پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

محمد سرابی: با سقوط هواپیما در جنگل‌های روسیه، یکی از دوقلوهای سیاستمدار لهستانی کشته شد.

«لخ کاشینسکی»، رئیس جمهور لهستان، به همراه همسرش و تعدادی از مقام‌های سیاسی و نظامی سوار هواپیمایی بودند که به طرف منطقه «کاتین» پرواز می‌کرد. آنها قرار بود در مراسم هفتادمین سال کشتار کاتین شرکت کنند. در اوایل جنگ جهانی دوم بین اتحاد جماهیر شوروی و لهستان درگیری‌هایی اتفاق افتاد و در خاک شوروی
چند هزار لهستانی به دست نیروهای این کشور کشته شدند. بعد از فروپاشی شوروی، مراسم یادبود این کشتار با حضور لهستانی‌ها برگزار می‌شود. به همین دلیل در هواپیمای لخ کاشینسکی، تعداد زیادی از وزرا و فرماندهان ارتش حضور داشتند؛ اما برادر او در لهستان مانده بود.

یاروسلاو کاشینسکی، برادر دوقلوی لخ هم مانند او سیاستمدار است و آنها با هم حزب «قانون و عدالت» لهستان را در سال 2001 تأسیس کردند. در فاصله سال‌های 2005 و 2007 لخ رئیس جمهور و یاروسلاو نخست‌وزیر بود. این دو برادر، برای این‌که در مراسم رسمی کسی آنها را با هم اشتباه نگیرد، لباس‌هایی با رنگ‌های متفاوت می‌پوشیدند. هواپیمای کاشینسکی توپولوف بود و 20 سال عمر داشت. این هواپیما که می‌خواست در فرودگاه اسمولنسک در نزدیکی مرز بلاروس فرود بیاید، ‌بافاصله از باند فرود، در هوای مه‌آلود سقوط کرد و متلاشی شد. بعد از سقوط نزدیک به 100 جسد و جعبه‌های سیاه آن پیدا شدند و مسئولان روس اعلام کردند اشتباه خلبان باعث این حادثه شده است.

کاشینسکی ملی‌گرا بود و می‌خواست در انتخابات بعدی با نامزد حزب لیبرال رقابت کند. براساس قوانین لهستان، رئیس پارلمان وظایف رئیس‌جمهور را برعهده می‌گیرد تا انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. هنوز معلوم نیست یاروسلاو جای برادر دوقلویش را می‌گیرد یا نه.

کد خبر 105916

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز