چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۸
۰ نفر

افریقای جنوبی: وقتی «بلاندی» و هم‌کلاسی­‌هایش دورهم جمع می‌‌شوند و درس می­‌خوانند، هیچ بزرگ‌سالی به کارشان نظارت نمی‌­کند آنها درس­‌های گذشته را مرور نمی‌­کنند، بلکه یکی از درس­‌های تازه کتاب زیست­ شناسی را می­‌خوانند.

الان زنگ زیست ­شناسی است، اما معلم نیامده است. این اتفاقی است که اغلب در مدرسه «کوامفوندو» می‌­افتد. خیلی ساده است! دانش­ آموزان این مدرسه در شهر کوچک «کاییلیتشا» بیشتر روزهای سال معلم ندارند.

هیچ‌کس از این وضع خوشحال نیست. دانش ­آموزان با سختی به مدرسه می‌‌آیند و بیشترشان دلشان می­‌خواهد معلم‌هایشان مرتب سرکلاس حاضر شوند.
بلاندی با نارحتی می­‌گوید:« این خیلی بد است. من می­‌خواهم بهتر درس بخوانم  تا نمره­‌های بالاتری بگیرم و فرصت ادامه تحصیل داشته باشم.»
مشکل غیبت معلم‌­ها را بلاندی و دوستانش به شیوه خودشان حل کرده‌اند. هروقت معلمی نمی‌­آید، بچه‌های کلاس چند گروه تشکیل می‌دهندو هرگروه با هم درس جدید را می‌­خوانند.

همه به هم کمک می­‌کنند. وقتی درباره موضوع درس با هم بحث می­‌کنند، بهتر درس را می‌­فهمند. چاره ای نیست، معلم نیامده است.

سال قبل معلم درس اقتصاد، بیشتر  روزهای سال غیبت کرد. دانش­ آموزان در اعتراض به این موضوع حتی در مقابل دفتر معلم‌­ها  هم جمع شدند، ولی فایده‌ای نداشت.
دولت افریقای جنوبی می‌­داند که بعضی از معلم‌­ها کارشان را درست انجام نمی‌دهند، اما کاری نمی‌­تواند بکند و راه ­حلی برای این مشکل پیدا  نکرده است.

 دانش ­آموزان چاره دیگری ندارند جز این‌که­ عطش درس خواندن را بدون معلم‌ها و با کمک خودشان فرو بنشانند. پس دورهم جمع می­‌شوند و درس جدید را می­‌خوانند، بدون معلم.

کد خبر 105559

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز