یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۶
۰ نفر

به فاصله یک هفته مانده تا پایان دور مقدماتی لیگ قهرمانان آسیا، استقلال و ذوب‌آهن از صعود خود به مرحله یک شانزدهم لیگ قهرمانان مطمئن هستند، اما وضعیت 2نماینده دیگر ایران هنوز مشخص نیست.

البته سپاهان به لطف پیروزی در بازی آخر وضعیت بهتری نسبت به مس دارد. حتی حالا بحث رویارویی این تیم با استقلال در مرحله بعدی پیش آمده است. استقلال شانس زیادی برای سرگروهی دارد و سپاهان هم ممکن است به‌عنوان تیم دوم صعود کند. در این شرایط 2نماینده ایرانی رودرروی هم قرار خواهند گرفت. اما صعود مس به برد این تیم مقابل الهلال و امتیاز از دست دادن السد مقابل الاهلی بستگی دارد. آیا در هفته آخر چنین اتفاقی رخ خواهد داد؟

استقلال؛ امید به سرگروهی

«می‌خواهیم اول شویم، حتی اگر به سپاهان بخوریم.»؛ صمد مرفاوی گرچه در لیگ برتر نمی‌تواند در برابر سپاهان صدرنشین چنین ادعایی داشته باشد، در لیگ قهرمانان آسیا به‌خودباوری رسیده است، طوری که از نظر سرمربی استقلال فرقی نمی‌کند که این تیم در دور دوم با چه تیمی بازی کند؛  حتی اگر این احتمال وجود داشته باشد که رودرروی سپاهان قرار گیرد.

استقلال در هفته پنجم لیگ قهرمانان با پیروزی مقابل الاهلی صعود خود را در یک هفته مانده تا پایان مسابقه‌ها قطعی کرده است. این تیم با نتایجی که در لیگ به دست آورده بود، به‌نظر می‌رسید در لیگ قهرمانان موفق نباشد اما استقلال با اضافه کردن مجید نامجو مطلق و مرتضی محصص به کادرفنی متحول شد. این تیم در همان مسابقه اول خود در لیگ قهرمانان نشان داد که مدعی صعود است، وقتی که الاهلی را در جده و با 2گل فرهاد مجیدی شکست داد.

استقلال در هفته دوم مقابل الجزیره امارات نمایش ضعیفی داشت و در ورزشگاه آزادی به تساوی بدون گل رضایت داد. در هفته سوم اما این ناکامی را  مقابل الغرافه قطر جبران کرد و با پیروزی برابر این تیم،  صدرنشینی را هم به دست آورد. در این بازی بازهم فرهاد مجیدی درخشید و  2گل زد تا استقلال 7 امتیازی شود و بالاتر از الغرافه 6 امتیازی قرار بگیرد. مسابقه برگشت این دو تیم در قطر مساوی شد و استقلال در پایان هفته چهارم در گروه A در صدر باقی ماند.

اما کار مهم استقلال زمانی بود که در ورزشگاه آزادی مقابل الاهلی پیروز شد و صعود خود را به دور دوم قطعی کرد. صمد مرفاوی اما به این صعود راضی نیست و می‌خواهد هر طور شده در بازی آخر در ابوظبی مقابل الجزیره هم پیروز شود. استقلال در حال حاضر با 11امتیاز صدرنشین گروه است و الجزیره تیم قعرنشین و حذف شده گروه به حساب می‌آید. سرمربی استقلال برای سرگروه شدن باید تیم قعرنشین گروه را از پیش رو بردارد.

ذوب‌آهن؛ صعود آسان

حتی باخت به الوحده امارات در هفته پنجم لیگ قهرمانان نتوانست مانع صعود ذوب‌آهن شود. این تیم پیش از بازی پنجم خود توانسته بود 10امتیاز به دست بیاورد. ذوب‌آهن در بازی‌های قبلی خود به‌عنوان تاکتیک پذیرترین تیم لیگ قهرمانان شناخته شده و در بین نماینده‌های ایران بهترین نتیجه را کسب کرده بود؛ تیمی که قبل از باخت غیرمنتظره به الوحده، 2 پیروزی ارزشمند مقابل بنیادکار به دست آورده بود، در حالی که حریف از بازیکنی مثل ریوالدو در ترکیب خود استفاده می‌کرد.

با همه اینها، هنوز سرگروهی ذوب آهن قطعی نشده است. الاتحاد با 8امتیاز در هفته‌آخر مقابل ذوب‌آهن قرار می‌گیرد. اگر ذوب‌آهن در این بازی شکست بخورد، صدرنشینی را از دست می‌دهد و نمی‌تواند در دور بعد میزبان باشد. البته ذوب آهن در ورزشگاه فولادشهر مقابل الاتحاد قرار می‌گیرد و شانس بیشتری برای برد دارد.

سپاهان؛ بازگشت

تیمی که در لیگ نهم درخشید و با داشتن بازیکنان گرانقیمت ماه‌ها صدرنشین لیگ است و همچنان شانس اول قهرمانی به حساب می‌آید، در لیگ قهرمانان آسیا شروعی ضعیف‌تر از استقلال و ذوب آهن داشت، به قدری که در حال حاضر 3تیم از 4تیم گروه C در یک هفته مانده تا پایان مسابقه‌های دور مقدماتی شانس صعود به دور دوم را دارند.

سپاهان البته در هفته پنجم دست به کار بزرگی زد و با پیروزی مقابل الشباب 8 امتیازی شد و حالا امید بسیاری برای صعود دارد. سپاهان در هفته اول مسابقه‌ها توانست در عربستان مقابل الشباب به نتیجه ارزشمند یک-یک دست یابد. اما در روز دوم مسابقه‌ها و در اصفهان مقابل العین امارات به تساوی بدون گل رسید تا حملات مطبوعات به امیر قلعه نویی آغاز شود. سپاهان در هفته سوم در ازبکستان مقابل پاختاکور ناامید‌کننده ظاهر شد و در زمین پاختاکور 2 بر یک شکست خورد. به این ترتیب، تنها 2امتیاز در پایان دور رفت مسابقه‌ها به دست آورد.

قلعه‌نویی البته در دور برگشت و با پیروزی برابر پاختاکور نشان داد که تسلیم نشده است،  طوری که سرمربی پاختاکور در مصاحبه‌ای گفت: «ما و سپاهان از گروهC صعود می‌کنیم.» سپاهان البته در بازی با الشباب هم به پیروزی رسید و حالا بعد از تیم 9 امتیازی پاختاکور در رتبه دوم قرار دارد. در عین حال، سپاهان در مسابقه آخر به مصاف تیمی می‌رود که سرمربی‌‌اش را به تازگی اخراج کرده است؛ العین امارات. با توجه به بازی سخت پاختاکور در عربستان، سپاهان با پیروزی در این بازی می‌تواند سرگروه شود تا در مرحله حذفی کار آسان‌تری داشته باشد.

مس کرمان؛‌منتظر شگفتی

مس باخت تا الهلال صعود کند.»؛ سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا بعد از باخت مس مقابل الاهلی در پنجمین روز از دور مقدماتی لیگ قهرمانان چنین تیتر زد. مس که در گروهD لیگ قهرمانان آسیا حضور دارد، طبق پیش‌بینی‌ها ضعیف‌ترین نماینده ایران در این مسابقات بود. با این وجود، بازی اول خود را با پیروزی شروع کرد. این تیم در هفته اول الاهلی امارات را 4 بر 2 شکست داد تا قدرت خود را به رخ بکشد  اما در هفته دوم،  نخستین شکست نماینده ایران در لیگ قهرمانان رقم خورد. مس در ریاض 3 بر یک به الهلال عربستان باخت.

مس پس از آن هم در زمین السد شکست سنگینی خورد،  ولی در کرمان توانست این تیم را با 3گل شکست دهد. با همه اینها، باخت مس مقابل الاهلی معادلات را به هم ریخت و در حال حاضر صعود الهلال از این گروه قطعی است و شانس السد به‌عنوان یکی از تیم‌های صعود‌کننده بیشتر از مس است. در عین حال، مس همچنان از صعود ناامید نیست، به شرطی که در بازی آخر الهلال پرستاره را با مربی بزرگش، اریک گرتس در کرمان شکست دهد و السد قطر به پیروزی نرسد. آیا لوکا که پیش از این با سپاهان به فینال این تورنمنت رسیده، می‌تواند یک بار دیگر آسیا را شگفت زده کند؟

صعود 11 تیم

به غیراز استقلال و ذوب آهن، 9 تیم دیگر صعود خود را در یک هفته مانده به پایان دور مقدماتی لیگ قهرمانان آسیا قطعی کرده‌اند. در گروه A الغرافه قطر نیز به دور بعد صعود کرد. در گروه D، الهلال عربستان به‌عنوان تیم اول صعود خود را به دور دوم قطعی کرد و در گروه E، سئونگنام کره‌جنوبی به‌عنوان تیم اول صعود کرد.

جالب اینکه در گروه‌های F ،و G و H وضعیت تیم‌های صعود‌کننده مشخص شده است. در گروه F، تیم‌های کاشیما آنتلرز ژاپن و چونبوک کره‌جنوبی صعود کردند و در گروه G، صعود تیم‌های گامبا اوزاکا و سوون سامسونگ قطعی شد. در گروه H نیز تیم‌های آدلاید یونایتد استرالیا و پوهانگ کره‌جنوبی به دور دوم صعود کردند.

کد خبر 105346

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز