سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۴:۴۵
۰ نفر

فرشید عطایی: «هیلاری منتل» رمان‌نویس، داستان کوتاه نویس و منتقد 57‌ساله انگلیسی است.

کار‌های او که مضامین آنها از خاطرات شخصی تا داستان‌های تاریخی را در بر می‌گیرد، تا‌کنون نامزد مرحله نهایی چند جایزه مهم شده‌اند. این نویسنده در سال‌2009 موفق شد با رمان «تالار گرگ‌ها» برنده جایزه ادبی معروف «من- بوکر» شود.

منتل در سال 1952 در یکی از روستا‌های انگلیس (به نام «هدفیلد») به دنیا آمد. پدر و مادرش (مارگارت و هنری تامپسون) اصالتا ایرلندی هستند ولی در انگلیس به دنیا آمدند. پس از آنکه ارتباط او با پدرش در 11‌سالگی قطع شد، نام خانوادگی ناپدری‌اش (جک منتل) بر رویش گذاشته شد. پس‌زمینه خانوادگی منتل که در واقع منبع الهام بسیاری از داستان‌های این نویسنده است در کتاب خاطراتش به نام «رها کردن روح» توضیح داده شده است.

منتل پس از به پایان رساندن دوره آموزشی‌اش در یک صومعه، در سال‌1970 به «دانشکده اقتصاد لندن» رفت تا در رشته حقوق درس بخواند. او سپس به دانشگاه شفیلد رفت و در سال‌1973 در رشته حقوق‌شناسی لیسانس گرفت. پس از فارغ‌التحصیلی، در بخش مددکاری اجتماعی یک بیمارستان مخصوص سالخوردگان و سپس به‌عنوان یک فروشنده، مشغول به کار شد. در سال‌1974 نویسندگی را شروع کرد و رمانی درباره انقلاب فرانسه نوشت که بعد‌ها تحت عنوان «یک جای بسیار امن» منتشر شد.

منتل در سال‌1977 به همراه همسر خود، «جرالد مکیوون» که زمین‌شناس است به «بوتسوانا» رفت و چند سال در آنجا زندگی کرد. بعد از آن هم 4سال در «جده» (عربستان) زندگی کرد و در نتیجه آن یک کتاب خاطرات به نام «کسی برای مزاحمت» نوشت. منتل در دهه دوم  عمرش دچار یک بیماری سخت شد که پزشکان ابتدا قادر به تشخیص آن نبودند تا اینکه خود او زمانی که در آفریقا بود از طریق خواندن یک کتاب درسی پزشکی پی به بیماری زنانه خود  برد. او وقتی به لندن بازگشت تحت عمل جراحی قرار گرفت و به‌دلیل این عمل توانایی بچه‌دار شدن را از دست داد و درمان‌های هورمونی او باعث شد چهره‌اش به‌شدت تغییر کند.

اولین رمان منتل به نام «هر روز، روز مادر است» در سال‌1985 منتشر شد. او منتقد سینمایی روزنامه «اسپکتیتر» و منتقد چند روزنامه و مجله دیگر هم بود. کتاب‌هایی که منتل تا‌کنون نوشته موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرند ولی به‌طور کلی حوادث تاریخی و اجتماعی، موضوعات روانشناختی و خاطرات، از سوژه‌های اصلی آثار این نویسنده‌اند. منتل تا‌کنون برنده چند جایزه ادبی مختلف شده که مهم‌ترین آنها جایزه من- بوکر است. هیأت داوری این جایزه، کتاب منتل را «نمونه بی‌نظیر قصه‌گویی» توصیف کرده بود.

او در سال 2005 نامزد مرحله نهایی جایزه «اورنج» شد و امسال یک بار دیگر با رمان «تالار گرگ ‌ها» نامزد مرحله نهایی این جایزه زنانه شده است. برنده جایزه اورنج‌2010 به‌زودی اعلام می‌شود. منتل در حال حاضر مشغول نوشتن ادامه‌ای بر رمان «تالار گرک‌ها» است به علاوه اینکه یک کتاب کوتاه غیرداستانی درباره یک نمایشنامه‌نویس لهستانی به نام
«استالیسناوا پریزیبیژویسکا» هم دارد می‌نویسد. منتل برای گاردین و «لندن ریویو آو بوکس» و «نیویورک ریویو آو بوکس» نقد و مقاله می‌نویسد.

کد خبر 106042

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز