چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

علی ابراهیمی: شرایط حاکم بر اقتصاد کشور، اعمال برخی سیاست‌ها در زمینه ساخت و ساز، قیمت‌گذاری و خرید و فروش مسکن موجب شده است تا با آغاز سال جدید نیز همچنان رکود حرف نخست در بازار مسکن باشد.

تعلل در اجرای برخی برنامه‌های ساخت و عرضه مسکن ارزان قیمت به متقاضیان و رکود ساخت و ساز سبب شده تا در فروردین ماه امسال نیز سایه رکود بر بازار مسکن حکمفرما باشد. با این وجود دیدگاه‌های متفاوتی در زمینه وضعیت خرید و اجاره‌بهای مسکن در سال‌جاری مطرح ‌است.

احتمال کاهش قیمت

برخی مسئولان با اشاره به کاهش قیمت مسکن در سال گذشته، خبر از تداوم این روند در سال‌جاری داده و این امر را نتیجه افزایش ساخت و عرضه مسکن قلمداد می‌کنند. ‌معاون امور مسکن و ساختمان وزیر مسکن و شهرسازی معتقد است، از آنجا که در سال‌جاری میزان تولید افزایش یافته و گروه‌های هدف به مقصد می‌رسند، احتمالا با کاهش 20درصدی قیمت مسکن روبه‌رو خواهیم شد. ابوالفضل صومعلو در مورد اینکه آیا قیمت مسکن در سال‌جاری ثابت مانده یا از روند نزولی برخوردار می‌شود، می‌گوید: در سال گذشته کاهش 30درصدی قیمت مسکن را شاهد بودیم و امسال نیز همه بر عدم‌افزایش قیمت مسکن اتفاق نظر دارند.

افزایش قیمت از خرداد ماه

با وجود این دیدگاه‌های مسئولان مبنی بر کاهش قیمت مسکن و اجاره‌بها در سال‌جاری، برخی کارشناسان بازار مسکن از احتمال افزایش قیمت‌ مسکن خبر می‌دهند. یک کارشناس مسکن با اشاره به این موضوع می‌گوید: به‌نظر نمی‌رسد قیمت مسکن کاهش یابد چرا که تورمی در راه است که بر قیمت مسکن تأثیر می‌گذارد. تورج دانشور، می‌افزاید: افزایش تسهیلات مسکن مهر بازار را از رکود خارج کرده و باعث رونق می‌شود اما با توجه به سیستم برنامه‌ریزی کشور، ابلاغ آیین‌نامه‌ها و امضای موافقت‌نامه‌ها، معمولا تا پایان اردیبهشت ماه طول می‌کشد.

وی با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد از خرداد ماه شاهد افزایش قیمت باشیم تصریح کرده است: افزایش قیمت باعث می‌شود افرادی که برای فروش خانه‌ دست نگه داشته‌اند، ملک خود را در بازار عرضه کنند. این کارشناس مسکن با بیان اینکه اکنون عرضه متوقف شده است، می‌افزاید: به‌دلیل کمبود نقدینگی‌نوعی رکود در بازار حاکم است اما به‌طور حتم با بروز رونق در بازار مسکن، قیمت‌ها بالا می‌رود.

نوسان اجاره‌بها

همچنین نرخ اجاره‌بها در مناطق مختلف شهر تهران بیانگر ثبات نسبی قیمت‌هاست. بررسی اجاره‌بها در سطح شهر تهران حاکی است که اکنون در منطقه شرق و جنوب شرقی برای اجاره یک واحد مسکونی 40 تا 80 متری باید ودیعه‌ای از5 تا 20 میلیون تومان با اجاره 250 هزار تومان تا 700 هزار تومان و برای اجاره واحد مسکونی 44 تا 55 متری در منطقه شرق تهران باید ودیعه 3 تا 5 میلیون تومان و اجاره 350 تا 500 هزار تومان پرداخت شود.

به گزارش مهر، در همین منطقه برای اجاره واحدی 56 تا 75 متری باید ودیعه 5 تا 10 میلیون تومان و اجاره متغیر از 400 تا 600 هزار تومان تأمین شود. در منطقه غرب تهران نیز برای اجاره واحد مسکونی 50 تا 65 متری باید ودیعه‌ای حدود 10میلیون تومان با پرداخت ماهانه بین 350 تا500 هزار تومان در نظر گرفته شود، ضمن اینکه برای اجاره واحد مسکونی 75 تا 90 متری به ودیعه 7 تا 15 میلیون تومانی نیاز بوده و باید برای این واحدها ماهانه بین 400 تا 800 هزار تومان اجاره از سوی مستاجران تأمین و پرداخت شود.

در منطقه مرکزی شهر تهران نیز قیمت اجاره‌بهای مسکن بسیار متغیر است، به‌نحوی‌که قیمت ودیعه از 5 میلیون تومان در متراژ پایین تا حدود 30 میلیون تومان در متراژهای بالاتر مورد نیاز است، ضمن اینکه باید ماهانه رقمی بین 400 تا 800 هزار تومان پرداخت شود. اجاره‌بها در مناطق شمالی شهر تهران نیز از ودیعه 6 میلیون تومانی با اجاره ماهانه 350 هزار تومان تا ودیعه 25 تا 30میلیون تومانی با اجاره ماهانه 500 تا 800 هزار تومان در نوسان است.

اجاره‌بها؛ کاهش یا افزایش؟

چندی پیش وزیر مسکن و شهرسازی با تأکید بر اینکه در فروردین و اردیبهشت ماه امسال اجاره‌بهای مسکن افزایش نمی‌یابد، اعلام کرد، با اجرای طرح هدفمند‌کردن یارانه‌ها قیمت‌ها در این بخش دوباره کاهش می‌یابد. علی نیکزاد‌ می‌گوید: براساس آخرین اطلاعات کسب شده از بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح شهر تهران اجاره‌بهای مسکن در فروردین ماه امسال نشان از کاهش 5 تا 6 درصدی قیمت‌ها نسبت به سال گذشته دارد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان اردیبهشت ماه افزایشی در این بخش نداشته باشیم اما یک کارشناس اقتصادی ‌از افزایش نرخ اجاره‌بها در سال‌جاری خبر داده و با اشاره به اجرای هدفمند‌کردن یارانه‌ها در سال‌جاری به ایلنا، ‌می‌گوید: با اجرای برنامه فوق، تورم ناشی از آن، سهم هزینه‌ها را به‌ویژه در ملک افزایش داده و در نتیجه اجاره‌بها نه تنها نمی‌تواند کاهش یابد بلکه با نرخ بیشتری افزایش خواهد یافت.

کمال اطهاری، تصریح‌می‌کند: هر چند ممکن است قیمت فروش مسکن به‌دلیل اینکه مازاد بسیار زیاد عرضه وجود دارد، ثابت بماند اما با کاهش درآمد خانوار و افزایش هزینه‌ها، به‌صورت کلی، نرخ اجاره‌بها در سال 89 با افزایش مواجه می‌شود.

کد خبر 105615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز