یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۵ - ۰۵:۲۵
۰ نفر

ترجمه - فاطمه ابوطالبی: مروری در موقعیت‌های گرانترین و پردرآمدترین فوتبالیست جهان.


با شروع رقابت‌های فوتبال قهرمانی باشگاه‌های جهان در ژاپن که از 10 تا 17 دسامبر (19 تا 26 آذرماه) برگزار می‌شود رونالدینیو، هافبک باشگاه بارسلونای اسپانیا، کانون توجه هواداران و علاقه‌مندان خواهد بود.

رونالدینیو برنده جایزه بهترین بازیکن سال فوتبال جهان در سال گذشته فصل بسیار موفقی را در بارسلونا پشت‌سر گذاشت، نخست قهرمانی در لیگ اسپانیا و سپس کسب قهرمانی باشگاه‌های اروپا. اما در تیم ملی برزیل در مسابقات جام جهانی آلمان در مرحله یک چهارم نهایی توسط فرانسه حذف شد.

او با کنار زدن «دیوید بکام» به عنوان پردرآمدترین بازیکن فوتبال جهان شناخته شد و توانسته در سال 2006، 17 میلیون پوند درآمد داشته باشد. رونالدینیو تنها 6 میلیون یورو از باشگاه بارسلونا پول به دست آورده و مابقی را به وسیله تبلیغات کسب کرده است. این ستاره برزیلی برای هر آگهی تبلیغاتی در حدود 700 هزار پوند دریافت می‌کند. دیوید بکام رقیب او توانسته در این سال 12 میلیون پوند درآمد داشته باشد.

هافبک تیم بارسلونا دوست دارد سال 2007را در حالی که قراردادش را با نیوکمپ تمدید می‌کند، آغاز کند. او می‌گوید: «همیشه رابطه خوبی با مقامات باشگاه داشته‌ام و فکر نمی‌کنم در خصوص تمدید قراردادم با مشکلی خاص مواجه باشم، اما در حال حاضر تمام تمرکزم روی دیدارهای آتی باشگاهم است و به همین دلیل مسئولیت مذاکره در خصوص تمدید قراردادم را به «روبرتودی آسیس» برادر و مدیر برنامه‌هایم محول کرده‌ام».

او بازیکن شناخته شده‌ای است و برای فوتبال‌دوستان و علاقه‌مندان به این رشته، نیازی به معرفی ندارد. در چند سال اخیر در تیم ملی برزیل و تیم بارسلونای اسپانیا آن‌چنان پراستعداد و آماده ظاهر شده که توانسته جایگاهی شایسته و درخور خود به دست آورد.

بازیکن شماره 10 کاتالان‌ها مورد توجه همه کسانی که به فوتبال علاقه دارند، می‌باشد. او در گفت‌وگو با سایت رسمی فدراسیون فوتبال جهان به بررسی برنامه‌ها و وضعیت بازی‌اش در تیم ملی و تیم باشگاهی‌اش می‌پردازد:

 آقای رونالدینیو، تیم بارسلونا پس از یک شروع ضعیف به موقع به خود بازگشت و توانست خوب جلو برود. آیا با این نظر موافق نیستید؟

- بله. ما در شروع فصل مشکلات زیادی داشتیم و فصل را خیلی با زحمت و دردسر شروع کردیم. بسیاری از بازیکنان تیم ما به خاطر حضور در مسابقات جام جهانی خسته بودند و مشکل داشتند. واقعاً آماده‌سازی بازیکنان کار سختی بود، اما به خوبی انجام شد و تیم روی فرم آمد.

 تیم شما تعدادی بازیکن آسیب‌دیده داشت که به همین دلیل با مشکل مواجه شده بود، این بازیکنان بهبودی خود را حاصل کردند و دوباره به تیم بازگشتند؟

- البته در تیم همه موارد در کنار هم قرار دارند و فاکتورهای زیادی در یک بازی مؤثر است. در یک بازی توپ به همه جهات می‌افتد ما باید برای تمام این مسیرها مطالعه داشته باشیم. بازیکنان جدید باید قابلیت‌های برجسته‌ای را که دارند در بازی بروز دهند، آنچه باید گفت این است که باید همه فاکتورها را در بازی لحاظ کنیم.

 شما در یک پست مشخص بازی نمی‌کنید، بیشتر در سمت چپ زمین...

- بله، در واقع ما با دو مهاجم نوک و یک مهاجم میانی بازی می‌کنیم. اما من بازی به بازی این آزادی را دارم که در هر موقعیتی که برای تیم بهتر باشد قرار گیرم.

 از این وضعیت رضایت دارید؟

- در واقع هر چه با توپ برخورد بیشتری داشته باشم، احساس رضایت بیشتری هم خواهم داشت. این وضعیت در بازی‌های اخیرم بیشتر بوده این را می‌توان از نتایج بازی‌هایی که انجام داده‌ایم نیز فهمید.

 با این وجود گل‌های زیادی به ثمر رسانده‌اید....

- هنگامی که مهاجمان تیمم، گل می‌زنند من از وضعیت بازی خودم احساس رضایت دارم.

 در بازی‌های شروع فصل تیم بارسلونا، شما یکی از بازیکنانی بودید که کمترین استراحت را در بازی‌ها داشتید. آیا به همین گونه ادامه خواهید داد؟

- در واقع از نظر جسمی در وضعیت خوبی قرار دارم. از آمادگی خوبی نیز برخوردارم و احساس می‌کنم روی فرم هستم.

 بارسلونا بازی‌های مهمی را در جام یوفا در پیش دارد؛ بازی‌هایی که می‌خواهد از آنها پیروز بیرون بیاید. نظر شما در مورد این بازی‌ها چیست؟

- در واقع ما به بازی فینال فکر می‌کنیم و می‌خواهیم در این جام قهرمان شویم. بارسلونا تیم بزرگی است که بازیکنان فوق‌العاده‌ای در آن حضور دارند. امیدوارم بتوانیم در این بازی‌ها قهرمان شویم. این بهترین فرصتی است که بتوانیم از طریق آن ناکامی در جام جهانی 2006 آلمان را فراموش کنیم.

اینکه نتوانستیم در جام جهانی آلمان قهرمان شویم واقعاً برای ما دردناک و غم‌انگیز بود. همه بازیکنان تیم برزیل از این ناکامی ناراحت بودند.

 برزیل در حال حاضر تحت مربیگری «کارلوس دونگا» به عنوان مربی جدید این تیم کار می‌کند. وضعیت فعلی این تیم را چگونه می‌بینید؟

- همه چیز در تیم، نرمال است. در حال حاضر ما تعدادی بازیکن جوان ناشناخته در تیممان داریم. این بازیکنان امروز برای خیلی‌ها ناشناخته‌اند. اما دو یا سه سال دیگر به بازیکنان بزرگی تبدیل می‌شوند که زبانزد همه می‌گردند.

 آیا برزیل را قهرمان جام جهانی 2010 می‌دانید؟

- خیلی سخت است که از الان در مورد 4 سال دیگر نظر دهی، اما امیدوارم این چنین باشد. امیدوارم برزیل یک بار دیگر این مقام را تجربه کند.

 دوست دارید در مسابقات قهرمانی جام باشگاه‌های جهان که در ژاپن برگزار می‌شود قهرمان شوید؟

- این آرزوی من است. دوست دارم قهرمان این جام شوم. امسال قصد داشتم در لیگ اسپانیا، جام باشگاه‌های اروپا، جام جهانی آلمان و جام باشگاه‌های جهان قهرمان شوم. متاسفانه بخشی از آن در آلمان محقق نشد، اما اکنون مصمم هستم در مسابقات ژاپن بازنده نشوم. در این مسابقات رویارویی با باشگاه  اینترناسیونال برزیل دشوار است. مطمئنم هواداران این تیم مرا از نظر روانی تحت تأثیر قرار خواهند داد.

 جای ساموئل اتوئو چقدر در تیمتان خالی است؟

­- حیف شد. در ابتدای فصل مصدوم شد. خصوصاً او که در فرم بسیار خوبی به سر می‌برد. همه امیدواریم زودتر از آنچه تصور می‌شود بهبودی یابد. او بازیکن برجسته‌ای است و طبعاً برای ما نقش کلیدی دارد.

 کدام یک از حریفانتان در ژاپن جدی‌تر از دیگر تیم‌هاست؟

- کلاب آمریکا مکزیک تیم قدرتمندی است و ما با آمادگی کامل در مقابل این تیم حاضر می‌شویم. این تیم انگیزه بسیار بالایی برای قهرمانی دارد.

 از کدام یک از تیم‌های اروپایی بیشتر هراس دارید؛ چلسی، منچستریونایتد، رئال مادرید یا اینتر؟

- از همه آنها. خوب می‌دانیم که اینها تیم‌های بزرگی هستند و مربیان برجسته‌ای دارند. ضمن اینکه تعداد ستارگان این تیم‌ها پرشمار است.

 اگر قرار باشد بین قهرمانی مجدد لیگ قهرمانان و لالیگا یکی را برگزینید کدام را انتخاب می‌کنید؟

- هر دو، ولی قاعدتاً باید بگویم لیگ قهرمانان. چرا که بارها قهرمان لالیگا شده‌ایم. البته برای قهرمانی در اروپا باید در اسپانیا هم بهترین باشیم تا بتوانیم سایر بزرگان را مغلوب سازیم، ‌اما در لیگ هر هفته به میدان می‌روید و مسیر طولانی‌تری را برای کسب قهرمانی می‌پیمایید که جذابیت و اهمیت دیگری دارد.

رونالدینیو

«رونالدو دی‌آسیس موریرا» که بیشتر با نام «رونالدینیو گائوچو» یا تنها «رونالدینیو» شناخته می‌شود در 21 مارس 1980 در «پورتو آلگره» برزیل متولد شد. رونالدینیو در زبان پرتغالی به معنی «رونالدوی کوچک» و جهت مشخص بودن این بازیکن و تمایز اسمی او با رونالدو (دیگر بازیکن تیم ملی برزیل) به کار می‌رود.

او در حال حاضر در بارسلونای اسپانیا بازی می‌کند و توانسته با این تیم به قهرمانی لیگ اسپانیا (2 بار) و جام قهرمانان اروپا برسد. رونالدینیو تاکنون دو بار از سوی فیفا به عنوان بهترین بازیکنان سال انتخاب شده است. او همچنین توانسته با تیم ملی برزیل قهرمان جام جهانی 2002 شود.

ستاره تیم بارسلونا، پس از حضور در تیم زیر 17سال برزیل برای اولین بار و در سن 19سالگی و در سال 1999 به تیم بزرگسالان برزیل دعوت شد.

اولین تورنمنتی که رونالدینیو در آن حضور یافت رقابت‌های جام ملت‌های آمریکای جنوبی 1999 بود که توانست در اولین بازی خود در مقابل ونزوئلا گلی را به ثمر برساند و در پیروزی تیمش نقش داشته باشد. در 9ژوئن 2005 او به عنوان کاپیتان تیم ملی برزیل در مسابقات جام کنفدراسیون‌ها شرکت کرد و به همراه برزیل قهرمان آن جام شد.

این بازیکنان پرآوازه تیم ملی برزیل، فوتبال حرفه‌ای را از تیم جوانان «گرمیو» (در شهر پورتو آلگره) آغاز کرد. اولین مربی او «لوئیس فیلیپه اسکولاری» بود که بعدها در فتح جام جهانی 2002 برزیل نیز مربی او شد. او در سال 2001 پس از جدایی از گرمیو به رغم پیشنهاد باشگاه «لیدز» با رقم نجومی به فرانسه رفت و با «پاری‌سن ژرمن» قراردادی پنج ساله بست.

 پس از آن که با مربی این تیم مشکلاتی پیدا کرد در 19 ژوئیه 2003 با مبلغ 18 میلیون پوند به بارسلونا پیوست و از همان ابتدا هنر خود را در این تیم نشان داد. رونالدینیو در اولین فصل حضورش در این تیم در لالیگا به همراه بارسلونا به مقام نایب‌قهرمانی رسید.

 او در 20 دسامبر 2004 از سوی فیفا به عنوان بازیکن برگزیده سال انتخاب شد و در این راه «تیری آنری» و «آندری شوچنکو» را مغلوب کرد. او در سالهای 2004 و 2005 به خوبی برای تیمش به میدان رفت و به عنوان بهترین بازیکن اروپا و بهترین مهاجم جام قهرمانان اروپا انتخاب شد.

 رونالدینیو سومین بازیکن تاریخ فوتبال برزیل است که بهترین بازیکن سال اروپا می‌شود. در 19 دسامبر 2005، او مجدداً از سوی فیفا به عنوان بهترین بازیکن سال انتخاب شد و این عنوان را از «فرانک لمپارد» و «ساموئل اتوئو» ربود. هافبک تیم بارسلونا در سال 2006 هم بازی‌های خوبی را برای تیمش انجام داده و اکنون منتظر است تا ببیند آیا امسال نیز به عنوان بهترین بازیکن سال جهان شناخته خواهد شد و گوی سبقت را از «زیدان» یا «کاناوارو» خواهد ربود؟!

عناوین قهرمانی رونالدینیو

قهرمان زیر 17 ساله‌های جهان 1997
قهرمان جام جهانی 2002
قهرمان جام کنفدراسیون‌ها 2005
قهرمان لیگ قهرمانان اروپا 2006
قهرمانی لالیگای اسپانیا 2005-2006
قهرمان سوپر جام اسپانیا 2005

عناوین انتخابی رونالدینیو

بهترین بازیکن سال فوتبال جهان2004-2005
بهترین بازیکن سال اروپا2005
بهترین بازیکن جام جهانی زیر 17ساله‌ها 1997
بهترین بازیکن و آقای گل جام کنفدراسیون‌ها 1999
بهترین بازیکن فصل 2005-2004

کد خبر 10578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز