سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۵ - ۰۵:۲۹
۰ نفر

حسن حیدری: توپ طلایی در سال 2006 به کدام یک از ستارگان فوتبال جهان خواهد رسید؟

آنری، رونالدینیو، بوفون، بالاک، زیدان، کلوزه، رونی و دروگبا از جمله بخت‌های اصلی کسب این عنوان هستند.

مجله فرانس فوتبال معتبرترین نشریه اختصاصی فوتبال دنیا و اروپا از سال 1956 در یک ابتکار تازه اقدام به انتخاب بهترین بازیکن سال اروپا و اهدای توپ طلایی به وی کرد.البته فرانس فوتبال برای این که بتواند ارزش کار خود را در این زمینه بیشتر کند در سال‌های بعد تغییراتی را در نحوه انتخاب بازیکنان صورت داد.

در ابتدا این جایزه فقط به بازیکنانی که ملیت آنها اروپایی بود تعلق می‌گرفت اما بعدها قرار شد بازیکنان غیراروپایی شاغل در باشگاه‌های اروپا نیز بتوانند در این جایزه سهیم باشند.با توجه به برگزاری دو رویداد بزرگ در سال 2006 کار انتخاب بهترین بازیکن سال اروپا کمی دشوار می‌شود.


فینال لیگ قهرمانان اروپا و بازی‌های جام جهانی 2006 دو رقابتی بود که بعد از یک دوره مسابقه سخت و دشوار قهرمان آن شناخته شد.در فینال لیگ اروپا بارسلونا در بازی زیبا آرسنال را شکست داد و در فینال جام جهانی نیز ایتالیا فاتح شد.


نحوه انتخاب بهترین بازیکن سال اروپا این گونه است که ابتدا 50 بازیکن واجد شرایط انتخاب می‌شوند و سپس 54 روزنامه‌نگار برجسته اروپا پنج بازیکن برتر خود را به ترتیب اولویت از یک تا 5 اعلام می‌کنند و سپس با شمارش آرا نفرات 1 و 5 تا رده‌های بعدی شناخته می‌شود.

سراستانلی ماتیوس از بلک پول اولین فاتح توپ طلایی اروپا بود.او از بازیکنان سرشناس انگلیسی بود که نه تنها در تیم ملی انگلیس چهره درخشانی داشت بلکه در باشگاه بلک پول نیز نقش کلیدی در موفقیت تیمش ایفا کرد.


از سال 57 به مدت 4 سال اسپانیایی‌ها با اقتدار این عنوان را از آن خود کردند. آن دوره مصادف با پیروزی‌های غرور آفرین رئال مادرید در جام باشگاه‌های اروپا بود. آلفردو دی استفانو، ریموند کوپا و لویتز سوارز سه بازیکنی بودند که در 4 دوره بعدی این مقام را از آن خود کردند. دی استفانو در این بین با دریافت دو توپ طلایی در سالهای 1957 و 1959 از سایرین پیشی گرفت.


در سال 1961 نوبت به عمر سیووری رسید که عضو باشگاه یوونتوس بود. یوزف ماسوپوست اولین بازیکن از بلوک شرق بود که در سال 1962 این مقام را به دست آورد. به دنبال او در سال 1963 لویاشین دروازه‌بان افسانه‌ای شوروی و عضو باشگاه دینامومسکو این توپ را از آن خود کرد.


پرافتخارترین بازیکن
میشل پلاتینی ستاره دهه هشتاد فوتبال فرانسه پرافتخارترین بازیکن تمام ادوار این جایزه است. او نه تنها در سه دوره متوالی در سالهای 83، 84 و 85 فاتح این جایزه شد در 2 سال دیگر نیز در جمع 5 بازیکن برتر سال اروپا قرار گرفت.


پلاتینی فوتبال را از باشگاه سنت اتین فرانسه آغاز کرد او خیلی زود به تیم ملی فرانسه راه یافت و در جام جهانی 1978 به عضویت این تیم درآمد. پلاتینی در سال 1982 به اوج بلوغ تاکتیکی خود رسید و به عنوان یک هافبک برجسته خط میانی با ضربات ایستگاهی غیرقابل مهار خود را به دنیای فوتبال شناسانده بود.


او در جام جهانی 1982 با تیم ملی فرانسه اگر چه  به مقام چهارم جهان رسیدند اما لیاقت آنها بیش از این مقام بود. او بعد از این جام به یوونتوس ایتالیا ملحق شد تا زمینه موفقیتش در سطح باشگاهی نیز درخشان شود. پلاتینی در سال 1985 به همراه یوونتوس فاتح جام باشگاه‌های اروپا شد.یوونتوس همچنین پرافتخارترین باشگاه اروپا به شمار می‌رود که در پنجاه دور گذشته تاکنون 8 بازیکن از این تیم فاتح توپ طلایی شده‌اند.


بعد از یوونتوس، آث میلان و بارسلونا رکورددار هستند. در تاریخ این جام مارکوفان باستن و یوهان کرایف هلندی که در زمان بازیگری عضو دو باشگاه آث میلان و آژاکس بودند نیز سه بار این مقام را بدست آوردند اما این دو بازیکن در دوره‌های مختلف این عنوان را از آن خود کردند.از سال 1995 هر بازیکنی با ملیت غیراروپایی نیز می‌توانست این جام را بدست آورد.

البته در سال 1961 عمر سیووری بازیکن آرژانتینی‌الاصلی بود که بعد از تغییر ملیت به ایتالیایی توانست توپ طلایی را بدست آورد. او فوتبال را از باشگاه ریوپلات آغاز کرد و بعد از این  که خانواده‌اش به ایتالیا مهاجرت کردند ملیت خود را تغییر داد. او ابتدا به عضویت ناپل درآمد و سپس به یوونتوس ملحق  شد.


اما ژرژه وه‌آ اولین غیراروپایی بود که با توجه به بازی درخشان در خط حمله آث میلان موفق شد توپ طلایی اروپا را بدست آورد. بعد از او رونالدو در سالهای 2002 و 97، ریوالدو 99 و رونالدینیو 2005 از جمله بازیکنان غیر اروپایی فاتح این توپ طلایی بودند.


دست و دل بازی فرانسوی‌ها
در لیست 50 نفر توپ طلایی، حضور 5 بازیکن از باشگاه لیون به نوعی دست‌اندرکاران این مراسم را به زیر سؤال برد تا در زمینه انتخاب مرد سال اروپا با چالشی بزرگ روبه‌رو شوند. به عقیده کارشناسان فوتبال به جز جونینهو برزیلی 4 بازیکن دیگر استحقاق قرار گرفتن در این لیست را نداشتند در حالی که در فرانسه و در اروپا بازیکنان بهتر از آنها در حال حاضر فوتبال بازی می‌کنند.


از تیم المپیک لیون که در این فصل برای ششمین قهرمانی متوالی در فرانسه و فتح لیگ قهرمانان اروپا مبارزه می‌کند کوپه، کریس، جونینهو، مالودا و تیاگو بازیکنانی هستند که برای این عنوان کاندیدا شده‌اند.


لیون در حالی با 5 نماینده در این انتخابات شرکت کرده که باشگاه‌های معتبری چون، یوونتوس، لیورپول، وردربرمن و ... تنها یک نماینده در این انتخاب دارند.


«پلاتینی‌»: «بوفون» شایسته‌ دریافت‌ جایزه‌ توپ‌ طلایی‌ است‌
«میشل‌ پلاتینی‌» گفت‌: «جیانلوییجی‌ بوفون‌» دروازه‌بان‌ تیم‌ ملی‌ فوتبال‌ ایتالیا که‌ به‌همراه‌ این‌ تیم‌ به‌ قهرمانی‌ در جام‌ جهانی‌ رسید، شایسته‌ دریافت‌ عنوان‌ بهترین‌ بازیکن‌ سال‌ اروپاست‌.


به‌ گزارش‌ خبرگزاری‌ آسوشیتدپرس‌ از تورین‌، بوفون‌ یکی‌ از هفت‌ بازیکن‌ ایتالیایی‌ است‌ که‌ نامزد دریافت‌ جایزه‌ بهترین‌ بازیکن‌ سال‌ اروپا هستند.«فابیو کاناوارو» و «آندره‌آ پیرلو» از دیگر بازیکنان‌ این‌ فهرست‌ هستند.


پلاتینی‌ که‌ سه‌ عنوان‌ بهترین‌ بازیکن‌ سال‌ اروپا را در کارنامه‌ دارد، اظهار داشت‌: با توجه‌ به‌ قهرمانی‌ ایتالیا در جام‌ جهانی‌، من‌ ترجیح‌ می‌دهم‌ جایزه‌ بهترین‌ بازیکن‌ سال‌ اروپا به‌ یک‌ بازیکن‌ ایتالیایی‌ یعنی‌ بوفون‌ اهدا شود.


بوفون‌، گران‌‌قیمت‌ترین‌  دروازه‌بان‌ جهان‌ در حال‌ حاضر در عضویت‌ یوونتوس‌ ایتالیا قرار دارد و در فوتبال‌ سری‌ ب‌ این‌ کشور بازی‌  می‌کند. وی‌ با وجود مجازات‌ یوونتوس‌ به‌ دلیل‌ تقلب‌ و تبانی‌ در مسابقات‌ سری‌ آ و سقوط‌ به‌ سری‌ ب‌، تصمیم‌ گرفت‌ در این‌ تیم‌ بماند.


«میشل‌ بالاک» کاپیتان‌ تیم‌ ملی‌ فوتبال‌ آلمان‌، «وین‌ رونی» از تیم‌ ملی‌ انگلیس‌، «تیه‌ری‌ هانری‌» از فرانسه‌ و «رونالدینیو» برزیلی‌ از جدی‌ترین‌ رقبای‌ بوفون‌ برای‌ کسب‌ جایزه‌ بهترین‌ بازیکن‌ اروپا هستند.


نام‌ «زین‌الدین‌  زیدان» کاپیتان‌ سابق‌ تیم‌ ملی‌ فرانسه‌ نیز با وجود اخراج‌ در فینال‌ جام‌ جهانی‌ اخیر به‌ دلیل‌ ضربه‌ سر به‌ سینه‌ «مارکو ماترزی‌» در این‌ فهرست‌ دیده‌ می‌شود.برنده‌ عنوان‌ بهترین‌ بازیکن‌ سال‌ اروپا که‌ توسط‌ رأی‌گیری‌  از ورزشی‌‌نویسان‌ سراسر جهان‌ انتخاب‌  می‌شود، روز  28 نوامبر اعلام‌ خواهد شد.


در ادامه فهرست اسامی 50 بازیکنی را که امسال از سوی این نشریه فرانسوی،  نامزد دریافت توپ طلایی اروپا و کسب عنوان بهترین بازیکن سال قاره شده‌اند ارایه می‌کنیم.


دروگبا- بالاک- شوچنکو- گالاس- لمپارد- ماکه‌له‌له- روبن- تری- کول- اسین (چلسی انگلیس)
دکو- اتوئو- ژول- مسی- پویول- رونالدینهو- تورام- زامبروتا (بارسلونا اسپانیا)
کوپه- کریس- جونینهو- ملودا- تیاگو (لیون فرانسه)
شوآین اشتایگر- سانیول- پودولسکی- لام (بایرن مونیخ آلمان)
گاتوزو- کاکا- پیرلو (آ.ث. میلان ایتالیا)
لمان- فابرگاس- آنری (آرسنال انگلیس)
دیارا- کاناوارو- زیدان (رئال مادرید اسپانیا)
گروسو- ویرا (اینتر میلان ایتالیا)
رونالدو- وین رونی (منچستر یونایتد انگلیس)
بوفون (یوونتوس ایتالیا)
جرارد (لیورپول انگلیس)
کلوزه (وردر برمن آلمان)
تونی (فیورنتینا ایتالیا)
تورس (آتلتیکو مادرید)
ریکلمه (و یا رئال اسپانیا)
ریبری (المپیک مارسی فرانسه)
مندز (آیندهوون هلند)
ویا (والنسیا اسپانیا)
کاهیل (اورتون انگلیس)

بهترین بازیکنان سال اروپا در 50 سال گذشته
1956 - استننلی ماتئوس (بلک پول انگلیس)
1957 - آلفردو دی استفانو (رئال مادرید اسپانیا)
1958 - ریموند کوپا (رئال مادرید اسپانیا)
1959 - آلفردو دی استفانو (رئال مادرید اسپانیا)
1960 - لوییز سوارز (بارسلونا اسپانیا)
1961 - عمر سیووری (یوونتوس ایتالیا)
1962 - یوزف ماسوپوست (دوکلا پراگ چک)
1963 - لویاشین (دینامو مسکو روسیه)
1964 - دنیس لاو (منچستر یونایتد انگلیس)
1965 - اوزه بیو (بنفیکا لیسبون پرتغال)
1966 - بابی چارلتون (منچستر یونایتد انگلیس)
1967 - فلوریان آلبرت (فرانس و اروش مجارستان)
1968 - جورج بست (منچستر یونایتد انگلیس)
1969 - جیانی ریورا (آ. ث. میلان ایتالیا)
1970 - گرد مولر (بایرن مونیخ آلمان)
1971 - یوهان کرایف (آژاکس آمستردام هلند)
1972 - فرانتس بکن بائر (بایرن مونیخ آلمان)
1973 -و 1974یوهان کرایف( بارسلونا اسپانیا)
1975 - اولگ بلوخین (دینامو کیف اوکراین)
1976 - فرانتس بکن بائر (بایرن مونیخ آلمان)
1977 - آلن سیمونسن ( مونشن گلادباخ آلمان)
1978و1979 کوین کیگان (هامبورگ آلمان)
1980 - کارل هاینس رومینیگه (بایرن مونیخ آلمان)
1981 - کارل هاینس رومینیگه (بایرن مونیخ آلمان)
1982 - پائولو روسی (یوونتوس ایتالیا)
1984،1983 و1985میشل پلاتینی (یوونتوس ایتالیا)
1986 - ایگور بلانف (دیناموکیف اوکراین)
1987 - رود گولیت (آ. ث. میلان ایتالیا)
1988 - مارکوفان باستن (آ.ث. میلان ایتالیا)
1989 - مارکوفان باستن (آ.ث. میلان ایتالیا)
1990 - لوتار ماتئوس (اینتر میلان ایتالیا)
1991 - ژان پی یر پاپن (المپیک مارسی فرانسه)
1992 - مارکوفان باستن (آ.ث. میلان ایتالیا)
1993 - روبرتو باجو (یوونتوس ایتالیا)
1994 - هریستو استویچکوف (بارسلونا اسپانیا)
1995 - ژرژ وه‌آ (آ.ث. میلان ایتالیا)
1996 - ماتیاس سامر (بوروسیا دورتموند آلمان)
1997 - رونالدو (اینتر میلان ایتالیا)
1998 - زین‌الدین زیدان (یوونتوس ایتالیا)
1999 - ریوالدو (بارسلونا اسپانیا)
2000 - لوییز فیگو (رئال مادرید اسپانیا)
2001 - مایکل اوون (لیورپول انگلیس)
2002 - رونالدو (رئال مادرید اسپانیا)
2003 - پاول ندود (یوونتوس ایتالیا)
2004 - آندری شوچنکو (آ. ث. میلان ایتالیا)
2005 - رونالدینیو (بارسلونا اسپانیا)

کد خبر 7588

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز