گروه شهری: رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تعامل با دولت صددرصد نیست اما تقابلی نیز وجود ندارد، اظهار کرد:

با وزارت کشور و فرمانداری هماهنگی نزدیکی وجود دارد، البته برخی اختلاف‌ها به‌دلیل اختلاف نظرهای تخصصی است و باید بحث کرد تا به نتیجه مثبت رسید.

مهدی چمران، در نشست خبری به مناسبت سالروز تشکیل شوراها، با اشاره به اینکه قانون فعالیت شوراها در سال 75 به تصویب رسید و شوراها از سال 78 آغاز به کار کردند، گفت: این قانون دائما در مجلس اصلاح ‌  وهر بار از اختیارات آن کاسته شد، با وجود این امروز هر انسان منصفی که به شهرهای کشور نگاه کند می‌بیند که وضعیت مدیریت شهر از زمان پیش از فعالیت شوراها بهتر شده است.

وی با اشاره به تصویب طرح جامع تهران،  افزود: بعد از سال 49 که نخستین طرح جامع تهران تصویب شد، تهران بی‌هیچ برنامه‌ای اداره شد تا اینکه در دور دوم شورای شهر تهران فعالیت‌ها برای برنامه محور ونظام مند شدن اداره شهر تهران بر پایه طرح‌های جامع و تفصیلی شهر آغاز و در دور سوم به تصویب رسید که امسال قدم‌های اولیه برای اجرای تدریجی آن برداشته شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با وجود نارضایتی از نبود در آمدهای پایدار برای اداره شهر تهران و وابستگی ناگزیر شهرداری‌ها به در آمدهای ناپایدار ناشی از ساخت‌وساز اظهار کرد: با وجود همه اینها باز هم شهرداری‌ها بدون کمک دولت موفق‌تر بودند.

چمران تجربه استقلال شهرداری‌ها را از دولت موفق و بزرگ اعلا م کرد و گفت: در حال حاضر مسئولیت مستقیم شهرداری با‌ ‌ 7400 میلیاردتومان بودجه بر عهده دولت نیست که به چابک‌تر شدن و سبک‌تر شدن دولت انجامیده و این به نفع کشور بوده است.

اما این تجربه موفق از نظر رئیس شورای شهر تهران از همه جهات قابل‌قبول نیست؛ زیرا بدنه دولت با وجود قانون واگذاری بخشی از اختیاراتش (همراه با بودجه و امکانات) به مدیریت شهری همچنان بر تسلط بر این اختیارات اصرار ورزیده و مقاومت می‌کند که این منطقی نیست.

وی در این باره از شوراها خواست که با سعه صدر و در چارچوب قانون برنامه‌های خود را به پیش ببرند. چمران خبر داد: با این همه آیین‌نامه مدیریت واحد شهری نوشته شده و 17مورد از 23اختیاری که طبق قانون باید برای تحقق مدیریت واحد شهری به شهرداری‌ها واگذار می‌شد، تصویب شده است که در حال پیگیری آن هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: طرح مجموعه مدیریت شهری تهران برای نیمی از استان تهران به تصویب دولت رسید که قرار است مسئولیت آن به‌طور مستقیم بر عهده رئیس‌جمهور یا معاون اول رئیس‌جمهور باشد تا با قدرت بالا مصوبات این طرح را به اجرا درآورد.

وی گفت: هدف از تصویب این طرح آن است که هر تصمیمی که برای حل مشکلات شهر تهران گرفته می‌شود باید با لحاظ کردن شهرها و روستاهای اطراف( به استثنای فیروزکوه، دماوند و شهرهای تابعه آن به علاوه ساوجبلاغ و شهرهای غربی آن) باشد.

رئیس شورای شهر در مورد تجمیع انتخابات شوراها با ریاست‌جمهوری گفت: پیشنهاد ما این است که بتوانیم از تعداد انتخابات بکاهیم. این درحالی است که به گفته چمران اگر انتخابات امسال شوراها برگزار شود،  سال بعد نوبت انتخابات مجلس و سال بعد آن انتخابات ریاست‌جمهوری است که اصلا با روح مصوبه تجمیع انتخابات همخوانی ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران فضای عمومی مجلس را مناسب با 6 ساله شدن شوراها تا زمان انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری دانست و گفت: در این باره به‌رغم برخی اظهارنظرها اشکال حقوقی هم نداریم زیرا در قانون اساسی دوره ریاست‌جمهوری 4سال تعیین شده اما برای شوراها قانون زمانی درنظر نگرفته است.

چمران با اشاره به موضوع زلزله در تهران خاطرنشان کرد: از آنجایی که تهران روی گسل زلزله قراردارد،  عقل حکم می‌کند که آمادگی مقابله با آن را داشته باشیم اما با درنظر گرفتن اینکه زمان وقوع زلزله قابل پیش‌بینی نیست نباید با برخی اظهارات زندگی مردم را به هم بریزیم. وی بهترین کار را نوسازی بافت‌های فرسوده و ساخت‌وساز اصولی و درست در شهر تهران اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا هفته آینده با حضور نمایندگان سازمان نظام مهندسی برای تنظیم دفترچه فنی ساختمان‌های بالاتر از 2 هزار متر در صحن علنی شورا تفاهمنامه‌ای به‌امضا می‌رسد.

رابطه دولت و مدیریت شهری

چمران در ادامه با اشاره به تعامل دولت و شورا با تاکید بر اینکه مصلحت مردم در اولویت قرار دارد، گفت: قبول دارم که تعامل با دولت 100درصد یا خیلی نزدیک نیست اما واقعا تقابلی نیز وجود ندارد.

وی اظهار کرد: با وزارت کشور و فرمانداری هماهنگی، صمیمیت و همفکری وجود دارد که در بسیاری از مسائل منجر به کمک‌های شایانی نیز می‌شود، منتهی گاهی مشکلاتی به‌وجود می‌‌آید که برخاسته از اختلاف نظرهای تخصصی است که باید با بحث و بررسی به نتیجه برسیم و گاهی نیز حل و رفع آن فشارهای زیادی به ما وارد می‌کند.

وی ادامه داد: متأسفانه وقتی این اختلاف‌ها رسانه‌ای می‌شود تقابل تشدید می‌شود درحالی‌که من همیشه گفته‌ام دوستان رسانه‌ای مصلحت شهر را در اولویت بگذارند.

پیش‌بینی جمعیت تهران؛ 5/9 میلیون نفر

چمران در ادامه با اشاره به طرح کاهش جمعیت تهران گفت: در طرح مجموعه شهری تهران تصویب شده است که از جمعیت تهران کاسته شود و راه‌حل‌هایی هم برای آن دیده‌شده و در آغاز دولت نهم نیز پیشنهاد داده بودیم که سازمان‌هایی که وجود آنها در تهران ضرورتی ندارد خارج شوند که تا حدی نیز اجرا شد اما از جمعیت تهران کاسته نشد.

وی افزود: تا زمانی که روستاها را آباد نکنیم  مشکل مهاجرت به تهران حل نمی‌شود.  چمران خاطرنشان کرد: جمعیت تهران در طرح جامع برای افق 1404، 5/9 میلیون نفر پیش‌بینی شده اما خدمات شهری مانند فضای‌سبز، سرانه‌های آب و برق و... برای 5/10میلیون نفر پیش‌بینی شده که به تفکیک برای هر‌منطقه تراکم خاصی درنظر گرفته شده است.

کد خبر 106016

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز