دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

برخی تصورات عجیب و غریب همچنان در ذهن برخی از ما جا خوش کرده و تبعات نازیبای آن‌را می‌توان در گوشه و کنار شهر مشاهده کرد.

برای نمونه پاسخ برخی افراد به این سؤال که چرا زباله‌ها را روی نیمکت پارک رها می‌کنید این است که « خوب این پارک رفتگر داره و اون هم باید یه کاری داشته باشه تا نون بخوره دیگه».

یا برخی دیگر در پاسخ به این سؤال که چرا زباله‌های کاغذی و پوست میوه‌ها را در طبیعت رها می‌کنید؟ می‌گویند« این زباله‌ها قابل بازیافت است و به زودی تجزیه می‌شوند». به هر حال چنین باور‌های غلطی باعث شده زباله‌ها به قول معروف جزء لاینفک چهره شهر و طبیعت شود. بنابراین بهتر است بدون بهانه‌های عجیب و غریب ناشی از تنبلی و نبود فرهنگ صحیح هر نوع زباله‌ای را جمع کرده و در سطل‌ها و کیسه‌های ویژه زباله بریزیم.

مرغ یک پا دارد

با اینکه صحنه آسفالت شدن خیابان محله و حتی مناطق دوردست شهر احساس خوبی به فرد می‌دهد اما گاهی اوقات رفتار‌ برخی شهروندان باعث می‌شود طولانی شدن مدت زمان کار پیمانکاران و مسدود شدن راه، خوشی آن‌را از بین ببرد.

شهروندان یاد شده بدون توجه به کار پیمانکاران و هشدار‌های آنان خودرو‌های خود را از حاشیه خیابان بر نمی‌دارند و این موضوع منجر به طولانی شدن روند کار کارگران می‌شود. گویا راننده‌های یاد شده معتقدند مرغ یک پا دارد و شاید هم خودرو را همانجا پار ک کرده و به مسافرت رفته‌اند.

تمام اینها در حالی است که شهروندان ساکن این مناطق شهر ضمن تشکر از فعالیت‌های شهرداری برای آسفالت کوچه‌ها و خیابان‌ها از مسئولان می‌خواهند برای چنین مواقعی پیش‌بینی جابه‌جایی خودرو‌ها و دیگر موانع کار کارگران را داشته باشند. برای نمونه پلیس می‌تواند به صورت موقت این خودرو‌ها را به خیابان‌های دیگر منتقل کند.

تغییر مسیر دردسرساز

شما هم حتما در ترافیک شاهد رانندگانی بوده‌اید که تمایل زیادی به تغییر مسیر دارند و تصور می‌کنند با این کار سریع‌تر از دیگران به مقصد می‌رسند. این رانندگان به محض اینکه یک جای خالی میان صف ماشین‌های در حال حرکت آرام در ترافیک پیدا می‌کنند به صورت ناگهانی تغییر مسیر می‌دهند.

بارها مشاهده شده است که این تغییر مسیر ناگهانی باعث تصادف شده و ترافیک را سنگین کرده است. به عقیده بسیاری در صورتی که همه رانندگان خود را ملزم به حرکت میان خطوط تعیین شده بکنند علاوه بر اینکه شاهد کاهش شدید تصادفات هستیم حرکت منظم خودروها رفت و آمد و رانندگی در شهر را بسیار آسان‌تر و با استرس کمتر خواهد کرد.

مسئولان نیروی انتظامی به همین  خاطر در تلاش هستند این مسئله را مانند بستن کمربند ایمنی به یک فرهنگ در میان رانندگان تبدیل کنند. اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که تفاوت زمانی رسیدن به مقصد با این به اصطلاح لایی‌کشی‌هافقط چند دقیقه است.

جان شما درجعبه آهنی

با افزایش ارتفاع ساختمان‌ها و طبقات آنها استفاده از آسانسور دیگر به یکی از عادت‌های زندگی روزمره تبدیل شده است. این در حالی است که در برخی‌ ساختمان‌ها توجهی به امنیت این وسیله رفاهی تا زمانی که حادثه ناگواری رخ ندهد نمی‌شود.

به گفته تعمیرکاران معمولا استفاده بیش از ظرفیت و حمل و نقل بار، یکی از  عامل‌های خرابی آسانسورهاست. معمولا در همه آسانسورها حداکثر وزن و تعداد افراد قابل حمل درج شده است اما خیلی‌ها با فکر اینکه «یکبار اتفاقی نمی‌افتد» در این رابطه سهل انگاری می‌کنند.

این مسئله در مورد ساختمان‌های اداری و برخی مراکز خرید بیشتر به چشم می‌خورد. این در حالی است که مدیران ساختمان‌ها می‌توانند با بستن قراردادهای چند ماهه با شرکت‌های معتبر، کنترل ایمنی آسانسورها را به صورت دوره‌ای انجام دهند تا از حوادث غم‌انگیز پیشگیری شود.

کد خبر 105494

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز