مریم قنواتی: همیشه ردیف اول می‌نشستم. نه چشمم ضعیف بود؛ نه آن‌قدر شروشور بودم که معلم‌ها بخواهند جلوی چشم‌شان باشم؛ فقط قدم کوتاه بود!

کوتاه‌تر از همه بچه‌های کلاس! آدم حسودی نیستم؛ یعنی هیچ وقت نبوده‌ام؛ اما همیشه به قد بلند آخر کلاسی‌ها حسودی‌ام می‌شد. دست خودم هم نبود. برای خودشان یک تیم درست کرده بودند چهار، پنج نفری؛ هیچ‌کس را هم توی تیم‌شان راه نمی‌دادند. اعتماد به نفس عجیبی داشتند؛ بعضی وقت‌ها کارهای عجیبی هم می‌کردند که تقریباً می‌شود گفت کلاس را به هم می‌ریختند! اما چون درس‌خوان هم بودند، معلم‌ها کاری شان نداشتند.
آن روزها کلاس دوم راهنمایی بودم و بدترین روزهای زندگی‌ام را می‌گذراندم؛ به خاطر جوش‌هایی که بعضی‌هایشان زیادی بزرگ و قرمز بودند، فکر می‌کردم زشت‌ترین و به خاطر قدم فکر می‌کردم کوتاه‌ترین آدم روی زمین هستم؛ روزگار سختی بود...

چه چیز و چه قدر بخوریم؟

 آن روزها نمی دانستم آدم‌ها تا بیست‌سالگی قد می‌کشند. اندازه قد هر کسی هم به عوامل متعددی بستگی دارد، بعضی‌هایش داخلی است؛ مثل فاکتورهای ژنتیکی و ترشح هورمون‌ها؛ بعضی از این عوامل هم بیرونی است؛ مثل تغذیه و آب و هوا. اگرچه نمی‌توان عوامل محیطی و ژنتیکی را به راحتی از هم جدا کرد، می‌توان با انتخاب رژیم غذایی مناسب، رشدی آرام و طولانی‌تر داشت.در میان مواد مغذی مصرف به اندازه پروتئین‌ها و املاح بسیار اهمیت دارند. یک نوجوان باید پروتئین مورد نیازش را هر روز و به خصوص در چند مرحله در طول روز، دریافت کند. بهتر است پروتئین مصرفی از منابع پروتئین حیوانی باشد مثل گوشت گوسفند و گاو، مرغ و ماهی، تخم‌مرغ و شیر. در میان املاحی که برای رشد قد لازمند کلسیم، فسفر، منیزیم، روی و فلوئور اهمیت بیشتری دارند. شیر، ماست، پنیر، خامه و بستنی از منابع غنی کلسیم هستند. فسفر و منیزیم هم در گوشت، دیگر منابع پروتئین و حبوبات، فراوان یافت می شوند.

توصیه متخصصان تغذیه برای نوجوانان، مصرف روزانه گوشت، نصف تا 1 لیوان حبوبات پخته، 2 تا 3 لیوان شیر و لبنیات دیگر به همراه سبزیجات است.
نوجوانانی که در سنین رشد هستند و افزایش قد خوبی ندارند، می توانند با مصرف مکمل ویتامین‌ها و املاح، البته با دستور پزشک و مصرف هفتگی آهن، رشد قدی‌شان را بهبود بخشند. پس توصیه می‌شود کسانی که می‌خواهند قد بلند تری داشته باشند، خوردن جگر و غذاهای دریایی را فراموش نکنند و به جای هله‌هوله‌هایی که هم پول آدم را هدر می‌دهد و هم سلامتی را از بین می‌برد، گردو و بادام بخورند.

قد بلند غیر از شهرت، دردسرهای زیادی هم دارد. سلطان کوسن اهل ترکیه با قد 247 سانتی‌متر، رسماً عنوان قدبلندترین مرد جهان را از آن خود کرده است. کوسن در شهری واقع در شرق ترکیه به دنیا آمده است. او به علت بلندی غیرعادی قدش، نمی‌توانست به مدرسه برود و حتی پیدا کردن دوست برایش کار سختی بود

نکته مهم دیگر در افزایش قد، انجام فعالیت‌های ورزشی است. هرچه تحرک ما بیشتر باشد، گردش املاح استخوانی بیشتر خواهد بود و این مسئله به رشد قدی کمک خواهد کرد. ورزش‌هایی مثل بسکتبال، والیبال، شنا، بدمینتون و تنیس برای کمک به افزایش قد بسیار مفیدند.حرکات کششی هم یکی از عوامل مؤثر در رشد قد است. در این باره بیشتر خواهیم گفت.

کد خبر 105111

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار