پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۱
۰ نفر

تهمینه حدادی: گربه گفت: «این روزها دیوار گیر نمی‌آید، پشت بام گیر نمی‌آید، همیشه توی کوچه‌ها پرسه زدن یعنی موش شدن»

درخت چند قطره برگ ریخت.
ادامه داد:
«... و با این قد و این همه شاخه، همیشه زیر پا بودن یعنی بوته شدن».
آپارتمان‌ها اصلاً به روی خودشان نیاوردند.
«بیا چند شاخه حرف بزنیم» اسم شاعرانه‌ای است برای یک کتاب، اما این کتاب مجموعه شعر نیست، مجموعه داستانک‌هایی است که حسین تولایی آنها را نوشته است.
این 25 داستانک به چندین تصویرگر سپرده شده است. در واقع این کتاب از معدود کتاب‌های نوجوانی است که هر بخش آن تصویرگری متفاوتی دارد. تصویرگری‌ها هم برعهده کسانی بوده است که در این رشته سال‌هاست مشغول فعالیت‌اند؛تصویرگرهایی چون  اکبر نیکان‌پور، سیروس آقاخانی، علی خدایی، امیر شعبانی‌پور، علیرضا گلدوزیان، شراره خسروانی، ندا عظیمی و... که کتاب را حسابی خوش آب و رنگ کرده‌اند.

***

حسین تولایی جدی چسبیده است به نوشتن داستانک و جالب اینکه بیشتر اوقات هم از آرایه تشخیص در کارهایش استفاده می‌کند و این موضوع در همین کتاب هم دیده می‌شود.
گفتیم تشخیص اما دوری کردن او از توصیف زندگی آدم‌ها و تکیه کردن به اشیا باعث نشده است که فقط به جنبه فانتزی آنها بپردازد و از مسائل زندگی مدرن و تنهایی انسان‌ها غافل شود. او تمام این جنبه‌ها را در آثارش گنجانده است و به اتفاق‌های ناخوش هم اشاره می‌کند.
باد از درخت‌ها پرسید:
«می‌خواهید در آینده چه کاره شوید؟»
درختی گفت: مداد.
درخت دیگر گفت: میز.
لابه‌لای برگ‌ها همهمه شد.
هیزم شکن از راه رسید.
باد .
آرزوی درخت‌ها را با خود برد.

***

مواجه شدن با تصویری که کلمات درباره دغدغه‌ها و دنیای این اشیا خلق کرده‌اند خالی از لطف نیست؛ مخصوصاً اینکه نویسنده روی چیزهایی انگشت گذاشته است که ما هر روز بی‌توجه از کنارشان می‌گذریم، زندگی مداد سفیدی که در جعبه مداد رنگی است و به هیچ دردی نمی‌خورد یا آرزوی کلاغ قصه‌ها برای رسیدن به خانه‌اش بخشی از این نگاه‌های تیزبینانه است که تولایی داشته است.
با این حال گاهی هم توی کتاب با قطعه‌هایی روبه‌رو می‌شویم و به شک می‌افتیم که گاهی چه‌قدر بین داستانک و شعر مرز باریکی وجود دارد و پی می‌‌بریم به سختی این کار.

***

داشتن کتابی که پر از داستانک است، آن هم در میان رمان‌ها و کتاب‌های قطور کتابخانه‌مان زمانی به درد می‌خورد که تک‌تک داستانک‌ها را چندین و چند بار بخوانیم و به آنها به عنوان یک معلم نگاه کنیم؛ که در این زمانه‌ای که همه چیز رنگ و بوی سرعت به خود گرفته است چه‌طور می‌شود داستانی نوشت کوتاه کوتاه که در چند کلمه همه حرف‌ها و احساس‌های ما را منتقل کند.
این کتاب را انتشارات علمی فرهنگی به تازگی و با قیمت 4هزار تومان وارد بازار کتاب کرده است.

کد خبر 105637

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز