چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۶
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: با آنکه طی روزهای اخیر در برخی از رسانه‌ها اخباری درباره ادامه فعالیت مدارس کپری منتشر شد اما معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید دارد که «مدارس کپری در کشور به مدارس استاندارد تبدیل شده‌اند».

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با رد وجود مدارس کپری گفت: همه مدارس کپری شناسایی‌شده در کشور به مدارس استاندارد تبدیل شده‌اند اما ممکن است به‌دلیل جابه‌جایی جمعیت و مسائل قومی- قبیله‌ای و خشکسالی، مدارس کپری جدید ایجاد شود.

از سوی دیگر خبرگزاری ایلنا به نقل از وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که «تا پایان سال ۸۹ نباید هیچ مدرسه کپری‌ای در کشور داشته باشیم». پس از این اظهارات وزیر آموزش و پرورش بود که معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش هم از ابلاغ بخشنامه جمع‌آوری مدارس کپری به استان‌ها خبر داد؛ بخشنامه‌ای که پیش از این نیز بارها به استان‌ها ابلاغ شده‌است.

زایش مدارس کپری

بنا به اعلام مسئولان سازمان نوسازی، آموزش و پرورش اکنون با پدیده‌ «زایش کپر» روبه‌رو است. در زایش کپر نیز عواملی مانند خشکسالی بسیار مؤثر هستند.می‌دانیم که زندگی عشایری ویژگی‌هایی خاص خود را دارد. هرچند برخی از مسئولان بر این باورند که پاسخگویی به این ویژگی‌ها، الزاما با تکنولوژی روز و دستاوردهایی در قالب کانکس، ساختمان‌های پیش‌ساخته و... امکان‌پذیر نیست.

آنان ادعا می‌کنند در مناطقی دیده شده که پس از ایجاد مدارس کانکسی برای کپرنشینان، بنا به عللی آنها ترجیح داده‌اند در همان کپر خودشان درس بخوانند!

اگر بپذیریم که این ادعا صحت دارد باید بررسی شود که چرا کپر‌نشینان از مدارسی که برای آنان ساخته شده استقبال نمی‌کنند و ایرادات احتمالی رفع شود.  با توجه به این مسائل، ابلاغ بخشنامه، راه حل حذف مدارس کپری نیست و شاید اینکه بگوییم «تا پایان سال 89 نباید هیچ مدرسه کپری‌ای در کشور داشته باشیم» صحیح نباشد.

این حرف را بارها مسئولان پیشین نیز بیان کرده‌اند و  حتی  چندبار «جشن کپرزدایی» برگزار شده ‌است.  اگر قرار بود مسئله مدارس کپری با بخشنامه حل شود این اتفاق باید تا امروز می‌افتاد.

کد خبر 104570

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز