یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۷
۰ نفر

همشهری ورزشی: چرخ‌های لالیگا دوباره از روز گذشته شنبه 6 ژانویه (16 دی) به گردش درآمدند.

سویا به مصاف ساراگوسا رفت تا روز اول با جدال دو تیم اول و پنجم شروع شود اما هنوز هم جذابیت‌های نام دو تیم بارسلونا و رئال مادرید نگاه‌ها را بیشتر به سمت خود می‌کشاند.

به خصوص رئال مادرید که در بین تعطیلات نیم‌فصل سه خرید خوب داشته است. رامون کالدرون، رئیس این باشگاه نزدیک به 04 میلیون یورو صرف خرید فرناندو گاگو، هافبک میانی بوکاجونیورز، گونسالو هیگوان، مهاجم ریورپلاته و مارسلو، مدافع چپ برزیلی کرد تا در هر 3 خط دست فابیو کاپلو بازتر باشد.

تیم او نیم فصل اول را با باخت 3 بر صفر مقابل رکرتیوو به پایان برد و تحقیر شد تا امشب در «ریازور» و خانه دپورتیووولاکرونیا به دنبال برد باشد؛ اتفاقی که از سال 1991 نیفتاده است. کاپلو برای ماندن در رقابت قهرمانی احتیاج به شکستن این طلسم 15 ساله دارد. با وجود این تفاسیر، استفاده از این 3 بازیکن در این مسابقه حساس و با توجه به این که تنها در چند جلسه تمرین تیمی شرکت کرده‌اند، چندان هم دور از ذهن نیست. در شرایطی که مصدومیت ران پای راست روبرتو کارلوس هنوز به قوت خود باقی است، احتمال استفاده از مارسلوی 18 ساله بیشتر شده است.

حتی خبرگزاری فرانسه از فرناندو گاگو به عنوان "پرشانس‌ترین" مرد از جمع این 3 نفر برای حضور در این بازی خبر داده و می‌نویسد: "گرچه او مقابل عنوان "ناجی" مقاومت می‌کند اما گاگو امیدهای زیادی را نزد هواداران رئال مادرید به‌وجود آورده. بسیاری از آن‌ها او را فرناندو ردوندوی جدید، بازیکن کلیدی باشگاه بین سال‌های 94 تا 2000 می‌دانند. نام‌ گاگو همنام هموطن درخشانش است. حتی مدل موها و پست بازی‌اش، اما او همواره تأکید می‌کند که با ردوندو متفاوت است." در این جمع سه نفره هیگوان شانس کمتری دارد. خبرگزاری‌های مختلف از رفع مصدومیت جزیی زانوی فان‌نیستلروی خبر می‌دهند. با این تفاسیر یا او یا رونالدو در خط حمله قرار خواهند گرفت. قطعاً گاگو می‌تواند در شرایطی که با توجه به شباهت سبک بازی دیارا و امرسون، خلاقیتی در خط میانی رئال نیست، شادابی را به تیم تزریق ‌کند.

البته دپورتیوو آن حریف قدر چند سال پیش نیست. آن‌ها با رفتن ایرورتا و از دست دادن بازیکنان باتجربه‌شان ظرف دو سال اخیر تنها 4 امتیاز با منطقه سقوط فاصله دارند و در 9 بازی اخیرشان هم طعم پیروزی را نچشیده‌اند. شاید به همین دلیل است که بازیکنان رئال با انگیزه‌ای مضاعف درصدد جبران نتیجه آخرین بازی‌‌ خود هستند. فابیو کاناوارو، مدافع مادریدی‌ها درباره این مسابقه می‌گوید: "سال را خیلی بد تمام کردیم و شکست مقابل رکرتیوو فاجعه بود. اتفاق خوب درباره فوتبال این است که مقابل دپور فرصت جبران خواهیم داشت."

بارسا روبروی شوستر!
اما رئالی‌ها امشب شن منتظر حرکتی از سوی همشهریان‌شان خواهند بود. ختافه به عنوان تیمی از جنوب مادرید باید به نفع همشهری‌اش، بارسلونا، مدافع عنوان قهرمانی را متوقف کند. برندشوستر، سرمربی آلمانی ختافه که سابقه بازی در رئال و بارسا را دارد در این چند سال اخیر این تیم کوچک را تبدیل به قدرتی دست‌وپا‌گیر برای ابرقدرت‌های لالیگا کرده است. به خصوص که حالا آن‌ها یک گلزن تمام عیار در خط حمله‌شان دارند؛ ماریس فرپاکوفسکیس شاید همه هواداران فوتبال چندان او را به خاطر نداشته باشند اما آلمانی‌ها و هلندی‌ها او را خوب می‌شناسند. حضور او در پیشانی خط حمله لتونی در یورو 2004 نام شماره 9 را حداقل برای یک ماه سر زبان‌ها انداخت.

این بازی می‌تواند برای برند شوستر فرصتی طلایی باشد.  بارسا در مسابقه امروز رونالدینیو و دکو را به دلیل محرومیت و زامبروتا و تورام را به خاطر مصدومیت در اختیار ندارد و این مسئله می‌تواند کار فرانک رایکاد، سرمربی آبی و اناری‌ها را دچار مشکل کند. مشکلات حاشیه‌ای هم در آستانه چنین مسابقه مهمی دامن بارسا را گرفته.  دکو و رونالدینیو دیرتر از حد معمول از تعطیلات بازگشته‌اند و همین مسئله باعث شده تا به عنوان تنبیه، جداگانه تمرین کنند. دکو دلیل این دیرکرد را در گفت‌وگو با سایت رسمی بارسلونا "مشکلات شخصی" عنوان می‌کند: "نمی‌خواهم درباره این مسائل صحبت کنم. من حرفه‌ای‌ام و فقط باید به مدیران ارشد توضیح دهم؛ کسانی که برای‌شان احترام زیادی قائلم."

 او در عین حال تقصیر را گردن خطوط هوایی مشکل‌دار برزیل که چندی پیش هم به عنوان فاکتوری دست‌وپا‌گیر و نگران‌کننده بر سر راه پروسه میزبانی جام جهانی 2014 مطرح شده بود، می‌اندازد.» با این حال او غایبان بارسا را در نتیجه‌گیری دخیل نمی‌داند: «واضح است که مقابل ختافه بازیکنا ن بزرگی حضور ندارند اما تیم آن‌چه که برای رسیدن به برد لازم است را در اختیار دارد.» رافا مارکز،‌ مدافع مکزیکی رایکارد هم بارسا را تیمی با "ذهنیت تهاجمی"در مسابقه با ختافه می‌داند: "با این ذهنیت به زمین می‌رویم، حالا هر بازیکنی در زمین باشد. درست است که برای اولین بار این همه مصدوم داریم اما همچنان می‌خواهیم با
3 امتیاز به خانه برگردیم."

ایدورگودیانسن، مهاجم بارسا هم که در غیاب مسی، اتوئو، رونالدینیو و حتی دکو بار سنگین کارهای  هجومی را روی دوشش حس می‌کند در یک کنفرانس خبری از اهمیت این مسابقه گفت: "در زمین تیم‌هایی مثل ختافه است که عناوین قهرمانی به دست می‌آیند. بازیکنان‌مان در آینده آماده می‌شوند اما این مسابقه قدرت و شخصیت تیمی را آشکار خواهد ساخت."

کد خبر 12779

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز