یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۱
۰ نفر

سارا حی: همه بچه‌های کوچه دور علی و موتور جدیدش جمع شده‌اند. علی بادی به غبغب انداخته و به موتورش تکیه داده و تا می‌تواند دارد از موتور جدیدش تعریف می‌کند...

موتورسیکلت یکی از وسایل حمل و نقل محبوب دنیاست، این وسیله نقلیه ارزان و پرکاربرد را سال 1885 آلمانی‌ها،  اختراع کردند. موتورسیکلت‌های اولیه در واقع بیشتر دوچرخه‌های موتوردار بودند، تا این که در سال 1894 اولین موتورسیکلت قابل خرید اختراع شد. تا جنگ جهانی اول، هند با تولید 20هزار موتورسیکلت در سال، بزرگ‌ترین تولید کننده این دستگاه دوچرخ بود. امروزه صنعت موتورسیکلت بیشتر در دست کارخانه‌های ژاپنی هوندا، کاواساکی، سوزوکی و یاماها است.

***

یکی از پسرهای نوجوان می پرسد: «موتورسواری خیلی حال می‌ده، نه؟! قوم قوم... به‌به... چه حالی داره!»

***

موتورسیکلت به عنوان وسیله نقلیه‌ای که از افزایش آلودگی ‌هوا جلوگیری می‌کند، سبب شده برخی دولت‌ها با ایجاد تسهیلاتی، استفاده از این وسیله را گسترش دهند. برای مثال در برخی کشورها، موتورسیکلت‌ها از پرداخت عوارض راهداری معاف هستند. در برخی مناطق عبور موتورسیکلت در خط ویژه اتوبوس مجاز است. کشورهای دیگری هم  برای این وسیله محل پارک رایگانی در نظر گرفته‌اند. در کشور تایوان به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت 2500 اتومبیل وجود دارد، در حالی که به ازای همین تعداد جمعیت 5000 دستگاه موتورسیکلت موجود است.

***

یکی از بچه‌های محل که حسابی لب و لوچه‌اش آب افتاده، رو به علی می‌کند و می‌گوید: «علی، می‌خوای با دوچرخه من یه دوری بزنی؟ اون وقت... اون وقت ... من هم با موتور تو یه  دوری می‌زنم. چه‌طوره؟»

***

موتورسیکلت‌ها بنابر کاربردشان در حمل و نقل، مسابقه‌های ورزشی، استفاده در مسیرهای طولانی، جاده‌های ناصاف و.... ویژگی‌های متفاوتی دارند. در برخی کشورها مانند انگلستان، دارندگان گواهینامه رانندگی با موتور بر حسب سن خود مجاز به راندن در سرعت‌های ویژه هستند. در این کشورها حتی رانندگان جوان موتورسیکلت باید از موتورهایی استفاده کنند که میزان قدرت موتور آنها را قانون تعیین می‌کند.

***

همه بچه‌ها سعی می‌کنند به شکل‌های مختلف دل علی را به دست بیاورند که اجازه بدهد تا سوار موتورش بشوند، اما علی دست به سینه ایستاده و فقط به خواهش‌ها گوش می‌کند.

***

در کنار تمام حسن‌های موتورسیکلت که نام برده شد، یکی از مشکلات اساسی این وسیله نقلیه، امنیت پایین آن است. تحقیقی در آمریکا در سال 2005 نشان داده است که به ازای هر 100هزار اتومبیل 18/62 تصادف ثبت شده است که این رقم برای موتورسیکلت بیش از 19/75 است. همین امر سبب شده است که مؤسسه‌هایی بین‌المللی برای افزایش ایمنی این وسیله نقلیه تأسیس شوند. یکی از این سازمان‌ها مؤسسه ایمنی موتورسیکلت (MFT) است که سعی می‌کند از طریق انتشار کتاب، انجام تحقیقات، آموزش به رانندگان، ارائه گواهینامه و... امنیت رانندگان این وسیله حمل و نقل را افزایش دهد.

***

پدر علی روی بالکن ایستاده و داد می‌زند: «علی، مگه من به تو نگفتم تا وقتی که گواهینامه نگرفتی حق نداری به این موتور دست بزنی؟ زود باش بیارش خونه!»
کم‌کم بچه‌های محل از دور علی پخش می شوند.

کد خبر 105632

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز