گروه بورس: بار دیگر تصمیم‌های ناگهانی دولت برای بورس دردسرساز شد

و باعث نزول ارزش سهام شرکت‌های خودروساز و تشکیل صف‌های سنگین فروش برای سهام این شرکت‌ها شد.

به گزارش همشهری، درست به فاصله چند روز پس از آنکه خبر ممنوعیت صادرات سنگ آهن تغلیظ شده باعث نزول ارزش سهام شرکت‌های گروه معادن و فلزات شد، انتشار خبر و تصمیم دیگری از سوی دولت زمینه کاهش ارزش سهام شرکت‌های بزرگ خودروسازی را در بورس فراهم کرد.

کارشناسان معتقدند، باید تدبیری اتخاذ شود تا اثرات تصمیم‌های مهم دولت را در عرصه اقتصاد ارزیابی کند؛ چراکه این تصمیم‌ها به‌ویژه تصمیم‌هایی که ناگهانی تغییر می‌کند باعث به‌وجود آمدن ضرر‌های هنگفتی در بازار سرمایه می‌شود.

هفته گذشته هیات واگذاری براساس قوانین اصل 44 موضوع واگذاری بلوک‌های 18 درصدی سهام شرکت‌های ایران خودرو و سایپا را به تصویب رساند و قرار شد سهام این دو شرکت پس از مدت‌ها کشمکش طی روزهای آینده در بورس تهران عرضه شود اما درست چند روز پس از انتشار اخبار مربوط به واگذاری سهام این دو شرکت به‌دلیل مقاومت وزارت صنایع و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) واگذاری سهام این دو شرکت به‌حالت تعلیق درآمد. این موضوع باعث شد روز گذشته سهامداران برای فروش سهام این دو شرکت صف ببندند.

اثر تصمیم‌ها اندازه‌گیری شود

در همین رابطه هادی بیدختی کارشناس بازار سرمایه به همشهری گفت: نقش بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها در عرصه اقتصاد و بازار سرمایه بسیار مهم است بنابر این بهتر است تصمیم‌ها و سیاستگذاری‌هایی که انجام می‌شود با در نظر گرفتن همه جوانب باشد و اینطور نباشد که یک تصمیم ناگهانی منجر به‌ضرر برخی دیگر شود.

وی در باره دلایل تشکیل صف‌های فروش برای سهام خودروسازان گفت: دلیل اصلی این موضوع اعلام توقف عرضه بلوکی سهام بود چراکه با انجام چنین عرضه‌هایی قیمت سهام تاحدی افزایش می‌یابد و سهامدارانی که در طول روز‌های گذشته سهام این شرکت را خریداری کرده بودند، امیدوار به افزایش قیمت در پی عرضه بلوکی سهام بودند.

بیدختی خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است اگر سیاست‌های اقتصادی ناظر بر افزایش مشارکت مردم در بورس تهران باشد بنابراین باید فکری به حال چنین تصمیم‌گیری‌هایی‌  شود چرا که هر از گاهی چنین تصمیم‌هایی باعث اثرات منفی بر بورس تهران می‌شود. به گفته وی انتشار این خبر اثر روانی منفی روی سهام شرکت‌های خودرو‌سازی‌ داشت و باعث کاهش ارزش سهام این شرکت‌ها در بورس شد.

افزایش ریسک در بازار

زینت مرادی نیا کارشناس بازار سرمایه گفت: اینکه پس از چند روز از اعلام نرخ بلوک، سهام شرکت‌های خودروساز یکباره اعلام می‌شود، عرضه سهام این دو شرکت متوقف شده است باعث افزایش ریسک‌های موجود در بازار سرمایه می‌شود.

به گفته وی انتشار خبر توقف عرضه بلوکی سهام این دو خودروساز دلیل تشکیل صف فروش برای سهام این شرکت‌ها در بورس بود. وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذار در بازار سهام دارای ریسک‌ها و مخاطراتی است بنابراین اگر سیاست‌های کلان بر حضور مردم در بورس استوار شده است باید زمینه‌های افزایش ریسک در بازار هم کاهش پیدا کند و اینطور نباشد که با اعمال یک تصمیم ریسک‌های بازار هم افزایش یابد.

مرادی‌نیا تصریح کرد: اخبار اینچنینی که در یک روز اعلام می‌شود سهام عرضه خواهد شد  و روز بعد دستور توقف عرضه صادر می‌شود ریسک‌های بازار را افزایش می‌دهد و باعث فرار سرمایه‌گذاران می‌شود.

کد خبر 106009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز