پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۱
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: «تا 18 ساله نشوی نمی‌توانی گواهینامه موتورسیکلت بگیری، مثل ماشین. اما تقریباً همه موتورسواری بلدند، مثل ماشین. فرقش این است که ماشین را کمتر بی‌گواهینامه سوار می‌شوند، اما موتور را خیلی!»

محمد همه چیز را می داند: «وارد دانشگاه که بشوی، توی 18 سالگی، یک برگه می‌دهند پر می‌کنی که درباره همین حمل و نقل و گواهینامه است و براساس آن می‌توانی بروی گواهینامه بگیری. اما حق مسافرکشی نداری.»
محمد موتورسواری می‌داند:«بلدم، اوایل خیلی دوست نداشتم اما الان علاقه‌مند شده ام. سه سال دیگر می‌توانم گواهینامه موتور و ماشین بگیرم.»
مادر محمد می‌گوید:«ما همه با موتور سواری مخالفیم، حتی نمی‌خواهیم گواهینامه‌اش را بگیرد. خطرناک است. دوست نداریم.»

آنها

«موتورسواری یک حق است. وسیله خوب و سریعی است. کمتر توی ترافیک می‌مانم. فقط عیبش این است که گواهینامه ندارم.»
شهاب موتورسوار است:«همه از موتورسوارها ناراضی‌اند. می‌گویند قانون را رعایت نمی‌کنند. اما خدا وکیلی خیلی از ماشین‌ها هم بی‌قانونی می‌کنند. یا همین عابرهای پیاده چه‌قدر باعث تصادف شده‌اند. از زیر پل عابر پیاده می‌روند، هرجا برسند از عرض خیابان رد می شوند، در خیابان قدم می‌زنند و... اما همه به موتورسوارها گیر می‌دهند.»

ما

راننده تاکسی: «می‌ترسم. از موتورسوارها بیشتر از تریلی و کامیون می‌ترسم. دائم باید مراقب حضورشان باشم.»
یک خانم خانه‌دار: «آسیب‌پذیرند. دلم می‌سوزد، تصادف می‌کنند، زمین می‌خورند. باید مراقبشان بود.»
یک مرد بازنشسته: «صدای موتورها مزاحم خواب شب و استراحت روز است.»
یک دختر و پسر نوجوان: «نه؛ خیلی هم سروصدا ندارند.وسیله خوبی است. ما دوست داریم. هم حمل و نقل است هم تفریح. جذاب است. انگار رفته‌ای شهربازى! قدرت مانور دارد. سبک است و...»

بعضی از آنها

- من همیشه سرم کلاه می‌گذارم.
- من پشت چراغ قرمز می‌ایستم!
- هیچ‌وقت در پیاده‌رو نمی‌روم.
- مراقب بازی بچه‌ها در کوچه هستم.
- سرعتم زیاد نیست.
- نزدیک مدرسه‌ها نمی‌روم.
- بین ماشین‌ها ویراژ نمی‌دهم.
- به‌هرحال ناچارم موتور سوار شوم. وسیله نقلیه‌ام است.
 اینها صحبت‌های چند موتورسوار است.

آمار

- آمارها نشان می‌دهند که 34 درصد از کشته شدگان تصادفات رانندگی در سال‌های گذشته موتورسوار بوده‌اند.
- همچنین در 50 درصد از تصادف‌هایی که باعث زخمی شدن یا مرگ شده، موتورسیکلت‌ها مقصر بوده‌اند.
- رعایت نکردن حق تقدم و تغییر مسیر ناگهانی عامل 3/32 درصد تصادفات، انحراف به چپ 7/28 درصد، عدم توجه به جلو و رعایت نکردن فاصله طولی باعث 8/23 درصد و نداشتن سرعت مطمئن و ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه علت 3/18 درصد تصادف های موتورسیکلت‌ها بوده است. همچنین 70 درصد مرگ های  موتورسواران به خاطر ضربه مغزی است که کلاه ایمنی می‌تواند این آمار را کاهش می‌دهد.اما متأسفانه میانگین استفاده از کلاه ایمنی در کشور 20 درصد و در مرکز تهران 70 درصد است.
- روزانه حدود 2500 موتور سیکلت جدید وارد خیابان‌ها می‌شوند.
- تخلف موتورسواران 60 درصد بیشتر از ماشین سوارهاست.

آخر

روزنامه‌ها کاغذ پاره می‌شوند با مطلب‌های خوب یا بدشان. اما اگر بارها و بارها در باره موتورسواری خواندیم و دیدیم و فراموش کردیم وقتی 18 سالگی رسید و به هر دلیلی موتور سوار شدیم، یادمان باشد که این آمارهای مرگ و میر را موتورسوارهایی به وجود آورده‌اند که حالا دیگر نیستند و یادمان باشد که فاصله مرگ و زندگی و سلامت و آسیب‌دیدگی خودمان و دیگر شهروندان، فقط یک لحظه است.

کد خبر 105629

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز