دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: با اینکه وضعیت بوفه‌های مدارس چندان مطلوب نیست، معاون پرورشی آموزش و پرورش شهر تهران تاکید کرد

که «از سال آینده تحصیلی از توزیع تغذیه‌های غیر‌استاندارد در بوفه‌های مدارس تهران جلوگیری می‌شود.»

به گزارش خبرگزاری‌ها، محمد بنیادی درباره بوفه‌های مدارس گفت: تجهیز اتاق‌های بهداشت و بوفه‌های مدارس در سلامت دانش‌آموزان بسیار مؤثر است و بوفه‌های مدارس شهر تهران در سال تحصیلی جدید از سوی معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی این سازمان مدیریت خواهند‌شد که دستورالعمل آن تهیه و به مدیران ارسال شده است.

وی اظهار کرد: براساس آخرین برنامه تدوین‌شده در حوزه سلامت دانش‌آموزان، این معاونت در سال تحصیلی آینده به جای مواد‌غذایی آماده شرکت‌ها، بسته‌های غذایی بومی و سنتی را در مدارس توزیع خواهد کرد. همچنین از شرکت‌هایی که نگاه سنتی و علمی به مواد‌ غذایی دارند، بیشترین خرید را خواهیم کرد.

با آنکه بوفه‌های مدارس نیاز به نظارت دقیقی دارد، برخی از مسئولان تنها به وعده بسنده می‌کنند بدون اینکه بدانند این سخنان را بارها مسئولان آموزش و پرورش و وزارت بهداشت بیان کرده‌اند که نتیجه همه آنها وضعیت کنونی بوفه‌های  مدارس است.

از سخنان بنیادی چنین استنباط می‌شود که تاکنون با وجود تأکید مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش،  نظارتی بر کار بوفه‌های  مدارس نبوده‌است. به همین دلیل توزیع تغذیه‌های غیر‌استاندارد- بنا به گفته معاون پرورشی شهر تهران- در بوفه‌های مدارس پایتخت ادامه دارد.

با توجه به این اظهارات، پرسشی به ذهن متبادر می‌شود که چرا تا‌کنون جلوی توزیع (عرضه) تغذیه‌های غیر‌استاندارد در مدارس گرفته نشده‌است؟

از طرفی اعلام شده بسته‌های غذایی بومی در مدارس توزیع خواهدشد؛ این غذاهای بومی و سنتی کدام است و اصولا چه تعریفی از این نوع غذا در ذهن معاون سازمان آموزش و پرورش وجود دارد؟

همچنین آیا قرار است از این پس سازمان آموزش و پرورش برای بوفه‌های مدارس از شرکت‌های خاصی مواد‌غذایی تهیه کند؟

جای خالی نظارت

همانطور که معاون پرورشی آموزش و پرورش شهر تهران به‌طور ضمنی اعلام کرده، وضعیت بوفه‌های مدارس بسامان نیست. آنچه اکنون در بوفه‌های مدارس عرضه می‌شود اقلام بی‌ارزش غذایی و مضر مانند نوشابه گاز‌دار، چیپس، یخمک، آدامس و ساندویچ است؛ هرچند در برخی از مدارس هم محصولات غذایی بدون بسته‌بندی مناسب و درج پروانه بهداشتی و ساخت عرضه می‌شود.

در برخی مدارس هم بوفه به افراد غیررسمی اجاره داده شده‌است که نه از کارت بهداشت خبری هست و نه از رعایت مسائل بهداشتی پیش‌پا‌افتاده مانند روپوش و دستکش. فضای فیزیکی بوفه اغلب مدارس هم تعریف چندانی ندارد.

جالب اینکه چندی پیش علیرضا مرندی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس به فارس گفت: شاخص‌‌های بهداشت و سلامت مدارس با وضعیت مطلوب فاصله دارد و «سطح عمومی بهداشت و سلامت مدارس، هنوز در شأن نظام و دانش‌آموزان نیست.»

جا دارد مسئولان، خصوصیات یک بوفه استاندارد و اینکه خوراکی‌هایی که در آن عرضه می‌شود باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد را نیز اعلام کنند.

کد خبر 105477

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز