سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: هزاران نفر از کودکان، سالانه در سراسر دنیا توسط محصولات دارای نیکوتین مسموم می‌شوند.

به گزارش رویترز، یک محصول جدید حاوی نیکوتین که شباهت زیادی نیز به آبنبات دارد می‌تواند خطر جدی‌تری را در مسمومیت یا حتی مرگ کودکان ایجاد کند.

در تحقیقاتی که در مؤسسات کنترل سموم آمریکا طی سال‌های 2006 تا 2008 انجام گرفته محققان دریافتند که 13 هزار و 705 کودک زیر 6 سال به‌طور تصادفی توسط محصولات نیکوتینی مسموم شده‌اند. متأسفانه در این میان سیگار بیشترین عامل این مسومیت‌ها بود و پس از آن محصولات حاوی نیکوتین قرار داشتند. 70 درصد قربانیان این موارد نیز خردسالان زیر یکسال بودند.

حتی میزان کمی از نیکوتین (به‌عنوان مثال یک میلی‌گرم) می‌تواند در یک نوزاد یا خردسال حالت تهوع و استفراغ ایجاد کند. میزان بالاتری از نیکوتین نیز می‌تواند کودکان را دچار ضعف شدید یا وقفه تنفسی طولانی کند.

دکتر گرگوری کانولی از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد در بوستون، می‌گوید: رواج این مواد حاوی نیکوتین و استفاده تصادفی و اشتباهی از آن توسط کودکان بسیار هشدار‌دهنده است. والدین در سراسر دنیا باید دریابند که نباید این محصولات را در دسترس کودکان قرار دهند.

او می‌افزاید: ته مانده‌های سیگار داخل زیر سیگاری‌ها یا هر جای دیگر نیز از جمله چیزهایی هستند که باید از دسترس کودکان دور نگاه داشته شوند.اما اکنون با ورود محصولات نیکوتینی شبیه به آبنبات نگرانی‌‌های جدید و گسترده‌تری پدید آمده است. بسیاری از کارخانه‌های مواد دخانی می‌گویند که این محصولات جهت ترک افراد سیگاری به بازار عرضه شده‌اند.

با این حال به گفته تیم تحقیق کانولی این محصول به‌دلیل شباهتش به آبنبات می‌تواند برای کودکانی که به‌طور طبیعی به آبنبات علاقه دارند خطر مرگ به همراه داشته باشد.
 اعضای این تیم تحقیقاتی اعتقاد دارند با وجود اینکه این محصول برای ترک بزرگسالان تولید شده و از این نظر محصول مثبتی است اما از نظر اینکه ظاهر این محصول برای کودکان بسیار جذاب است جنبه مضر و بسیار خطرناکی پیدا می‌کند.

این محصولات حاوی نیکوتین به‌دلیل اینکه نیکوتین را در خون آزاد می‌کند بسیار خطرناک هستند زیرا آزاد شدن نیکوتین در خون می‌تواند برای کودکان کوچک جثه بسیار سمی و خطرناک باشد.

مسئولان یکی از کمپانی‌های بسته بندی این محصولات می‌گویند که کودکان می‌توانند در برابر مصرف این جعبه‌های آبنبات مانند از خود خویشتنداری نشان دهند. با این حال کانولی می‌گوید: بسته بندی این نوع محصولات به قدری جذاب و فریبنده است که هر فردی ترجیح می‌دهد چندتای آنها را با هم بازکرده و مصرف کند.

او می‌افزاید: بزرگسالانی که درصدد ترک سیگار هستند نباید از این محصولات نیکوتین‌دار در برابر کودکان استفاده کنند. او می‌گوید: هر کدام از حبه‌های قرص نیکوتین دار حاوی یک میلی‌گرم نیکوتین است و می‌تواند یک کودک را دچار حالت تهوع یا تنگی نفس شدید کند. اما اگر کودک چندتا از آنها را با هم بخورد آنگاه وضعیت بسیار خطرناکی پیش خواهد آمد.

طی سال‌های اخیر و با رواج دیدگاه منفی نسبت به سیگار، محصولات جدیدی برای ترک این ماده مضر تولید شده‌اند که از میان آنها می‌توان به چسب سیگار و آدامس‌های نیکوتین‌دار اشاره کرد.

این محصولات اکنون در ایران نیز رواج پیدا کرده و در نتیجه احتمال آن‌که کودکان کشورمان نیز به اشتباه از آدامس و آبنبات حاوی نیکوتین استفاده کنند می‌رود، بنابراین باید به توصیه پزشکان در نگهداری این محصولات و دور نگه‌داشتن آن از دسترس کودکان با جدیت بسیار بیشتری توجه شود.

کد خبر 105584

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز