مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

افزایش اختیارات مدیریت شهری از برنامه‌های مهم مجلس است

مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس از افزایش اختیارات شوراها و شهرداری‌ها در برنامه 5 ساله پنجم خبر داد و افزود: افزایش اختیارات این بخش و واگذاری تمامی امور شهری،  دغدغه مجلس را برای پرداختن به اهداف کلان کشور کاهش می‌دهد.

محمدرضا خباز به سما گفت: نمایندگان مجلس،  مدیران شهرداری و اعضای شوراها، حرف یکدیگر را می‌فهمند بنابراین هر قدر به آنها کمک کنیم،  مسئولیت مجلس کم می‌شود. از این‌رو برای اینکه نماینده‌ها به امور کلان کشور برسند،  می‌بایست در برخی امور، شوراها جایگزین نماینده‌ها شوند.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: مجلس هشتم 4 برنامه مهم را در اولویت قرار داده است؛ یکی از این تصمیمات،  بالابردن اختیارات شوراها خواهد بود که در این راستا مذاکره‌ای شفاهی با دکتر لاریجانی رئیس مجلس نیز داشته‌ایم.

اما مهرداد لاهوتی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران نیز درباره افزایش اختیارات مدیریت شهری در برنامه پنجم توسعه به همشهری گفت: افزایش اختیارات مدیریت شهری، قانون است. طبق ماده 136 برنامه سوم و ماده 137 برنامه چهارم ما موظفیم که بسیاری از اختیارات دولت را به شهرداری‌ها و شوراهای شهر واگذار کنیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود افزود: شورای شهر در صورتی قابل تحقق است که اختیارات مربوطه را به شهرداری‌ها واگذار کنیم. به‌عنوان مثال درباره آب و فاضلاب شهری که صحبت می‌شود وزارت نیرو تولید‌کننده است و شرکت آب توزیع‌کننده آب. شرکت آب باید زیرنظر شهرداری باشد.

همین طور شرکت‌ برق یا بحث‌های مربوط به محیط‌زیست و ورزش نیز باید زیرنظر مدیریت شهری باشد.  عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی درباره تصدی‌گری دولت در امور شهری گفت: مدیریت واحد شهری امری است که در جهان اتفاق افتاده و نتایج آن مشخص است.

در برنامه پنجم نیز این موضوع را پیگیری و شفاف می‌کنیم. دولت باید تصدی‌گری خود را رها کند و جایگاه اصلی را که هدایت و نظارت است بر عهده داشته باشد. شهرداری‌ها و شورایاری‌ها می‌توانند بسیاری از وظایف را به نحو احسن انجام دهند.

کد خبر 105503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز