنشستگی برخوردار شوند.

نکته در اینجاست که کارگران ساختمانی در کشور ما عموما به‌صورت روزمزد کار می‌کنند و ممکن است تمام روزهای ماه کار نداشته باشند و گاهی در ماه 10‌روز کار کنند و در شرایطی که اجرای کارهای ساختمانی در کشور عموما متأثر از وضعیت آب و هواست و عملا پروژه‌های ساختمانی در مناطق گرمسیر در ماه‌های گرم سال و در مناطق سردسیر حداقل 3ماه تعطیل هستند

بنابراین در خوش‌بینانه‌ترین حالت یک کارگر ساختمانی حداقل 3ماه در سال بیکار است اما بنا به آنچه از نوع بیمه درنظر گرفته شده برای کارگران ساختمانی گفته شده، کارگران ساختمانی می‌بایست برای تمام ماه‌های سال حق بیمه درنظر گرفته شده را پرداخت کنند.

این در حالی است که پرداخت این حق بیمه برای کارگرانی که ماه‌هایی در سال طعم بیکاری را می‌چشند ممکن نیست. به این ترتیب مسئله تصویب اینچنین آیین‌نامه‌ای درد چندانی را از کارگران دوا نمی‌کند و چه بسا که از سوی کارگران اصلا با استقبال هم روبه‌رو نشود.

در پایان

وزیر رفاه درباره چگونگی بیمه کارگران ساختمانی به خبرنگاران توضیحی نداده‌است و تنها به تلاش‌هایی که برای تصویب آیین‌نامه انجام شده اشاره کرده و زمان نهایی تصویب را حداکثر تا یک ماه دیگر اعلام کرد‌ه‌است.

در این شرایط اگر آیین‌نامه تصویب شده دردی از کارگران دوا نکند این همه تلاش برای بیمه کارگران ساختمانی به تلاشی بدفرجام تبدیل خواهد شد و شاید همچون بیمه زنان خانه‌دار به فراموشی بپیوندد.

کد خبر 106091

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز