شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

5 روز بعد از حذف غیرمنتظره از لیگ قهرمانان آسیا، سپاهان 12 اردیبهشت می‌تواند با شکست ابومسلم در مشهد، برای دومین بار قهرمان لیگ برتر شود

در فاصله 3 هفته تا پایان مسابقات، سپاهان با 8 امتیاز اختلاف نسبت به ذوب آهن صدرنشین است و قهرمانی این تیم تقریبا قطعی است. حتی تساوی هم با توجه به تفاضل گل بیشتر سپاهان نسبت به همشهری‌اش (36 در برابر 14) می‌تواند برای قهرمانی این تیم کافی باشد و طلایی پوشان تنها درصورتی به جام نمی‌رسند که هر سه بازی
 باقیمانده شان را ببازند و ذوب آهن هر سه بازی‌اش را ببرد.

سپاهان خوش شانس بود که حذف از معتبرترین تورنمنت قاره با هفته‌های پایانی لیگ همزمان شد، وگرنه شوک ناشی از آن می‌توانست قهرمانی این تیم را به خطر بیندازد. با وجود این،  مدیرعامل کارخانه فولاد مبارکه و اعضای هیأت‌مدیره‌ باشگاه در تمرین روز جمعه حاضر شدند و با بازیکنان صحبت کردند تا عواقب این شکست به حداقل برسد.

این شکست برای امیر قلعه نویی هم دردناک بود. سرمربی سپاهان درباره دلایل حذف تیمش می‌گوید: «بدون تردید، لیاقت رسیدن به مراحل بالاتر را داشتیم؛ چرا که کیفیت بازی‌هایی که در مسابقات آسیایی ارائه کردیم بسیار مناسب بود. اما برخی اشکالات فنی نیز در کارمان وجود داشت که مقصر اصلی تمامی آنها شخص امیرقلعه‌نویی است.

ما در زدن ضربات آخر بی‌دقت بودیم. در 10نیمه بسیار عالی بازی کردیم و تنها در 2نیمه نخست بازی‌های رفت و برگشت برابر العین بد بودیم. برابر الشباب و پاختاکور تیم‌های صعود‌کننده از این گروه بسیار عالی کار کردیم و در بازی‌های رو در رو، برتر میدان بودیم اما با این گفته‌ها نباید حذفمان را توجیه کنیم و باید از این اتفاقات برای موفقیت در لیگ برتر امسال و لیگ قهرمانان آسیا در فصل آینده بهره لازم را ببریم.»

ابومسلم اما درست در نقطه مقابل سپاهان قرار دارد و حتی با پیروزی هم ممکن است سقوط کند. با وجود این،  علی حنطه، سرمربی این تیم هنوز ناامید نشده و می‌گوید: «سپاهان تیم خوبی است ولی به‌علت شکست در لیگ قهرمانان آسیا از لحاظ روحی مشکل دارد. العین نحوه شکست سپاهان را به من یاد داد و نشان داد که می‌توان سپاهان را نیز شکست داد.»ذوب آهن که امیدی به قهرمانی ندارد، باید در فولادشهر مقاومت را شکست بدهد تا عنوان نایب قهرمانی‌اش به خطر نیفتد.

ذوب آهن پس از 3 شکست متوالی، توانست الاتحاد را شکست دهد تا در این بازی با روحیه بهتری بازی کند.

پرسپولیس - استیل آذین

در دیگر بازی حساس هفته سی‌ودوم، رویارویی پرسپولیس و استیل‌آذین که به‌ترتیب با 51 و 49 امتیاز در رده‌های چهارم و پنجم هستند، می‌تواند سرنوشت یکی از سهمیه‌های آسیایی فصل آینده را مشخص کند.

البته پرسپولیس که به فینال جام حذفی رسیده، امید زیادی دارد که با فتح این جام به یکی از 4 سهمیه برسد. اما استیل‌آذین که در نخستین فصل حضورش در لیگ برتر هزینه زیادی کرده، برای رسیدن به آرزوی بزرگش باید حداقل به رتبه سوم برسد و این تنها با پیروزی مقابل پرسپولیس ممکن می‌شود.

بدین‌ترتیب این بازی که به‌دلیل رویارویی کریمی، مهدوی‌کیا، نیکبخت  و کعبی با تیم سابق‌شان حساسیت بالایی دارد، اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند. افشین پیروانی، کاپیتان و سرمربی سابق پرسپولیس که به‌تازگی جانشین استیلی روی نیمکت استیل آذین شده، درباره این بازی می‌گوید: «از شرایط فعلی تیم راضی هستم و با آنالیز‌هایی که از تیم پرسپولیس کرده‌ایم، امیدوارم بازیکنانم نمایش خوب و موفقی داشته باشند.

با حضور ستارگان باتکنیک و باتجربه مطمئن باشید یکی از زیباترین بازی‌های لیگ را رقم می‌زنیم و تماشاگران از دیدن این مسابقه لذت می‌برند. مطمئن باشید بازیکنی داخل زمین می‌شود که در تمرینات، خودش را به من ثابت کرده باشد.»

او در مورد رویارویی‌اش با هواداران پرسپولیس اضافه می‌کند: «هواداران واقعی پرسپولیس افشین پیروانی را می‌شناسند. اگر کسی بخواهد انگ غیرپرسپولیسی بودن به ما بزند، باید 15 سال از تاریخ باشگاه را حذف کند.

از هواداران می‌خواهم به دور از هیاهو و هیجانات کاذب، اصول حرفه‌ای را رعایت کرده و کمک کنند تا بازیکنان بهترین بازی را ارائه دهند. در حال حاضر سرمربی استیل آذین هستم و فقط به پیروزی تیم فکر می‌کنم اما‌ به هواداران پرسپولیس قول می‌دهم در فینال جام حذفی در ورزشگاه آزادی کنار آنها بنشینم‌  وپرسپولیس را تشویق و برای قهرمانی آن دعا کنم.»

حسین عبدی، مربی پرسپولیس هم درباره این بازی می‌گوید: «شرایط تیم ما خوب است. تنها بازیکنان آسیب دیده ما کریم باقری و اشپیتیم آرفی هستند. سایر بازیکنان آمادگی خوبی داشته و برای غلبه بر استیل‌آذین و نزدیک شدن به تیم‌های بالاتر، انگیزه فوق‌العاده‌ای دارند.» عبدی معتقد است که حساسیت رویارویی پرسپولیسی‌های قدیمی تنها تا قبل از شروع بازی است.

او اضافه می‌کند: «معتقدم تغییراتی که در این مقطع از لیگ در کادر فنی تیم استیل‌آذین رخ داد، بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت و نمی‌تواند به سود این تیم باشد. مطمئنا یک مربی هر قدر هم توانمند و بزرگ حتی در سطح دنیا باشد، برای تاثیرگذاری در روند فنی یک تیم نیازمند زمان زیادی است.»

شاهین بوشهر - استقلال

استقلال که پس از 2 سفر قبلی آسیایی‌اش در لیگ برتر شکست خورده، امروز هم با دلهره زیادی در بوشهر به میدان می‌رود. مرفاوی هم صحبت‌های قبل از بازی‌اش را به اعتراض به برنامه لیگ اختصاص داده و می‌گوید: «درخصوص آمادگی بازیکنانم نمی‌توانم صحبت کنم.

ما چهارشنبه با الجزیره امارات بازی داشتیم و فقط 2 روز در تهران تمرین کردیم که آن هم بیشتر ریکاوری بوده است نه یک تمرین جدی. با این شرایط نمی‌توانم بگویم تیمم برای بازی با شاهین چقدر آماده است.»

سرمربی استقلال ادامه می‌دهد:«راجع به برنامه‌ریزی لیگ هیچ صحبتی نمی‌کنم چون برخی از آقایان زود ناراحت می‌شوند. ما هم برای اینکه آنان ناراحت نشوند سکوت می‌کنیم و امیدوار هستیم که برای سال آینده برنامه‌ریزی مدونی وجود داشته باشد تا مانند اواخر لیگ امسال خستگی مفرط در ساق‌های بازیکنان‌مان به‌وجود نیاید. شاهین
بر خلاف تیم ما در فاصله بین هفته‌های سی و یکم و سی ودوم استراحت خوبی داشته و تمرینات مناسبی را پشت سر گذاشته است که می‌تواند نقطه برتری این تیم در بازی باشد.»

استقلال که 2 امتیاز با ذوب آهن فاصله دارد، درصورت پیروزی می‌تواند همچنان به نایب قهرمانی امیدوار باشد ولی درصورت شکست، رتبه فعلی‌اش هم به خطر می‌افتد. فرهاد مجیدی، سیاوش اکبرپور و مهدی امیرآبادی در این بازی محرومند. شاهین هم که در رتبه دوازدهم قرار دارد، برای اطمینان از بقا نیاز به پیروزی دارد.

محمود یاوری، سرمربی شاهین درباره این بازی می‌گوید: «فقط پیروزی ما را قانع می‌کند. شاهین بوشهر 3 بازیکن کلیدی مصدوم دارد و با وجود این، دیگر بازیکنان‌مان جای آنها را پر خواهند کرد ولی استقلال هم در مقابل، 4 یا 5 بازیکن خود را در اختیار ندارد.» جالب اینکه تیم‌های یاوری در 10 سال گذشته موفق به شکست استقلال نشده‌اند.

نبرد بقا

نبرد بقا بین 8 تیم پایین جدول هم بسیار حساس است. راه آهن برای فرار از رتبه شانزدهم که معادل سومین تیم سقوط‌کننده است، چاره‌ای جز شکست پیکان ندارد. مهدی تارتار، سرمربی راه‌آهن درباره این بازی می‌گوید: «این بازی برای ما بازی مرگ و زندگی است چرا که اگر امتیاز این دیدار را نگیریم به سمت نابودی و سقوط پیش می‌رویم. تنها 3 بازی تا پایان لیگ فرصت داریم.

دیگر جای جبران برای ما وجود ندارد. ما اگر می‌خواهیم در لیگ بمانیم باید این بازی را در خانه ببریم. راه‌آهن خوشبختانه وضعیت خوبی دارد. بازیکنان مصدوم هم به این بازی رسیده‌اند.» اما  فولاد که در بازی قبلی پاس را شکست داد و به رتبه یازدهم صعود کرد، درصورت پیروزی در خانه صبا تقریبا خیالش برای بقا راحت می‌شود.

مجید جلالی، سرمربی فولاد می‌گوید:« شرایط بازیکنان ما خوب است و مشکلی نداریم. با تمام توان برای رسیدن به پیروزی برابر صبای قم به میدان می‌رویم و سعی می‌کنیم با پیروزی در این بازی بقای خود در لیگ برتر را تثبیت کنیم.» جلالی با بیان اینکه بارتولوویچ تنها محروم فولاد برای دیدار با صبای قم است، اضافه می‌کند: «ما در 3 بازی آینده با جدیت تمام به میدان می‌رویم‌  تا ‌ضمن بقای تیم در لیگ برتر، حتی جایگاه بهتری را در جدول کسب کنیم.»

برنامه هفته سی و دوم
ذوب‌آهن- مقاومت
 پرسپولیس-استیل‌آذین
شاهین-استقلال
مس-تراکتور‌سازی
استقلال‌اهواز- سایپا
صبای‌قم- فولاد
ابومسلم-  سپاهان
راه‌آهن-پیکان
پاس- ملوان
همه بازی‌ها راس ساعت 18 آغاز می‌شود

کد خبر 106377

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز